almalé és kungfu Rólunk

Akkor az Apple 6K-s kijelzője milyen is lesz?

Kuo mondá, lészen 6K-s Apple monitor, 31,6 colos átmérővel. Úgyhogy vegyük úgy, hogy lészen is.

El is kezdődött a találgatás. Hogy adja ki az átmérőt a kiejlző? 16:9-es aránnyal? Milyen csatlakozói lesznek? Lesz-e kamera rajta? Face ID?

Sőt. Érintőképernyő lesz-e, vagy csak sima kijelző?

Azt gondolom, hogy nem nagy merészség kijelenteni, hogy USB-C portok és Thunderbolt 3-asok is lesznek a kijelzőn, és hogy minél több Apple eszközzel, iPad Próval, MacBookkal, Mac minivel együtt fog működni. Ez alap.

apple-6k-display-raised.jpg

A 9to5Macen az egyik kommentelő azt állította, megtudott pár új részletet a kijelzőről. És noha nem kezdünk most el álnéven író kommentelők értesüléseit elemezni, azért mondott valamit. Nevezetesen hogy ha fogjuk a mostani 27 colos iMac magasságát, és rögzítjük, centire, pixelre, csak

kihúzzuk az egészet ultra wide-ba, 19.5:9-es képarányba

…, akkor voila, megkapjuk az emlegetett 31,6 colt. 6,240 x 2,880 pixeles felbontással.

6k3k-vs-other-resolutions.jpg

És ha az Apple az új monitort olyan magasságúra (meg egyáltalán, dizájnúra) tervezi, mint a mostani iMacet, máris egy másodlagos iMac kijelzőnek is beillik a cucc. Meg persze az idei új Mac Pro elsődleges kijelzője is ez lehet, sőt, egyesek szerint a kettő annyira öszetartozik, hogy együtt mutatná be a cég. Talán a WWDC-n? Reménykedjünk.

Illetve feléledhetnek a már elfelejtett pletykák, a kijelzőbe integrált GPU-ról, ami a gyengébb eszközökkel való röcenésmentes együttműködést hivatna elősegíteni. T2 chip is biztos lesz a vasban, és akkor már miért ne raknának bele egy fullos Apple TV hardvereit, hogy egy gombnyomásra, rákötött eszköz nélkül is futtassa az idén bemutatásra kerülő új TV appot, vele együtt a streamelési lehetőségekkel? Kicsit elszaladt velem a ló?

Az ára? Olcsó biztos nem lesz, hiszen ez egy profi cucc, de azért méga megfizethető hardverelemekkel. Egy régebbi LG UltraFine 5k az Apple-nél 1300 dollár, egy Dell 8K-s monitor meg már 4800 dollár (én itt próbáltam ki egy ezeknél kisebb pixelszámú, de elég szép monnitort, ami pedig még sokkal olcsóbb). Vagyis valahol 500 ezer és 1,5 millió között lehet szerintem a kijelző, persze jóval közelebb az alacsonyabb zónához.



Mit jelent számunkra egy 16 colos MacBook Pro?

Ming-Chi Kuo, az Apple-jóslatok császára nem aprózta el, és pár napja jól ránk zúdította, mit lát ő most a 2019-es pipeline-ban.

Mondott jóslatokat az iPhone-okkal kapcsolatban is, például hogy az idei modellek méretben akkorák lesznek, mint az iPhone XS-ek és az iPhone XR, a Lightning marad, az antennákat felfejlesztik az épületen belüli navigációra, a telefonok matt üveg burkolatot kapnak, és képesek lesznek tölteni is más eszközöket (mint a Mate 20 Pro például). Az iPhone 11 Max három kamerás lesz.

Mondott jólatokat az iPadekről, például hogy a 9.7 colos iPad kijelzőjének mérete szerinte 10,2 col lesz, a keret csökkenése miatt, valamint hogy jön két új iPad Pro és egy iPad mini is.

A legizgalmasabb azonban az az állítás volt, hogy egy hatalmas, 6K-s Cinema Display mellett érkezik egy új MacBook Pro is, aminek kijelzőmérete valahol 16 és 16,5 között lesz, és teljesen új dizájn kap.

Erre máris láthatunk egy magyar készítésű concept videót:

 

MacBook Pro Concept from Viktor Kádár Design on Vimeo.

A 17-es MacBook Pro hiánya egy régi sérelem a pro közösségben. Amikor 2012-ben beszüntették az igazán nagyméretű Apple-laptopok gyártását, sokan szisszentek fel. Persze nem annyira sokan: tényleg csak a profiknak volt szüksége egy hordozható, hatalmas gépre, a gamerek nyilván máshol keresgéltek, a többiek meg leszarják.

A 16 colos MacBook Pro mérete azért is különös, mert a 13-15-17 col volt a bevett méretugrás az iparágban, amibe befurakodott a 14 col, és ezek szerint most a 16. Ami azért lehet jó, mert a mostani 15 colos MacBook Prók tényleges átmérője 15,4 col a kijelzőnél, így ha tudják csökkenteni a kávát, akkor alig lesz nagyobb a 16 colos MacBook Pro, mint a mostani 15-ös.

A Business Insider szerint a laptopokkal kapcsolatban a legnagyobb kérdés, hogy elég kicsik és könnyűek lesznek-e a felhasználók számára. Én viszont azt gondolom, hogy a Business Insidernél valakinek elgurult a gyógyszer: ez a két kérdés az, ami fel sem merül a 16-17 colos MacBook Prónál. Nem lesz kicsi, és nem lesz könnyű, hogy is lehetne?

Hogy Philt idézzem: nehéz lesz, kurva nagy, baromi szürke lesz, soha nem múló, életfogytig tartó.

És ez nem baj. Akiknek erre van szüksége, leszarják ezt, ahogy az ár tekintetében is megengedőbbek lesznek. Egy ilyen gép esetében az egyetlen fontos kritérium, hogy kap-e olyan hardvereket, amik segítségével 4-5 évig tökéletesen használható erőművet kapnak a kézbe, amit aztán féláron eladva azt mondhatják, hogy végül is jól jártak. Jobban, mintha olcsóbb, kisebb gépet vettek volna.

A mostani 15 colos felhozatal ára most nagyjából annyi, mint anno a 17 colos modelleké. 2009 és 2011 között az összes 17 colos modell ugyanis 2500-2700 dolláros áron ment, ennek a szép trendnek ezek szerint idén lehet vége, amikor bejelentik: a Core 2 Duóhoz képest százszoros a gyorsulás, ezért kérnek érte nagyjából 3000-3500-at.

De még ez is beleférne, mondjuk nagyobb baj, hogy 2011-ben 180 forint volt egy dollár, most meg 280. Szóval igen, kell az a 16 colos, de nem Magyarország lesz a fő felszippantópiac.



Mit tudunk az Apple nemsokára érkező filmes stream szolgáltatásáról?

Na, ezt kiböjtöltük. Mióta beszélünk erről? Hány éve? Hát, idén jön már, állítólag.

Amikor az Apple filmes streaming szolgáltatásáról írnak, az alábbi topikok kerülnek elő: milyen iparági vezetőket alkalmazott már az Apple ebben a szegmensben, valamint milyen egyedi, saját tartalomra szerződtek le, és kivel? És persze fontos, hogy az Apple jó szakemberekkel vegye körül magát. Az első két saját műsorát, a Planet of the Apps és a Carpool Karaoke részeket nagyjából önszorgalomból készítették el, be is zsebelték a vegyes kritikákat miatta. Utána kezdtek el levadászni a hozzáértőket.

És persze az egyedi tartalom is nagyon fontos: ma ez különbözteti meg egymástól a különféle szolgáltatókat (itt írtam arról, mik jönnek, itt pedig egy még újabb lista). Kijön egy új sorozat, exkluzív terjesztésben csak a szolgáltatónál - ezért is gyártják már eleve a szolgáltatók ezeket -, és máris egy rakás új előfizetést zsebelnek be. Az iTunes Store-ban még a régi iskola valósul meg: ami érdekel, azt kikölcsönözheted (neadjisten megveheted). Az új korban, ha ki akarsz kölcsönözni valamit, rögtön havidíjat fizetsz, hogy rákapj az ízére és maradj örökre.

Igaz, a havidíj alig több, mint az egyfilmes kölcsönzés.

Szóval szakemberek és egyedi tartalmak. De én nem hiszem, hogy csak ezekről kellene beszélni. Ezek szükségesek, de nem fedik le, mit is akar valójában megvalósítani az Apple a filmes streaming szolgáltatással. Lássuk, mi van még?

A meglévő filmek beszippantása

Az iTunes Store eleve egy rakás filmet tartalmaz. Hogy ezen filmeket úgy, ahogy vannak, át tudják-e tenni a stream-elő csomagba, nem tudni. Úgy lenne értelme.

A magyar kínálat ma már bővül a friss tartalmakkal, így például a tavaly októberben a mozikban megjelenő Venom már kölcsönözhető itt magyar felirattal update: sőt sztereó szinkronnal is, ami jó jel. Mindenesetre ha megnézzük, 2016 év végén hány magyar cím volt elérhető, és mennyi most, nem vagyunk teljesen meggyőzve. Kicsit több mint két éve már több mint ezer találat volt, és most nyilván több annál, de sok esetben nem számottevő az eltérés. Egyes kategóriákban 0-10%-os emelkedést láttam, de a horror és thriller kategória kétszeresére hízott. A két legnépszerűbb kategória, a dráma és akció filmjeit most nem tudtam összeszámolni, mert nincs oldallapozási lehetőség.

ke_pernyo_foto_2019-02-18_9_59_16.png

A széttöredezettség összerendezése

Talán a legjobb ígéret, amit a pletykákból ki lehetett olvasni, az a központosítás. Ugyanis épp a közepén vagyunk egy olyan folyamatnak, amikor mindenki saját stream-et akar, saját appal. Van ugye a Netflix, meg az Amazon Prime itthon, ami kiegészül olyannal, mint az HBO GO, amikor egy hagyományos csatorna lép ugyanerre a “vannak külsős és persze saját filmjeim” útra (Hulut most hagyjuk, koncentráljunk magunkra). Ehhez jön idén például a Disney+, ami a Disney saját exkluzív tartalmait mutatja majd be, miközben állítólag azért szerződésben maradnak a Netflix-szel is.

Az Apple tavaszi bejelentése pedig állítólag tartalmazza, hogy ezekre a szolgáltatókra egy helyen fizethetünk elő, sőt, a tartalmakat is egy helye, a cég saját TV appjában láthatjuk, minden Apple platformon. Tehát nagyon optimális esetben ez úgy nézhetne ki, hogy a 3-4-5 szolgáltató összes tartalmát láthatnánk egy összesített felületen, egyetlen konténerbe öntve, és ha érdekel mindket valami, ott azonnal elő is fizethetünk az adott csatornára, és akkor nézhetjük, azonnal. Nem kell kilépni, appot keresni, jelszót beírni.

Az Apple pedig egy lesz az itt látható szolgáltatók közül, szintén saját és külsős tartalommal.

Kérdés, hogy a cég miként különbözteti meg magát egy olyan felületen, ahol egyből a versenytársait is magával hozza? Hiszen a versenyhivatal árgus szemmel nézi majd, hogy nincs-e a TV appban részrehajlás, vagy versenyt korlátozó módszer. Erre is mondanak egy jót az iparági pletykák, sőt mindjárt kettőt:

  • az Apple saját videós streaming szolgáltatását a Netflix árai alá lőné be
  • az Apple csomagban kínálná az Apple Music / News / Videó streaming csomagjait, így az Apple-használóknak nagyobb evidencia lesz, hogy eleve előfizetői a filmeknek. Így csak akkor mennek át máshoz, ha ott exkluzív tartalmat találnak.
Hát ezt várom én az év elejétől. És noha mindez elég jól hangzik, vannak kétségeim is.

Egyrészt az Apple szépen ráugrik most erre a szolgáltatás szekérre, hogy ennek hátán majd kimásznak a kínai iPhone-eladások miatt keletkezett bevételi űrből, és egy fenntarthatóbb növekedési pályát valósítanak meg. Ez nem is baj. Csakhogy, ahogy Jobs állította annak idején, fókuszálni kell, nem lehet mindennel egyszerre foglalkozni, mert elaprózódsz. És már most lehet látni, ahogy a cég a hardverfrissítéseket eltolja, hanyagolja, az ígéreteit sem mindig tartja be a megjelenéseket illetően.

Közben hígul a menedzsment, ugyanis nyakra-főre érkeznek be a filmes, kiadó szakmából olyan arcok, akik nagyon ismerik már a dörgést. Az ilyen arcok mindig nagy kihívást jelentenek egy olyan saját kultúrával rendelkező cégnek, mint az Apple. És lehet, hogy olyan mellényű arcok érkeznek, akiket lehetetlen lesz betörni.

Számomra a külső filmek kínálata is túlságosan uniformázált. Nagyon kellene jó művészfilmeket, minőségi címeket összeszedni, olyan alkotóktól, akik ugyan nem keresnek dollármilliókat, és nem is képesek kasszát robbantani, de baromira hiányzik ez a mostani stream-elő palettáról. Szégyen, hogy az ilyeneket még mindig csak torrentről érhetik el az emberek. Az Apple felkarolhatná őket, hogy közönséget találjon számukra, egyúttal megkülönböztesse magát a többiektől. Valódi ízléssel, nem trendkövető hip-hoppal, mint az Apple Music esetében.

Az egyedi tartalmak pedig rengeteg energiát visznek el, különösen hogy a cég itt nagyon ráerőlteti a saját vállalati kultúráját a készítőkre. Ami azt jelenti, hogy meztelenség és erőszak inkább nem, könnyed, családi jellegű tartalmak. Meg akarták venni a Jóbarátok jogait, de inkább kotlik még rajta a Netflix 100 millióért. Vagyis kínálatban a Disney+-t sejtem megközelítő iránynak.

Közben viszont, különös módon, a magyar üzletben a horror és a thriller tartalmak nőnek, tehát egy épp ezzel ellentétes folyamat zajlik a külsős filmek körében (tudom, Magyarországon).

Na, ennek a sok kérdésnek, kétségnek és lehetőségnek kell összeállni egy hatalmas bejelentéssé nemsokára. Reméljük, minden puzzle a helyére kerül, és nem maradunk kétségek között.



süti beállítások módosítása