Tim Cook az utóbbi időben egyértelműen és határozottan kezdett kommunikálni a magánszféra védelme mellett. Rendszeresen összehasonlítja a cégét a Szilícium-völgy többi óriásával, akik arra építették a bevételi struktúrát, hogy a rólunk összegyűjtött adatokból építsenek várakat. Kihangsúlyozta a privacy védelmét a Touch ID bemutatásánál - az ujjlenyomat nem hagyja el a készüléket -, és elbüszkélkedett vele a Proactive Sirinél. "Nem érdekelnek minket az adataid" - állította az Apple vezetője, annak kapcsán, hogy a Google Now-hoz hasonló szolgáltatást vezetnek be az iOS 9-cel, egy különbséggel: a bizalmas keresési előzményeket nem lehet összekötni velünk, és ezeket nem adják oda harmadik félnek.

screen-shot-2015-06-08-at-18-59-32.jpg

Lépjünk egy lépést hátra, és helyezzük el kontextusba ezeket az állításokat: az iPhone ott csücsül kiszolgálóként egy hatalmas, világméretű ökoszisztéma közepén, amit az adatok begyűjtésének és visszaosztásának dinamikája tart fenn, és sok-sok cég érdekelt. Ezek nélkül a folyamatok nélkül nem lennének ingyenes szolgáltatások, ingyenes appok, ez pedig ahhoz vezetett volna, hogy az online szolgáltatások adaptációja, elfogadása, fejlődése lassabban ment volna végbe. Mindenki maga döntheti el, miként értékeli ezt a tempót, jónak vagy rossznak tartja, de a fejlődés gyorsaságának általában örülnek. Látva, hogy mit áldoztunk fel, ez itt nem egyértelmű.

De vajon mennyire igaz az Apple állítása, és mennyi benne a marketing? Az Apple láthatóan az a cég akar lenni, aki állítja: a prémium termékeket birtokló ügyfeleik kiváltsága, hogy nem használják az adataikat profittermelésre. Tényleg megnyugtató a tudat, hogy egy olyan ökoszisztéma részei vagyunk, ahol nem az adatbányászatra, hanem a hardvergyártásra helyezik a hangsúlyt. Tisztább a helyzet: pontosan tudod, hogy miért mennyit fizetsz, és mi marad nálad.

De!

Nem igaz, hogy az Apple nem gyűjt adatokat rólunk. Gyűjt, és fel is használja ezeket. Ezeket ők maguk írják le: a hirdetési rendszerükhöz, az iAd-hez és a termékeik fejlesztéséhez is szükség van információra. Tőlünk.

Egy helyenként nagyon részletekbe menő, helyenként nagyon általános szövegezésű Privacy Policy-t léptettek érvénybe, a legutóbbit tavaly szeptemberben. Ebben az elején elkezdik sorolni, milyen adatokat továbbítanak hová, ezekre az olvasó sűrűn bólogat. Persze, ha én írok emailt az Apple-nek, akkor látja az email-címemet, és átküldheti egy másik divíziónak. Oké. Aztán jön egy ilyen mondat:

We also use personal information to help us create, develop, operate, deliver, and improve our products, services, content and advertising, and for loss prevention and anti-fraud purposes.

Semmi fogózkodó. Az Apple a személyes adatainkat saját termékeinek, szolgáltatásának és a hirdetési rendszerének fejlesztésére használja. Hát ebben minden benne van, a harmadik félnek történő továbbításon kívül.

screen_shot_2015-06-13_at_10_26_25.png

Az Apple azt állítja, hogy náluk maximumon van a magánszféra védelme és a biztonság. A hírességek fotóinak kikerülése és a hátborzongató biztonsági hibák mellett ezt azért egyelőre nem lehet teljes mértékben komolyan venni (még ha a hírességek adathalászat áldozatai is lettek). És a fenti szabály mellett is nehéz azt mondani, hogy teljesnek érezzük a biztonságot.

Szerintem az Apple-nek az alábbiakat kellene meglépni:

  1. A Privacy Policy-ből ki kell venni az általános megfogalmazásokat, és leírni, mikor milyen adatot kap kicsoda
  2. Nagyobb gondot kellene fordítani a biztonsági rések gyors befoltozására
  3. Ha már az Apple sok milliárd dolláros nyereségeket realizál a hardvereladásokon, akkor a szoftveres update-eknél ki kellene iktatni a plusz lehúzásokat. Ne kelljen a Photos vagy az iCloud plusz tárhelyért többet fizetni, ha a versenytárs ingyen ad elvileg végtelen tárhelyet. Ha komolyan gondolják ezt a harcot, akkor le kellene mondaniuk az iClouddal kapcsolatos charge-okról.

Megveszed a hardvert, és onnantól nincs plusz kiadás, és teljes körű a privacy.

Tim Cooknak az a célja, hogy így álljon össze a fejekben. Hogy az Apple-rendszerben ne csak a hardverek és szoftverek, hanem a ringató biztonság miatt is vágyjanak az emberek. De ezért még tennie kell, a mostani állapot egyelőre nem alkalmas ennek a megvalósítására.