Az Apple-re a Steve Jobs korszaka alatt jellemző volt egy vízió követése. A vízió nem volt titok: Jobs már a nyolcvanas években gyakorlatilag az iPadről beszélt, mint végső termékről, ameddig ellát. Szép - és persze az érintetteknek tragikus - motívum, hogy a születése után nem sokkal Jobs meghalt.
Szokás azt mondani, hogy az Apple azóta víziót vesztett, és anélkül próbál fejlesztgetni ezt-azt, és az új termékek koncepciója sem mindig világos.
Én azt gondolom, hogy az Apple vezetőinek igenis van víziója. Csak épp nem kötik az orrunkra.
Ennek több oka is lehet. Az egyik, hogy a piaci verseny során az ipari kémkedés olyan szintre fejlődött, hogy mindenki nagyjából ugyanazokat a termékeket fejleszti, miközben valóban innovatív startupokat vásárolgatnak fel. A vízió, a távoli jövő elképzelése az egyetlen, amit nem tudnak a égek egymástól ellopni: ha Cook beszélne róla, jönne egy korai Apple-szerű garázscég, és gyorsabban elérné azt. Mondjuk mielőtt elérné, felvásárolná valamelyik óriás.
Ráadásul a vízió évtizedes távlatokra szól, és egyáltalán nem biztos, hogy néhány év múlva ugyanúgy érvényes lesz az elképzelés.
Vegyünk pár példát, mondjuk itt van Cook kedvenc témája, a kiterjesztett valóság. Tim Cook odáig ment nemrég, hogy ezt a piacot az App Store születésével hasonlította össze. Akkor is bizonytalan volt a piac, kell-e nekünk, fingós appok százai lepték el a boltot - ahogy az AR megoldások iPhone-on egyelőre főleg tamagocsizásról szólnak, és persze Ikea bútorpróbálgatásról -, és csak évekkel később lett nélkülözhetetlen a cucc. Cook úgy látja, hogy az AR-nek ugyanilyen jelentősége lesz, megkerülhetetlen területté válik - annak ellenére, hogy sok év alatt egyáltalán nem vált azzá a múltban.
Mit lát Cook? Miért lesz ez megkerülhetetlen nekünk?
Jony Ive egy interjúban arról beszélt, hogy az iPhone X csak az első lépés az új generációs iPhone-ok kifejlesztésénél. Mire gondolt? Az iPhone X-nek két olyan tulajdonsága van, amiről generációváltásként hivatkozhatunk: arc- és mimikafelismerés, valamint a beépített, helyi machine learning. Oké, végül is dizájnerről beszélünk, lehet, hogy a keretnélküliségre célzott, amit később felvált a háznélküliség, majd a testnélküliség, de ez már túl filozofikus. Amit az iPhone iksz ígér, az a velünk való kommunikáció emberibb formája, az arcunk leolvasása.
Hihetetlen izgalmas lehetőségek vannak ebben, de az iparág túl lassú lett mostanában, a mammutok lassítják a fejlődést. Vagy azért, mert megfontoltak, vagy azért, mert jobban érdekeltek az ötletek monetizálásában, annak ellenére, hogy már mozdulni sem tudnak a pénztől.
Az egészségünk védelme kütyükkel szintén egy távoli cél, de az Apple Watch valahogy évek alatt sem lett tele érzékelőkkel, továbbra is abból a kevés adatból táplálkozik, amit eddig is kapott. De itt legalább látható a vízió, még ha nem is nagyon ér még össze a többi vonallal.
Pedig az Apple fejében minden szál összeér egy távoli jövőben. Az egészség, a machine learning, az arcunk, a Siri, az AR, a TouchBar és még sorolhatnám. Nem biztos, hogy ez az álom megvalósítható, vagy van értelme, de nagyon kíváncsi lennék, hogyan látják ők a világot tíz-húsz év múlva. És hogy abban a valóságban mennyi része lesz az Apple-nek.
szucsadam
2017.10.13. 06:24
Továbbra is az a pletyka járja, hogy az Apple nem képes annyi iPhone X-et gyártani, amennyire optimálisan szükség lehet a beindításhoz. Mivel csak az előrendelők száma több millió szokott lenni, így elég karcsú az a nemhivatalos állítás, hogy
heti 400 ezer darabot tudnak gyártani,
és hogy ez óriási emelkedés a korábbi heti 70 ezerhez képest. A szűk keresztmetszet természetesen a 3D-s arcfelismerő, az az alkatrész, amire alapozva az Apple bemutatta az idei főficsört, a Face ID-t.
Mondom, állítólag.
És hogy ez miért tökönlövés? Mert jön a karácsony, és az Apple szépen alávágott az iPhone 8-as eladásoknak azzal, hogy egy másik, izgalmasabb frissítést ígért még idénre, igaz, sokkal drágábban. És állítólag jól fogynak az iPhone 8 Plusok, de annyira biztosan nem, mintha nem jönne az iPhone X. Ebben a negyedévben pedig, tehát októbertől karácsonyig legutóbb 78 millió iPhone-t adtak el.
Mi van, ha az iPhone X idén nem lesz képes kivenni a részét a karácsonyi hajtásban, csak hiánycikként, de a vásárlók csak azért sem vesznek a korábbi két évvel megegyező dizájnt?
Jó, tragédia nem lesz, mondhatnánk, majd vesznek januárban. De a karácsony mégis karácsony, és ha nem lesznek úrrá a problémákon, akkor tíz-húszmillió eladott telefont bukhatnak idén, alsó hangon.
A B verzió, hogy az egész bottleneck sztori az Apple szivárogtatása, amivel már megint - ahogy minden évben - elhisszük, hogy a nemsokára milliós darabszámban elkapkodott drágatelefon birtoklása valójában kegy, így pedig, ha el is veszítenek papíron tízmillió vásárlót, nyernek negyvenet.