almalé és kungfu Rólunk

Az iTunes az első

Az év elején már sikerült piacvezető pozícióba verekednie magát az Apple zeneáruházának, de kérdéses volt, hogy képes lesz-e megőrizni előnyét. Hát most itt a válasz: képes volt. Az NPD elemzőcég szerint ugyanis az amerikai piacon az első fél évben az iTunes bonyolította a legnagyobb forgalmat a zeneboltok közül - nem az online áruházakra gondolunk, hanem mindegyikre. Az óriási üzlethálózat, a Wal-Mart (az amerikai Tesco, Plus és Reál egyben) a második helyre szorult, míg az Amazonnak csak a negyedik hely jutott.

"Arra számítunk, hogy az Apple megerősíti pozícióját az első helyen, miközben a cd-eladások tovább csökkennek", mondta Russ Crupnick, az NPD elemzője.

És én még emlékszem, milyen nehéz volt annak idején a kiadókat meggyőzni arról, hogy érdemes az iTunes-on is árulni a dalaikat. Mondjuk még pár év, aztán kiadókra sem lesz szükség, amivel rajtuk kívül mindenki jól járna: a dalok olcsóbbak lennének és a zenészek is több pénzt kapnának. Persze egyelőre az is öröm lenne, ha az iTunes dalszolgáltatása Magyarországon is elindulna, de bízzunk benne, hogy az App Store után már erre sem kell sokat várni.



Steve Jobs: Ezt elszúrtuk

Na, ilyen is ritkán fordul elő, a tudományos alapossággal végzett kutatások szerint valóban tévedhetetlen Steve Jobs bevallotta, hogy tévedett. Álljanak le az erőművek, fáradjanak el a turbinák, fújjuk el az utolsó gyertyát: tényleg nagy lehet a baj. Jobs ugyanis az Apple alkalmazottainak küldött levelében arról ír, hogy „hiba volt az iPhone 3G-vel, az iPhone 2.0-val és az App Store-ral együtt indítani a MobilMe-t.” A szolgáltatás bevezetését ugyanis el kellett volna halasztani, írja Jobs, nyílván a tonnányi hibára utalva. De más is belekerült a levélbe. Egy teljes feltárulkozás:

A MobileMe bevezetése világosan megmutatta, hogy van még mit tanulnunk az internetes szolgáltatásokról. És meg is tanuljuk. A MobileMe ötlete izgalmas és ambiciózus, és mindent megteszünk, hogy év vége előtt olyan legyen a szolgáltatás, hogy büszkék lehessünk rá.

Jól hangzik, de pár dolog egyértelműen kiderül: a cupertinói csapat elképesztően profi ha marketingről, szép gépek tervezéséről, felhasználóbarát felületek és kütyük készítéséről van szó, de lefagy, ha komplikált online szolgáltatások kerülnek szóba. Szar volt a .Mac és ugyanaz a MobileMe is: olyan hibák kerülnek napvilágra, amik elképzelhetetlenek még egy alsókategóriás szolgáltatónál is. Levelek tűnnek el, szolgáltatások nem elérhetők, miközben az Apple azt ígéri, év vége előtt rendbe rakja a dolgokat.

De hát az még négy hónap, ember!

Valóban nem kellett volna bevezetni a MobileMe-t, és a mostani eset rámutat a növekvő-Apple-problémára: egy alapvetően kis piac igényeinek a kielégítésére kitalált hierarchia, munkamenet nehezen működik piacvezető termékek gyártása mellett. Az iPod mindennél sikeresebb, az iPhone kultikus tárgy lett, soha annyi Macet nem adtak még el, mint mostanában, tehát problémából is sokkal több van, mint korábban. Ráadásul manapság már nemcsak azok választják az Apple-t, akik vallásos tisztelettel imádják a gyártót, úgyhogy a kritikus hangok is erősebbek. Ideje, hogy összekapják magukat, de a mostani levél legalább a felhasználói bizalom helyreállításában segíthet valamelyest.



Negyvenmillió hömpölygő iPhone

Azt ugye tudtuk, hogy a Piper Jaffray 45 millió eladott iPhone 3G-t jósolt 2009-re, miközben a kínai CommercialTimes korábban a telefon teljes forgalmazásának ideje alatt összesen 25 millió legyártandó készülékről beszélt. Az biztos, hogy a taipei székhelyű Foxconn Electronics belső levelezésére sokan lennének kíváncsiak, miután az Apple őket bízta meg az iPhone3G gyártásával, és a találgatások azóta köszönőviszonyban sincsenek egymással. Egy Apple-közeli szakembernek köszönhetően most talán könnyebb a becslés: a TechCrunch informátora heti 800.000 készülékről beszélt a lapnak - ennyit rendelt a cupertinói cég, hogy ki tudja elégíteni a keresletet.

Ez a mennyiség viszont több, mint a gyár maximum kapacitása, tehát vagy felhúz még egy csarnokot a Foxconn, vagy kezdhet aggódni a minőségbiztosítás miatt. Mindenesetre nagyon valószínű, hogy az eladáshoz ezután csatlakozó országokban is egykettőre üresek lesznek a polcok, és indulhat az anyázás.

Ha igaz a hír, és az Apple tartósan ilyen gyártási ütemmel dolgozik, akkor több, mint negyvenmillió telefon csúszik majd le a szalagról a következő évben. Csak egy adat emlékeztetőül: tavaly világszerte körülbelül egymilliárd eladott mobilról beszéltek az elemzők - az összes gyártó összes értékesített telefonja. Lehetséges, hogy idén egyetlen típus teszi majd ki az eladott mobilok négy-öt százalékát?



Jöhet az iPhone nano

Meglehetősen sok közvetett bizonyíték utal arra, hogy az Apple rövidesen piacra dobja a mobil olcsóbb, kisebb verzióját. Korábban már jelentek meg hírek arról, hogy a vállalat szélesíteni akarja a telefonkínálatát, hogy több igényt tudjon kielégíteni. A negyedévi beszámoló végén a vállalat egyik vezetője, Peter Oppenheimer arról vallott, hogy az Apple olyan termékeket dob piacra, amire a versenytársak nem tudnak majd mit lépni, ráadásul az is kiderült, hogy ezek elsősorban szerényebb hasznot hozó, tehát vélhetően olcsóbb termékek lesznek. Sokan jelnek tekintik azt is, hogy az AT&T meghosszabbította partnerségét a céggel, így aztán 2010-ig marad a kizárólagosság az amerikai piacon: valószínűleg több modell lesz, ha ilyen erős a kötődés.

Erre most brit hírforrások azt kezdték el terjeszteni, hogy még idén, karácsony előtt megérkezhet az új modell, az iPhone nano, ami hasonlóan viszonyul majd az eredeti telefonhoz, mint az iPod nano az iPodhoz. A Daily Mail azt is tudni véli, hogy a kártyás verzió 150 fontba, 44 ezer forintba kerül majd, emellé azonban nem kell előfizetést vásárolni, elvisszük, aztán a miénk, havidíjak nélkül.

A hír érdekes, elképzelhető, hogy van is némi valóságalapja, de engem meglepne, ha még idén piacra kerülni az iPhone nano. Először is a híreket szivárogtató brit lapok többnyire nem a megbízhatóságukról híresek. Másodszor: az iPhone-ból egyelőre többet vennének, mint amennyit az Apple le bír gyártani, minek rontaná a felsőkategóriás mobil üzletét egy olcsóbb modellel a cég? Persze viszonylag könnyen piacra dobhatnának egy „nanót”, kevesebb háttértárral, GPS meg 3G nélkül máris olcsóbb mobilt kapunk, a pletykákban szereplő kisebb kijelző viszont alapjaiban kérdőjelezné meg az iPhone használhatóságát. Karácsonykor kiderül, de azért óriási reményeket nem fűznék egy idén érkező, olcsóbb iPhone-hoz.




süti beállítások módosítása