A  Microsoft zenelejátszójának, az egymilliós példányszámban értékesített Zune-nak a marketingmenedzsere, Jason Reindorp az Apple legnépszerűbb termékét, az iPodot veszi célba az aktuális reklámkampányban. Nem is nagyon tehet mást. Érdekes harc várható: míg a Mac folytatja pc-t támadó hadjáratát, egy másik fronton a Microsoft az Apple terméke ellen nyomul. Más a piac, de hasonlóak lehetnek a támadás eszközei.



És Reindorptól érdemes tartani. Mintha kifejezetten az motiválná, hogy egy hátrányosabb piaci pozícióban lévő terméket futtasson fel, zavarba ejtve ezzel a versenytársakat. 1996-ban az Audi brit kampányán kezdett el dolgozni, azzal a céllal, hogy a harmadik helyen álló luxusautó-gyártó beérje a piacvezető BMW-t. Majdnem elérte célját.

A reklámhadjáratának középpontjában egy szlogen állt: az Audi a BMW intelligensebb alternatívája. A kampány egyik reklámjában egy fickó bemegy egy Audi-kereskedésbe, elviszi próbaútra az egyik autót, száguldozik egy kicsit, majd a próba után visszaadobja a kulcsot a kereskedőnek, és azt mondja: “ez nem igazán az én autóm”. Aztán beszáll a kint várakozó BMW-jébe és elhajt. A szokatlan hirdetések meghozták a kívánt hatást, még a felénél sem tartott a kampány, de a briteknél már mindenki a BMW alternatívájának tartotta az Audit.

Megkérdezték Reindorpot, tervez-e hasonlót az Apple-lel folytatott hadjáratban is. Lesz-e direkt iPod-támadás?

“Az emberek szeretik az iPodot. Nem akarjuk lerohanni őket, és lerombolni az ideájukat, ezzel saját magunknak sem tennénk jót. De soha ne mondd, hogy soha.” - nyilatkozta.

Lehet, hogy a támadás pont az iPod sikerét, elterjedtségét veszi célba. Raindorp egy alkalommal ezt mondta: “A fiatal közönség ránéz az iPodra, és azt mondja: a szüleimnek is ilyen van. A nagyszüleimnek is ilyen van. Biztos, hogy én is ilyet akarok?”. Még ha a fiataloknak nem is feltétlenül a nagyszülők jutnak eszükbe a kütyüről, a szakember megpróbálja kapcsolni ezeket a képzeteket. Aztán ha nem jön be, másik stratégiát keres. Mindenesetre amíg az iPodokból hetente több megy el, mint a Zune-ból egy év alatt, az Apple-nek nem kell rettegnie. Steve Jobs  nem is tűnik ijedősnek. “Be van rúgva az az ember?” - kérdezte egyszer - “Ismersz akár egyetlen embert, akinek Zune-ja van?”

Nos nem. Én például nem. Ismerek viszont valakit, akinek az Amerikában élő rokonai iPod helyett tévedésből Zune-t hoztak ajándékba, de ő iszonyatos erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy megszabaduljon a lejátszótól, és beszerezzen egy iPodot. De attól még Raindorpnak igaza van: eleinte azért is volt sikeres az Apple lejátszója, mert ritkaságnak volt, mert a kaliforniai cég termékét vásárolni kiváltságos dolognak számított. Manapság, amikor az iPodok piaci részesedése eléri a 75 százalékot, már egyáltalán nem olyan cool birtokolni egyet. Ez az amerikai utcákon sétálva meg is látszik: például New Yorkban is mindenki iPodot használ, de a fülhallgatót a többség a vásárlás után egyből lecseréli, hogy jelezzék: különböznek a tömegtől. Az megint más kérdés persze, hogy aki kiábrándul az iPodból, az miért pont a Zune-t választaná, de a Microsoft a konzolpiacra is sikeresen betört az Xbox 360-nal, szóval érhetnek még meglepetések minket.