A Business Insider cikke végigveszi, mi minden jár annak a gyakornoknak, aki a hosszas interjúztatás után végre bejut a cupertinói főhadiszállásra, és elkezdheti álmai melóját. Nem, nem az történik, hogy a munka miatti elsöprő örömöt levonják a gyakornoki pénzből, tudva, hogy nagyjából ingyen is vállanák sokat ezt a melót. Ellátják őket rendesen.

apple-cupertino.png

Egy magát csak Bradnek nevező alkalmazott beszélt a körülményekről, amik állítólag a következőek.

Az Apple-nél a gyakornoki pozíció máshogy zajlik, mint a Google-nél vagy a Facebooknál. Ott általánosabb interjúkkal indítanak, és csak akkor találkozhatsz a leendő területi vezetővel, ha továbbjutsz. Az Apple-nél a gyakornok egy speciális területre pályázik, és ennek a területnek a feje vezeti az interjúkat.

Ha megkapod a melót az Apple-nél, senkinek nem beszélhetsz róla a családodon kívül. Nincs Facebook szelfi bentről, nincs Twitterüzenet, hogy helló álommeló. 

A fizetés 38 dollár (10.600 forint) óránként, ami úgy 6700 dollárra (1,9 millió forintra) jön ki egy hónapban. Ez a 40 órás hét, a túlórákkal viszont még többet lehet akasztani. Alapesetben másfélszeres a szorzó az óradíjon, heti 60 óra felett ledolgozott órákra pedig dupla pénz, óránként több mint 21 ezer forint jár.

Rögtön mondhatnánk, hogy oké, de az albérlet egy csomót elvisz ebből. Az Apple-nél viszont felajánlják a gyakornoknak, hogy szereznek neki szállást a Bay Area-ban, és fizetik a bérletet, ha nem bánja, hogy más Apple-gyakornokokkal kell együtt laknia. A legtöbben pedig nem bánják, sőt: sokszor nem a környékről érkeztek, senkit nem ismernek, így viszont rögtön olyanokkal találkoznak, akikkel beszélhetnek a cégről is. Ráadásul a gyakornokok sok esetben a világ távoli pontjairól jönnek (elvenni a munkát), így a kulturális keveredés egy újabb izgalmas lehetőség Brad szerint.

Ha nem akarsz másokkal lakni, kapsz havi 1000 dollár lakhatási támogatást. Ha az Apple miatt költözöl oda, kapsz további 3300 dollárt, kábé egymillió forintot a költözésre, repülőjegyre, a cuccaid odaszállítására. A lehető legkönnyebbé akarják tenni, hogy a világ túlsó feléről áthurcolkodj. 

Képeket nem lehet bent készíteni, az alkalmazottak pedig eljárnak egy secrecy training nevű képzésre. A titokkezelés nemcsak az új termékek kiszivárogtatásának megelőzésére szolgál, de a menedzsment egy sajátságos módszere is. Ha történetesen egy új terméken dolgozol, arról sem mindig tudsz sokat: Brad szerint egy mérnök, aki évekkel ezelőtt egy 9,7 colos kijelzőn dolgozott, nem tudta, hogy azt egy iPad nevű tabletbe szánják majd 2010-ben.

Érdekes, hogy noha az egész rendszer működése a titokra épül, vannak kivételes alkalmak, amikor sokkal nyitottabb a cég a gyakornokok felé, mint általában más vállalatok. Ilyenek azok az alkalmak, amikor - néhány hetente egyszer - a gyakornokoknak lehetősége van a vállalat vezetőivel beszélni. Akár Tim Cookkal vagy Jony Ive-val, ha azt szeretnék. Feltehetnek kérdéseket arra vonatkozóan, hogyan jutottak el abba a pozícióba, ahol vannak, de a termékekről is megosztanak olyan részleteket, amiket senki nem tud. Például hogy konfliktus volt az iPhone 6 kamerája miatt a dizájncsapat és a kamerás csapat között, meg ilyenek.

Az alkalmazottak pedig nagyon lojálisak, ha bekerülnek, nem nagyon akarnak elmenni a cégtől. Az Apple pedig jól meg is fizeti őket, így sem szakmailag, sem anyagilag nem érzik a szükségét távozni.