A héten jött a pletyka, vagyis inkább az antipletyka, ellenpletyka, esetleg apletyka: az Apple mégsem készít saját autót. A bohózatba illő Project Titant azonban nem állították le teljesen, és autós PLATFORMOT fejleszt tovább a felvett sok száz ember egy része a hírek szerint. 

És ez mégis mi a kutyacsököt jelent?

Először is azt, hogy történetében nem először, az Apple szoftverfejlesztőként szeretne viselkedni. Erre korábban három alkalommal volt példa a Recode gyűjtése szerint, és ezek sikerességére jellemző, hogy a háromból csak az egyikről tudtam.

screen_shot_2016-10-22_at_13_56_54.png

Az egyik, amikor az Apple elkezdje licencelni a Mac OS-t különféle klóngyártóknak, akik megépítették a hardvert, és mellé megkapták az operációs rendszert. Csak azért hallottunk erről, mert Steve Jobs első dolga az volt, amikor visszament az Apple-höz, hogy nagyon gyorsan leállította a folyamatot. Az Apple: hardver ÉS szoftver. Mindig is ez volt a cég legnagyobb ütőkártyája.

A másik két eset még kevésbé dicső, az egyik a Moto ROKR nevű mobil, amihez az Apple egy agyonbutított iTunes-t kínált. A másik a HP iPodja volt, ami azonban csak látszólag szoftvereladás: a HP lejátszója egy sima iPod volt, HP logóval, az Apple termékeitől eltérő színben. 

Mindhárom eset rosszul végződött.

Mi tehát az Apple elképzelése? Ha jól sejtjük, egy önvezető rendszert, és a köré épített multimédiás és egyéb szoftvercsomagot szeretnék megtervezni, hogy a luxusautógyártók ezt építsék be az autóikba. Hiszen akkor a két brand értéke összeadódik, az Apple is promózza az autókat, az autógyártó is a szoftvert, mindenki heppi.

Működik? Nem. Totális baromság. 

Mi zajlik ma az autóiparban? Közeleg az önjáró autózás kora, a piacra elkezdenek oldalról besomfordálni szoftveres és egyéb kisebb cégek, akik megépítenék a saját autójukat. A nagy nevek ezt nyilván nem teszik könnyűvé, miközben ők is ezerrel fejlesztik - valószínűleg - a saját válaszukat a kihívásokra. Nagyon sokat lehet kaszálni a következő egy évtizedben ezen, ráadásul újraosztják a kártyalapokat. Aki most sehol sincs, lehet, hogy a király lesz nemsokára. És persze fordítva.

Beenged-e a Mercedes, a BMW meg a többiek egy Apple-t, segíti-e a tolakodót, hogy jó pozícióban legyen ebben a harcban? Nem feltétlenül. Hacsak nekik nem éri meg nagyon ez az együttműködés. Az Apple viszont híres arról, hogy ha létezik egy abszolút fair határvonal két fél álláspontja között, ők inkább maguk felé húzogatják azt a határt a tárgyalások során.

Az autógyártók viszont alapból nincsenek is oda az ötlettől, források szerint

nem akarnak az autóipar Foxconnjai lenni.

Amit az Apple jelenleg fel tud mutatni, az a CarPlay, ami nagyjából le is fedi, amihez a cég jelenleg tud kezdeni egy autóval. Az meg már kész van. A többi egy súlytalan ötlet, amire az Apple most több száz embernyi munkaerőt allokál, akik évekig kergetnek valamit, amihez nincs is közük.

És a szmélyes véleményem az, hogy mindezt csak azért teszik, mert a menedzsment nem mer beleállni, hogy elcsesztük, és leállítunk mindent. Túl büszke hozzá. Megszületik egy részleg, egy kinövés, ami egy csomó energiát emészt fel, és nem lesz semmi haszna. Az ilyen daganatok fojtották meg annak idején az Apple-t, ezzel szakított Jobs, amikor azt mondta: fókuszálj arra a kevés dolgokra, amiben a legjobb vagy.

Az önvezető autó szoftvere pedig nem az.