Folytatódik vendégposzt-sorozatunk, ezúttal Völgyi Attilát kértük meg, hogy posztoljon nálunk, amíg mi szabadságon vagyunk. Attila profi fotóriporter, 1994 óta ismerkedik a fotózással, későbbi profi munkái számos lapban megjelentek már az évek során. Külön öröm, hogy egyébként blogot is ír, ahol a szakmáját érintő kérdéseket elemzi, fotós híreket közöl, ezekre reagál. Sőt, régebben az Apple témával is gyakran foglalkozott, így talán nem is lepődött meg annyira, amikor megkerestem. Szóval lássuk Attila írását:

Szokás fotós körökben felháborodni azon, amikor mobilos fotózást profi jelzőkkel illetnek. Pedig egyre több profi fotós használ mobilt is a fotózáshoz, vagy akár kizárólag csak azt. Én általában azt mondom, hogy a kép számít, nem az, hogy mivel készül.

Az iPhone napjaink legnépszerűbb hívószava. Biztos vagyok benne, hogy nagyobb tech magazinoknál vannak rá statisztikák is, hogy mennyivel többen kattintanak egy cikkre, ha iPhone szerepel a címben, azzal szemben, mintha csak okostelefon, mobil vagy egyéb, többé-kevésbé rokon értelmű kifejezés. Nem véletlen, hogy az újabb készülékek is jobbára iPhone killer, vetélytárs és hasonló jelzőkkel jelennek meg a sajtóban. Sőt az sem véletlen, hogy maguk a gyártók is gyakran méregetik saját készüléküket az iPhone-hoz.

Ezzel itt az Appleblogon lehet, hogy nem fogok osztatlan sikert aratni, de úgy gondolom, az esetek többségében édesmindegy, hogy a kérdéses cikkben tényleg iPhone-ról van-e szó, vagy egyéb okos- esetleg normál mobiltelefonról. A technika és így a telefonokba épített kamerák, de a processzorok és a szoftverek is rohamosan fejlődnek.

Én magam nem igazán szeretek mobillal fotózni, megértem azokat, akik ugyanígy éreznek. Ma már mosógéppel is lehet egészen elfogadható minőségben fotózni, persze vannak korlátai, hogy mire képes egy mobil. Mindig is lesznek. Nem lesz olyan minőségű egy kép, mint egy nagyobb érzékelővel és nagyobb méretű, jobb minőségű optikával készült kép. De a mobilok egyre több lehetőséget nyújtanak és ez ellen kár tiltakozni. Viszont ugyanúgy hiba lenne mindenhatónak hinni, "csak mert iPhone-al készült".

Az iPhone és minden más okostelefon is csak egy újabb eszköz, amit meg kell tanulni jól használni és helyén kezelni a sajtóban is. A Chicago Sun-Times nemrég 28 fotóst rúgott ki, az ő munkájukat iPhone-fotó tanfolyamra beíratott újságírók vették át. Akik például az ilyen "szakmai" lépéseket elkövetik, nem tudják helyén kezelni a dolgot. Még ha alkalmas is egy okostelefon akár profi munkára is, attól még nem biztos, hogy egy gyorstalpalón kiképzett újságíró képes lesz vele pótolni a fotóriportereket. Pont ugyanúgy, ahogy a fotóriporterek nem tudnák az újságírókat kiváltani egy gyorstalpaló újságíró tanfolyam után.

A Manzárd Café stábja írt már itt a mobilfotó-művészetről, ami mellé nyugodtan odacsaphatjuk a sajtófotó hasonló műfajait is. Mert bizony nemcsak az amatőr és önjelölt(?) művész fotósok ambícionálják magukat az okostelefonnal fotózás területén. Igen komoly szakmai háttérrel rendelkező fotóriporterek is egyre nagyobb előszeretettel nyúlnak a telefon után. Nemcsak azért teszik ezt, mert valami kevésbé fontos vagy vicces dolgot meg akarnak osztani a világgal, mint mindenki más is. Egészen komoly fotó projekteket és tudósításokat is készítenek mobillal olykor fotóriporterek is. Ezekből emelek most ki néhány látványosabbat a teljesség igénye nélkül.

Ha nem is írok minden ilyenről, hiszen egyre több van, a saját blogomon már több ilyen kezdeményezésről beszámoltam. Azt is hozzá kell tenni, hogy nemcsak a nagyvilágban divat az iPhone használata. A magyar hírportálok gyakorlatában sem ritka, hogy egy-egy eseményről, főleg tüntetésekről, felvonulásokról mobillal készítenek képeket a fotósok. Ilyenkor persze nem szokás mindenféle effektszűrőket alkalmazni.

Kisebb vagy nagyobb mértékben azonban szinte minden fotóriporter kísérletezik Magyarországon is a mobilfotózással, sőt még az Instagram és Hipstamatic lehetőségeivel is. A nagy lélegzetvételű anyagokat azonban nálunk inkább digitális géppel, vagy még inkább filmre készítik, akik igazán nagyot akarnak alkotni.

68-17-WintD-B-09.jpg

Fotó: Damon Winter/New York Times

A mobilos fotóriporterek közül talán Damon Wintert (damonwinter.com) illik elsők között kiemelni. A New York Times fotóriporterét díjazták elsőként rangos szakmai pályázaton mobillal készített fotókért. Afganisztáni képeiről azt mondta, hogy a mobillal fotózni azért egészen más, mint egy hagyományos fényképezőgéppel, mert a katonák maguk is használják, és egészen máshogyan viselkednek, ha mobilt látnak nálad, mint mikor egy komolyabb fényképezőgép kerül elő.

Ugyanezt a gondolatot vitte tovább az amerikai hadsereg Basetrack projektje is. A World Press Photo díjas magyar fotóriporter, Gárdi Balázs részvételével zajló kezdeményezés részeként a fotóriporterek mobilokkal fotózták a katonák hétköznapjait Afganisztánban.

iPhone-photos-Afganistan-David-Guttenfelder2-AP.jpg

Fotó: David Guttenfelder/AP

Az AP fotóriportere, David Guttenfelder szintén Afganisztánban dolgozott fotósként, mikor első mobilos fotói bekerültek a hírekbe. Sőt első mobilos képei között még homok lepte fotó felszerelését is megörökítette. Mostanában már Észak-Korea kiváltságos helyzetű nyugati tudósítójaként készít rendkívüli hangulatképeket az elszigetelt ország hétköznapjairól. Hírügynökségi munkáját természetesen továbbra is tükörreflexes gépével végzi, de szép számmal tölt fel mobilos képeket is az Instagramra, amit ő is fontos lehetőségnek tart.

NorthKorea-soldiers-instagram-photoDavidGuttenfelderAP_1.jpg

Fotó: David Guttenfelder/AP

Az talán nem újdonság, hogy az Instagramot már felfedezte magának a marketing szakma, sportolók, cégek és politikusok egyaránt hirdetik rajta saját márkájukat, terméküket, önmagukat.

Nincs ez máshogy külföldön a sajtóval sem. A legtöbb újság és hírügynökség is ráébredt, hogy ott kell lenniük ezen a felületen is. A legtöbben rendszeresen megosztanak rajta képeket és sztorikat. Ezek persze többnyire inkább a normál sajtófotók, vagy akár beszerkesztett címlapok közül kerülnek ki, de vannak olyan cégek is, amelyeknek a fotósai közvetlenül tudnak a hivatalos Instagram profilra posztoni képeket.

Instagram-Time-Cover-photoBenjaminLowyTime.jpg

Fotó: Ben Lowy/Time

Ezt a megoldást választotta például a Time magazin is a Sandy hurrikánról szóló tudósítás eszközéül. Felkértek egy csapat elismert fotóriportert, akik korábban már kivívták a szakma elismerését, de a "hagyományos fotózás" mellett arról is ismertek, hogy előszeretettel élnek a mobilfotózás eszközével is. Ők mind közvetlen hozzáférést kaptak a Time Instagram profiljához, hogy közvetlenül a hurrikán tépázta New York-i utcákról küldjék el képeiket, így azok hamarabb eljussanak az olvasókhoz, mint maga a szerkesztőség találkozott volna velük.

Később aztán a heti magazin címlapjára is az egyik Instagram kép került, ezzel nemcsak azt bizonyítva, hogy megfelelő kézben remek képeket lehet készíteni egy okostelefonnal, hanem hogy annak minősége akár címlapfotóhoz is elegendő lehet. A mobillal készült címlapfotót jegyző Ben Lowy oldalán ez a vallomás olvasható: "Évekig dolgoztam ormótlan digitális fényképezőgépekkel, mindig arra gondolva, hogy milyen zársebességet és blendét kell választani, majd számítógép képernyőn válogattam és állítgattam a tónusokat. Az utóbbi pár évben rájöttem, hogy az iPhone-om lehetővé tette, hogy anélkül örökítsek meg eseményeket, hogy azt érezném, hogy megint dolgozom. A "point and shoot" fényképezés felszabadító élmény volt. Lehetővé tette számomra, hogy újra felfedezzem a tökéletlenség és örömteli véletlenek izgalmát egy tenyérnyi eszköz lencséjén keresztül."

3994248_869f5c1c6fb165cdcc032a2f0b148843_wm_1.jpg

Fotó: Daniel Berehulak/Getty Images

Daniel Berehulak indiai fotóriporter nemrég azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy egy különleges indiai vallási tömegrendezvény fotózásához választotta eszközéül okostelefonját. Vitt magával egy tükörreflexes gépet is, rajta egyetlen objektívvel, de a nagy tömeg miatt úgy döntött, hogy azon kívül csak a telefonját fogja használni. Nem is akárhogyan, panoráma üzemmódban! Az eredményként született, nem mindennapi fotókból tekintélyes válogatást adott ki az őt alkalmazó Getty Images fotóügynökség, ahonnan rengeteg komoly híroldal átvette a képeket.

Obama-AirForceOne-Instagram-photoPeteSouzaWhiteHouse.jpeg

Fotó: Pete Souza/White House

A Fehér Ház hivatalos fotósa, Pete Souza épp a napokban indította el saját Instagramját, ahol munkaköréhez híven szintén az Egyesült Államok első emberéről készült fotókat oszt meg. Az amerikai kormányzatban is úgy érezték, hogy nem árt az Instagramon is jelen lenni, a fotós pedig most érezte elérkezettnek az időt. Az előző ciklus óta rendszeresen közzétett hivatalos képekkel ellentétben az Instagramon kizárólag iPhone fotókat tesz közzé, amik ugyanazt az érdekes világot dokumentálják, mint a Fehér Ház fotósainak többi képe, és ugyanolyan remek képivilággal teszik. A mobil fotókkal persze nem kiváltani akarják a fényképezőgépet, hanem egy más fajta felületen kicsit más jellegű képeket publikálni.

Baseball-instagram-photoBradMangin.jpg

Fotó: Brad Mangin / manginphotography.net

Brad Mangin amerikai sportfotós pedig nemrég fotóalbumot adott ki baseball mérkőzéseken készült Instagram fotóiból. Elmondása szerint a munka közben összejött véletlenek késztették először okostelefonjával fotózni. Aztán egyre nagyobb gyakorisággal alkalmazta a telefont. Idővel különleges képanyaga gyűlt össze a telefonos fotókból is, amiből több amerikai sport magazin is rendszeresen közöl képeket.

Olympic-flame-smartphone-coverage-photoDanChungGuardian.jpg

Fotó: Dan Chung/Guardian

A legszokatlanabb ötlettel azonban mégis csak a Guardian fotóriportere Dan Chung állt elő, mikor tavaly nyáron előrukkolt vele, hogy ő bizony mobillal fogja fényképezni a Londoni Olimpia versenyszámait. Ennél meredekebb ötlete még aligha volt bárkinek is, hiszen ha valamire, akkor sportfotóra (pláne az olimpián) tényleg a telefon tűnik a legalkalmatlanabb eszköznek. Chung viszont nemcsak egyszerűen végigkattintgatta a versenyek szüneteit (mint sok más fotós is), hanem tényleg tartalmas, képileg is érdekes és minőségi tudósítást készített a nyári játékokról. Az olimpia elejétől végéig csak a telefonját használta, persze ehhez bedobott egy csomó segédeszközt, mindenféle előtétlencsékkel szórakozott, távcsőre szerelte a telefont és ügyeskedett mindenféle megoldással, még távvezérelt mobiltelefont is telepített a távvezérelt fényképezőgépek közé. A végeredmény viszont tényleg olyan lett, amilyet eddig még nem nagyon láttunk - telefonnal biztosan nem.

Ezek után elég nehéz szinte bármire is azt mondani, hogy egy okostelefonnal nem lehet megoldani, vagy hogy nem lehet telefonnal minőségi képanyagot készíteni. Az viszont biztos, hogy nagyon komoly elkötelezettség, kitartás és komoly szakmai tudás, találékonyság illetve fejlett vizuális igényesség kell hozzá, hogy ne csak unalmas családi fotók készüljenek. Ahhoz pedig még inkább, hogy bármilyen helyzetből ki tudjon valaki hozni ilyen fotókat, ami egy profi fotóssal szemben mégis csak alap elvárás.

Visszakanyarodva a poszt elején emlegetett Chicago Sun-Times hírre: a fényképezőgépeket lehet (valamennyire) pótolni okostelefonnal. De a fotósok látásmódját és vizuális megoldásait nem lehet gyorstalpaló iPhone-fotós tanfolyammal pótolni, mert abból biztosan csak szükségmegoldások és lapos, unalmas képek lesznek. Ezt egyébként a fotósokat elbocsátó újság helyi konkurense, a Chicago Tribune azóta napi szinten a versenytárs orra alá is dörgöli, sőt már a fél világ arról cikkezik, hogy milyen silány is lett egyik napról a másikra az újság képi világa.