Az Apple az év elején jelentette be, hogy átalakul az iTunes zeneboltja: 99 cent helyett a dalok ára 0,69 és 1,29 dollár közt mozog majd, eltűnik a másolásvédelem, jobb lesz a minőség, ráadásul 3G-n keresztül is letölthetők lesznek a fájlok.

Úgy tűnt, hogy a kiadók és az Apple a legnagyobb egyetértésben dolgozta ki az új feltételrendszert, a New York Times cikke viszont rávilágít arra, hogy a háttérben komoly csatározások voltak, amiben még maga Steve Jobs is részt vett.

Pedig korábban azt állította a vezér, hogy a karácsonyt a show-ra készülődés helyett inkább pihenéssel, a családjával tölti, ezért is nem ő vezette az utolsó Macworld keynote-ot. Valójában viszont nemhogy az ünnepek alatt, hanem konkrétan szenteste dolgozta meg egyik tárgyalópartnerét.

Történt ugyanis, hogy egy kivétellel mindegyik lemezkiadóval sikerült megállapodni a júzereknek kedvezőbb üzleti modellben. Pár éve mindez még elképzelhetetlen lett volna, akkor a nagy hatalmú producerek diktáltak, a külföldi lapok viszont felhívják rá a figyelmet, hogy az erőviszonyok megváltoztak: mára az iTunes nagyobb, mint a kiadók külön-külön, mindenki tart Jobstól, vagy attól, hogy kimarad a buliból, éppen ezért a többség előnytelennek tűnő kompromisszumokra is hajlandó.

Egyedül a Sony vezetője, Rold Schmidt-Holtz állt ellen, akit maga Steve Jobs hívott fel, méghozzá szenteste, hogy elbeszélgessen vele egy kicsit. Nem tudom, mennyire lehet az fenyegető, amikor a karácsonyfa mellől az Apple legendásan diktatórikus és ellentmondást nem tűrő vezetője rángat el, hogy meggyőzzön, mindenesetre a sztori vége az lett, hogy a Sony is elfogadta az iTunes új feltételeit.

Ennél sokkal több részletet a New York Timesnak sem sikerült kiderítenie, de úgy gondolom, hogy abból mindenkinek csak jó származhat, ha végre nem a kiadók diktálnak.