Ez a baj az apró európai országokkal, lehetetlen milliós eladásokat produkálni. Miközben az iPhone-ból az Egyesült Államokban többet adtak el, mint ahány éves a világegyetem, Franciaországban csak 70 ezret sikerült értékesíteni a novemberi start utáni első hónapban, és még ennek is örülnek: állítólag ez a legsikeresebb multimédiás mobil az Orange kínálatában. Németországban még súlyosabb a helyzet, ott 11 hét alatt sikerült 70 ezer mobilt kinyomni, míg a brit O2 nem akar nyilatkozni a számokról, de annyit elárult, hogy nagyon elégedett.



Mégis ki a fene vallaná be, hogy lesújtották az eladási adatok? Oké, az iPhone kategóriájában hetvenezer mobil valóban nem számít rossznak, de ezek a számok messze elmaradnak az amerikai eredményektől és a várakozásoktól: a három országból álló kétszázmilliós európai piacon a tizedét sem adták el annak, mint a háromszázmilliós amerikaiban, ami csak részben tudható be a féléves lemaradásnak.

Az okok közt lehet válogatni. Először is, 400 euró az nem 400 dollár, hanem közel 600,az európai vásárlók sem szívesen fizetik ki az ötven százalékos felárat (ami egyébként minden elektronikai termékre jellemző). De óriási problémát jelent az EDGE is: amikor az iPhone-t bemutatták, mindenki azt hangoztatta, hogy az európai verzióba biztosan belekerül a 3G-s csip, mert az Apple nem meri majd a szélessávú mobilhálózattal bőven ellátott kontinensre hozni a 2,5-es iPhone. Nos, Kaliforniában bátor emberek érnek, elhozták a mobilt, de átütő sikert már nem tudtak elérni vele, a 3G-s iPhone-t meg a mai napig nem sikerült bemutatni.

És akkor Magyarországról meg még nem is beszéltünk. Hírek nincsenek, csak pletykák. Ha kicsit utána érdeklődünk, kiderül, hogy a T-Mobile-nál nem nyilatkoznak, mert köti őket a titoktartási szerződés, ami reményt keltő: ezek szerint szerződés már van. Csak az a kérdés, mikor érkezik az iPhone, és hogy ki fizet majd 105-110 ezer forintot a telefonért, főleg, hogy mire ideér, aki akarta, már rég beszerezte kikódolva, kártyafüggetlenül. A másik nagy kérdés, hogy megkapjuk-e mellé a jól megérdemelt iTunes Music Store-t, amiről annak idején még azt mondta Emanuele Massimo, az Apple hazai forgalmazójának ex-vezetője, hogy az iPhone-nal együtt befut az is. Merthogy azt öt perc beindítani az Apple-nek, és nincsen iPhone ITMS nélkül. Mostanában viszont már senki nem beszél az online boltról, maximum Angelday, aki egy évi jövedelmét is odaadná a store-ért.

Kaliforniából nézve mi Tádzsikisztán vagyunk, az a helyzet.