almalé és kungfu Rólunk

Teljesen átlagos az Apple első processzora?

Már az iPad bemutatóján kiderült, hogy a táblába egy Apple A4-es processzor került, ez a vállalat első saját tervezésű csipje. Az Apple a PA Semi 2008-as felvásárlásával új útra lépett, a szellemi javak birtoklásával lehetővé vált olyan független eszközök készítése, amik csak a cupertinói cég igényeit kell, hogy kielégítsék.

Amit azonban nem tudtunk: az eredeti stáb időközben alaposan megfogyatkozott. A PA Semi néhány dolgozója ugyanis úgy gondolta, hogy az Apple áron alul vette meg a céget, ezért az akvizíció lezárása után elhagyták a vállalatot és átmentek az Agniluxhoz, a volt PA Semi-alkalmazott által alapított San Jose-i vállalathoz. Fogalmam sincs, mit ér egy processzortervező processzortervezők nélkül, és hogy illik-e egyáltalán ilyet csinálni (ejnye!), mindenesetre a kiszivárgott hír magyarázhatja, hogy miért lett ARM-alapú a korábban kizárólag Power-architektúrában gondolkozó csapat első Apple-ös processzora.

Akárhogy is, a csip jelenleg erősen emlékeztet konkurenseire, szakértők szerint legalábbis egy Snapdragon-jellegű termékkel van dolgunk, amit egyébként a Samsung gyárt. Néhány apróságon ugyan változtatott az Apple, alapvetően azonban egy, az iparágban meglehetősen elterjedt megoldásról van szó, aminek még a mutatói sem feltétlenül jók. Ott van például az üzemidő: tíz óra elsőre remekül hangzik, de a New York Times emlékeztet rá, hogy a márciusban érkező konkurensek hasonló teljesítmény mellett már 16 órát ígérnek.

Mindenesetre a szakma nagyjából egyetért abban, hogy az A4-es csak a kezdet, nem a vég: az előképe a speciálisan az Apple-nek tervezett csipeknek, amik egyre jobban kielégítik majd a vállalat és a vállalat despotikus urának igényeit.



Az Apple frissítette az iPhone OS-t és az iTunes-t

Pozor, Pozor. Elérhető az iPhone OS 3.1.3, bár nem ígér forradalmi újításokat. Állítólag a telefon ezentúl pontosabban jelzi ki az akkumulátor töltöttségét, és javítja azt a hibát, ami miatt külső alkalmazások bizonyos esetekben nem futottak. Én ilyen bizonyos esetekkel nem találkoztam, és a harmadik ficsör, a japán Kana-billentyűzet problémájának megoldása sem érint.

Ez egyébként a frissítések napja, ugyanis nemrég tettem fel az iTunes 9.0.3-at is, ami szintén új hús. Ennél állítólag az a jó nekünk, hogy a program nem hagyja figyelmen kívül, ha bepipálod a Remember password for purchases-t, és mindig észreveszi a csatlakoztatott iPodokat. És ki vagyok én, hogy ezt cáfoljam!

Share



Az Apple hazaküldi a 27-es iMac-problémával reklamálókat? Nem!

A Gizmodo nyilvánosságra hozott egy iratot, ami állítólag belső utasítás az Apple Store-ok dolgozói felé, hogyan kell kezelniük a már-már nevetségessé váló 27-es iMac-gondokat. Legalábbis az egyiket.

Decemberben ugye kiderült, hogy mindenféle kijelzőproblémák vannak a típussal, ami miatt beszüntették a szállítást, először két hétre, később háromra módosult a várható szállítási idő. A villogó kijelző mellé csatlakozott a képernyő bizonyos helyeken történő sárgás elszíneződése is, ami már nemcsak a 27-es szériát, hanem - kisebb számban - a 21-eseket is érinti.

Utóbbi problémára így fest az Apple megoldási javaslata:

Ebben a kis színeltéréssel reklamáló ügyfeleknek elmagyarázzák, hogy a kolléga először próbálja meg hazaküldeni az ügyfelet, elmagyarázva, hogy a színeltérés normális (a kijelző bizonyos területein tapasztalható sárgulás esetében), és hogy az ilyen gondok nem tartoznak a garanciális javítás témakörébe.

Akik továbbra is pampognak, azokkal az Apple felveszi a kapcsolatot, hogy kicserélje az LCD-panelt. A gép cseréje tehát kizárt. Aki nem ad meg elérhetőségeket, az maga érdeklődhet az Apple-nél.

Azoknak a vevőknek pedig, akik azonnal kártérítést akarnak, visszafizethetik a készülék árát. Jó, mi?

Egyelőre azt sem tudni, hogy egyáltalán hardveres vagy szoftveres problémáról van szó, a kiszállítások elhúzása előbbire, míg a firmware-frissítések kiadása utóbbira utal. Megkérdeztük iDokit, egy ex-Apple-boltos szerelő véleményét is, de ő sem tudott egyértelműen állást foglalni az ügyben.

Az esetből tehát kihámozhatunk egy darab tanulságot és ugyanennyi rossz hírt: ne hagyjuk magunkat hazaküldeni, és nem cserélik a sárguló 27-es iMaceket. Azokat a gépeket, amiktől a Mac-eladások szárnyalását várták. Most azonban a felhők elvonulásáig senkit sem biztatnék a vásárlásra.

Az Apple egyébként tegnap kiadott egy firmware-frissítést, ami elvileg javítja a villogó kijelző problémáját. Mivel ez már a második ilyen próbálkozásuk, hozzátok is fordulok: megoldódott legalább ez a hiba?

update: jó eséllyel csak akkor küldenek haza, ha nem a híres sárgulási problémád van, vagyis ha az eltérés a minimális kereteken belül mozog. Ha nagy területeken tapasztalható a sárgulás, a visszafizetés és az LCD-csere lép életbe.

Share



Az Appleblog lett az év blogja

Olvashattátok már a kilencórás postban, hogy valamiféle díjátadón vettünk részt. Elmondom az előzményeket: hétfőn, pontosabban hétfő délelőtt kaptam egy mailt Szabó M. Istvántól, az itbusiness felelős szerkesztőjétől, hogy azonnal hívjam vissza a blogversennyel kapcsolatban.

Fogalmam sem volt, milyen versenyről volt szó, így hát kétszeres lelkesedéssel csörögtem rá.

Rövid beszélgetés után kiderült, hogy valaki benevezett minket az itbusiness 2009-es Blogoscope-versenyére (ha olvassa, aki, szóljon már, hogy ő volt). Mondtam, hogy ez remek, és megkérdeztem, hogy mi a teendő. Kiderült, hogy semmi, ugyanis megnyertük a versenyt, méghozzá a szakmai díjat az ict-kategóriában, állítólag majdnem egyhangú szavazással.

A zsűriben volt Kollár László, a Microsoft DPE Managere, Paál Péter, az IBM Magyarország vezérigazgatója, Pintér Róbert, az Ipsos online stratégiai igazgatója, és Szabó M. István. Elég rangos csapatot sikerült tehát összerakni, már csak az a kérdés, hogy mégis melyikük gondolta úgy, hogy nem az Appleblog volt a legjobb ict-blog 2009-ben Magyarországon?

A díjátadóra egyébként az MTA-n került sor, szóval Ádámmal a dress code-nak megfelelően öltönyt húztunk, és részt vettünk az eseményen. A fődíjat, a külső merevlemezt szorongatva gondolatban megköszöntük a díjat Istennek, az édesanyánknak, a barátnőnknek, Vida Gábor gimnáziumi számítástechnika-tanárunknak és a sajtkészítőknek, aztán elmerültünk a webkettes világ és a nagyvállalatok kapcsolatát boncolgató, egyébként kimondottan érdekes szakmai rendezvényen.

Miközben körbe járt a mikrofon, felmerült, hogy mégis mi a dolga egy vállalatnak az őt favorizáló rajongói oldallal, vagy az ellene szerveződő bloggal (itt a BKV Figyelő neve került elő). Érdekes felvetés volt, és nekem is el kellett gondolkoznom a válaszon. Aztán mikrofont kértem, és elmondtam, hogy szerintem egy cég minden esetben csak az információ átadásával javíthat a helyzeten. Akkor is, ha egy oldal többnyire jót ír róla, hiszen ha megpróbálná befolyásolni annak működését, a blog elvesztené sajátos hangját, hitelét, és egyre kevesebben látogatnák, egyre kevesebben bíznának benne. Elmondtam, hogy az Appleblog esetében pontosan ez a helyzet: ismerjük egymást az Apcommal, jó a kapcsolat, néha átadnak egyébként publikus információkat, de semmilyen anyagi természetű kapcsolat nincs köztünk (eddig még csak nem is hirdettek az oldalon), és fel sem merült, hogy bármilyen módon is beleszólnának a tartalomba. Még akkor sem, amikor épp szidjuk őket, vagy az Apple termékeit.

Hasonló egy ellenblog helyzete is: ha az érintett cég (például a BKV) bevonja a szerzőt a napi munkába, képes rávilágítani arra, hogy minden éremnek két oldala van, és bár a blogger vagy az utas csak annyit lát, hogy az ellenőr bunkó, ez nem mindig ok nélkül való.

Szilágyi Károlytól, a BKV volt szóvivőjétől egyébként tudom, hogy a BKV Figyelő szerzőjét többször is elhívták beszélgetésre, amitől nem változott a blog függetlensége, de mindenképp alaposabban, megalapozottabbak lettek a postok, tehát mindenki jól járt.

Szóval izgalmas beszélgetés volt, amin alapvetően ezzel lettünk gazdagabbak:

Illetve megnyertük még ezt is:

amit rövidesen kisorsolunk majd köztetek. Csak még ki kell találnunk a kérdést. Hamarosan jelentkezünk.




süti beállítások módosítása