Sorozatunkban Gruber Kristóf iOS-fejlesztő mondja el az Apple-szolgáltatásokról a tutit. Rántja le róluk a leplet. Bétateszteli őket. Havi rendszerességgel kiválaszt egy témát,  és elmagyarázza, hogyan működik, mire jó, mire nem jó. Nyolcadik témája a túrázás.

Néha ki kell kapcsolódni. Ezt mindenki máshogy teszi, de egyre többször látom, hogy az emberek a természetbe vágynak, hétvégén elmennek az erdőbe túrázni egy jót. Persze ehhez nem kell okostelefon, csak oda kell jutni az erdőhöz, meg egy térkép… Na de várjunk csak, hát nem jó arra az okostelefon, hogy megmondja a menetrendeket, meg mintha térkép programok is lettek volna rá, nem? Lássuk, mi mindenben lehet segítségükre a technika!

A túrák és a túrázás

Hazánkban rengeteg jelzett és jól karbantartott turistaút található. Az utakat szinte bármerre megtalálhatjuk, de persze a legtöbb és a legszebbek hegységeinkben és azok környezetében lelhető fel. A legismertebb útvonal az Országos Kéktúra, ami egy ismertebb, kábé 1160 kilométer hosszú, a Kőszegi hegységtől a Zemplénig tartó összefüggő út, ami rengeteg érdekes kis falun, majdnem az összes hegységünkön és gyönyörű tájakon vezet át. Ennek kiegészítése az Alföldön át kanyargó Kék kör. Rövidebb utak a több tájegységen át húzódó piros jelzésű és a helyi érdekeltségű sárga jelzéssel jelölt túrák. Természetesen mindegyik útvonal úgy van kialakítva, hogy valamely közeli településről könnyen elérhető. Magyarország domborzatából adódóan szinte soha nem kell hegyet mászni, maximum közepesen meredek földutakkal találkozunk. Néhány útvonal majdnem sík terepen, akadályok nélkül fut, így akár kerekesszékkel is megközelíthető.

Ha nem vagy járatos a túrázásban, de szeretnéd elkezdeni, akkor azt javaslom, hogy egy 5-10 kilométeres szakaszt nézz ki egy szép nyári napon. Biztosan nem fogsz csalódni benne. Érdemes a szintemelkedést és -süllyedést is figyelembe venni: 10 kilométerre nézve 500 méter szintkülönbség például már elég meredek lehet, 100 méter viszont szinte nem is érezhető.

Tervezés

A tervezésben a számítógép a legnagyobb segítség. Nyilván mobilról is sok mindent el lehet intézni, de az oda- és visszautazás megtervezése nekem mindig több munkát és odafigyelést igényelt, az ilyen dolgokat pedig egy laptop vagy desktop gép előtt érdemes szerintem elintézni.

Időjárás

A legfontosabb az időjárás előzetes ismerete, hiszen ámíthatjuk magunkat, de a természet sokkal kevésbé csodás, ha szakad ránk az eső, és minden tiszta sár. Erdőbe nagy esőzések után 2-4 nappal nem ajánlott menni még, mert nagy lesz a sár. Azzal is számoljunk, hogy az erdőben mindig hűvösebb lesz pár fokkal.

A legnagyobb segítség itt az idokep.hu valamint az Időkép mobil app, amivel az ország minden nagyobb településére elég pontos előrejelzést kaphatunk. Érdemes 10 és 25 fok közt túrázni, borongós vagy napos időben, amikor 0 százalékra mondja az eső valószínűségét. Hasznos a radarkép is, ahol láthatjuk, hogy esik-e az országban. Mondanom sem kell, hogy ha az ország egyik felében esik, könnyen esni fog a másikban is.

Útvonal

Aztán persze nem árt kitalálni, hogy merre akarunk menni. A tájakról leírást rengeteg honlapon találunk. Ezek általában leírják a helyi látnivalókat is (pl. várromok, falvak, kilátók, pihenőhelyek). Miután nagyjából a tájegységet belőttük, érdemes oda útvonalat tervezni. Ehhez rosszabbnál rosszabb programok állnak rendelkezésünkre, de a feladatukat azért ellátják:

• http://terkep.turistautak.hu: A legrészletesebb útvonal térkép, folyamatosan karbantartva. A legtöbb látnivaló (POI) és útvonal fent van ezen az igen erős túlzással GoogleMaps-szerű felületen.

• http://turistautak.openstreetmap.hu: egy fokkal jobb felület, amin több layeren hasonló információk elérhetőek. Tervezni is lehet vele, számol távolságokat és szintet. A kész tervhez generálható magasságprofil, amin egy keresztmetszeti képet látunk a magasságokról, amit meg kell másznunk. Ez elég hasznos tud lenni.

• Google Maps: 3D-ben megnézhetjük a terepet, kideríthetjük a közeli nagyobb településeket, azok csatlakozását az úthálózatba. A saját térképek közé GPX útvonalakat importálhatunk, amit a mobil app is képes megjeleníteni.

Oda- és visszaút

Gyakorlatlan túrázók esetén 3-4 km/h tempóval lehet számolni, vagyis egy 10 kilométeres túra 3-4 órát vesz igénybe. Télen az iPhone Időjárás appja megmutatja a napkelte és napnyugta időpontjait, érdemes ezekkel számolni, mert nem ajánlott napnyugta után az erdőben tartózkodni (nehéz tájékozódni, könnyebb megsérülni, meg mindenféle állatokba is botolhatunk).

Autóval vagy tömegközlekedéssel is nekiindulhatunk. Autóval nyilván nem túl bonyolult, kedvenc GPS-ünk megtervezi az útvonalat, viszont busszal és vonattal kicsit izgalmasabb a dolog. Az eldugott kis falvakba gyakran csak napi 1-2 busz jár, ezeket kell kihasználnunk. Ha nem körtúrát tervezünk, akkor pedig két különböző helyről is kell terveznünk.

Korábban kábé így nézett ki a tervezés nálam:

1. az adott faluhoz legközelebbi nagyobb települést kinéztem Google Mapsen
  2. megnéztem, onnan megy-e busz a kis faluba, általában igen. Ha nem, akkor más vonzáskörzetébe tartozik. Magyarországon nincs nagyon olyan falu, ami sehonnan sem elérhető, egy ilyen települést biztos találunk.
  3. a talált buszhoz kinéztem a buszokat és a vonatokat Budapestről/Budapestre (én innen indulok és ide érkezek). Ha át kell szállni vonatról buszra, akkor Google Mapsen megnéztem a térképet, mert jól szervezett országunkban majdnem mindig sikerült a legtöbb helyen a város két különböző felére rakni a buszpályaudvart és a vasútállomást. Ez gyakran fél óra sétát jelent.
  4. ha oda- és vissza is volt ilyen járat, akkor boldogság, különben meg a túrán kell valamit csiszolni és máshová kilyukadni. Esetleg korábban vagy később indulni.

A hagyományos módszerben a korábbi menetrendek.hu (Volán) és az Elvira (MÁV) segítettek.

Azonban mint sivatagi szomjazó embernek a víz, úgy érkezett a múlt héten meg az új menetrendek.hu, ami végre tud vonat-busz kombinált átszállásos útvonaltervezést, így innentől elég a cél településre rákeresni, meg ellenőrizni az átszállásokat (sajnos az említett városon belüli gyaloglással még nem számol) és már meg is van a menetrendünk.

Külön öröm, hogy az új menetrendek.hu mobilról is egészen használható, sőt, még azt is mutatja, hogy az adott járat hol tart éppen a térképen.

Pro tipp: Google Maps-en becsillagozhatjuk az átszállások és a végállomások helyét, így amikor ott leszünk, és ellenőrizzük, hogy hol is járunk éppen, nem kell keresgélni.

Visszafelé gyakran nem úgy alakul az érkezés, ahogy elképzeltük, ilyenkor újra kell tervezni, ehhez pedig csak a mobil lesz nálunk, ehhez hasznos segédeszközök: iMenetrend (MÁV), iMenetrendek (Volán) és az említett menetrendek.hu.

Túra közben

Túrázás közben leginkább térképre lesz szükségünk. Sajnos ezen a piacon is rosszabbnál rosszabb a felhozatal iPhone esetében (Androidon egy fokkal jobb). Én az évek óta nem fejlesztett, így eléggé elmaradott GPS Kit appot használom, aminek két tagadhatatlan előnye van:

• az eddigi összes túrámon megbízhatóan működött, a pozíciómat és az iránytűt is mindig megfelelően mutatta
  • rá lehet beszélni, hogy a turistautak.hu térképeit mutassa (itt egy leírás erről)

Én szeretem rögzíteni azt is, hogy merre jártam. Ezt bármilyen sport tracker appal meg lehet tenni, de mégis jobb egy dedikáltan ehhez készült app. Ezek közül szerintem most igazán kitűnő a Trails. Menet közben mutatja a megtett útvonalunkat a térképen, a sebességünket, eltelt időt, megtett kilométerek számát, mennyit másztunk fel, illetve le és még sok más hasznos adatot. Együttműködik Apple Watch-al és Pebble-lel is, előbbivel igen megbízhatóan működik, utóbbival mondjuk voltak kisebb gondjaim vele, de lehet már azon is javítottak, amióta nem próbáltam. Ha van Watch-unk, még a pulzusunkat is rögzíti a túra közben. A túra végén egy weboldalt csinál, ahol ezek mind szép diagramon láthatóak, vagy akár GPX-ben is letölthetjük.

Mindkét programban el tudjuk menteni otthon előre a térkép adatokat, így azok a telefonról net nélkül is elérhetőek lesznek (néha hasznos).

Kéktúrásoknak ajánlott a Stempli nevű app, amin könnyen megnézhető a következő pecsételőhely helye és leírása.

Szerencsére nagyjából az esetek negyedében van olyan, hogy nagyon gyenge vagy egyáltalán nincs net az erdőben, a legtöbb esetben a közeli települések GSM tornyai akár 4G hálózatot is sugároznak, így ezzel nem lesz gondunk, ha például a menetrendet kell ellenőriznünk. (Vagy a velünk szemező őzről akarunk felküldeni egy képet Instagramra.)

Akku

Nem túl meglepő gondolom, hogy a GPS folyamatos használata jó iramban le fogja meríteni a telefont. Ezt a problémát két oldalról szoktam megközelíteni: egyrészt a telefon fogyasztását redukálom amennyire csak lehet (kikapcsolom a Background App Refresh-t, lejjebb húzom a fényerőt, ha nincs szükség rá, visszább kapcsolom a hálózatot 4G-ről 2G/3G-re, nap végén használom a nemrégiben bevezetett energiatakarékos módot), másrészt vettem egy 3500 mAh-s külső akkut, amiről a telefon menet közben is kábé kétszer újratölthető. Erre általában szükség is szokott lenni, mert mire leérek már 10-30 százalékot leszív az akkuból a gyorsan változó GSM hálózatok közti váltogatás. Rutinosabb versenyzők indulhatnak egyből telefonra húzható külső akkuval is, amilyet például az Apple is árul.

Nem árt tudni, hogy a telefon fényképezésre használata is eléggé tudja szívni az akkut.

Az Apple Watch ki szokta bírni a napot, bár ha a Trails appal 6-7 órán át pulzust is rögzítek, akkor a hazaút során már volt, hogy feladta, és elment Power Save módba, amikor megszűnik okosnak lenni és csak az időt tudja mutatni.

Túra után

Jó esetben elérjük a hazafelé tartó buszt/vonatot (vagy épen találjuk az autónkat), majd pár óra üresjárat következik hazafelé. Hasznos lehet egy iPad, amin olvasgathatunk.

Ha rögzítettük az útvonalat, akkor érdekes adatokkal szolgálhat később. Megnézhetjük, hogy hogy bírjuk az emelkedőket, mekkora távot tudunk megtenni, vagy megoszthatjuk az útvonalat ismerőseinkkel.

A kéktúra teljesítését nyomon követhetjük ezen az oldalon: http://heyjoe.hu/okt/index.php, ahol rögzíteni tudjuk a megtett szakaszokat időponttal együtt, hogy aztán térképen nézhessük meg, hogy milyen ügyesek vagyunk.