Hát ezek után nehéz azt gondolni, hogy nem készülnek valami csalafintaságra Cupertinóban: egymilliárd dollár értékben fektettek be a kínai Didi Chuxingba, ami az Uber helyi változata, hatalmas forgalommal. És a hatalmast úgy értsétek, hogy naponta 11 MILLIÓ fuvarjuk van, amivel a helyi privát utasszállítós piac 87 százalékát ellenőrzi a szolgáltató, az Uber és a többiek labdába se rúghatnak mellette.

screen-shot-2015-09-17-at-09_17_12.png

A hivatalos magyarázat szerint a beruházás oka az, hogy általa jobban megértik majd a helyi viszonyokat, ennek fényében azonban az egymilliárd dolláros összeg kicsit soknak tűnik: ha tényleg ez a cél, okosabb lenne talán megbízni néhány helyi ügyvédet meg rafkós vállalkozót, akik egy egyhetes tréning keretében elmagyaráznák Cooknak és a haveroknak, hogy miként mennek Kínában a dolgok. Egy ilyen továbbképzésre nyilván szükség is lenne azok után, hogy az országban erősen korlátozni kezdték (értsd: letiltották) az Apple online film-, és könyvboltját, ami nyilván érzékenyen érintette a vállalatot.

A fentiek alapján simán lehet egy gesztus ez a mostani egymilliárdos beruházás, de az sem elképzelhetetlen, hogy az autógyártós projekt egy újabb elemével van dolgunk. Mondjuk ha meggondoljátok, van benne logika: elvileg önmagát vezető kocsit tervez a cég. És van egy vállalata, ami 11 millió fuvart teljesít naponta Kínában. Ha ezt a kettőt összerakjátok, már látszik is, hogy viszonylag izmos piacot biztosítottak az autóknak úgy, hogy nincs is szükségük vásárlókra, hiszen saját cégen belül képesek lesznek generálni egy több százezres keresletet, amikor a saját kis Knight Ridereikkel duzzasztják fel a helyi flottát.

Én ezt mondom.