Hétvégén már írtam, hogy a 10.10.2 telepítése után soha többet nem indult újra a MacBook Próm, és hogy csak a Time Machine backup mentett meg a totális katasztrófától: az update-tel lényegében elszállt az ssd, először csak bootolni nem lehetett róla, aztán némi karbantartás, verify, repair után már az adatokhoz sem tudtam hozzáférni, nem segített semmi, csak a formatálás és a biztonsági mentésből történő újratelepítés.

Óriási mázli, hogy a gépem mindig hozzá van kötve egy Time Capsule-hoz, ami néhány óránként végez egy biztonsági mentést vezeték nélküli kapcsolaton keresztül, és pont húsz perccel az update előtt futott le a backup, összességében azonban mégis elég nyugtalanító volt az egész ügy.

Egészen addig, amíg a cikkben leírt problémára be nem futott az év eddigi legjobb kommentje Tolnai Gábortól, aki olyan mélységeiben ismeri az OS X-et, amennyire én sosem fogom. Röviden leírom a megállapításait:

- a gépemben az ssd nem gyári
- mivel nem gyári az ssd, az OS X magától nem végzi el a meghajtó trimelését, pedig ez a karbantartó munka elengedhetetlen ahhoz, hogy az ssd hosszútávon is gyors maradjon
- ezért külső szoftvert kell használni a trim elvégzéséhez

Mindez stimmel. A Trim Enabler nevű app fut a gépen, amit hosszú idő után néhány napja megint elindítottam, és meglepetten láttam, hogy ki van kapcsolva, pedig bekapcsolva kéne futnia a háttérben az idők végezetéig.

screen_shot_2015-02-02_at_08_12_02.png

Óvatlanul bekapcsoltam, mert ekkor még nem sejtettem, hogy a program

nem magától kapcsolt ki.

Hanem az OS X 10.10-es lőtte le a telepítéskor, mert, ahogy Tolnai Gábor leírta:

nem gyári Apple SSD volt benne, és engedélyezted a TRIM-et (pl.: a TRIM enabler-el). Mivel a 10.10 megköveteli a kext (kernel extensions) signózását, ehhez köti a TRIM bekapcsolását is. A 3rd party SSD-nél ezt csak akkor tudod megtenni, ha kikapcsolod a kext ellenőrzést (a TRIM enabler ezt teszi), ekkor viszont, mivel ezt a beállítást a PRAM-ban tárolja a rendszer, minden olyan frissítés visszakapcsolja, ami a PRAM-ban is állít dolgokat (ez egy olyan volt), így a rendszer indításkor nem tudja betölteni az SSD driverét, és a fenti kép fogad.

Nekem is el kellett olvasnom néhányszor, amíg megértettem, de a végére összeállt. A trimelés bekapcsolásához ki kell kapcsolni valamit, amit viszont az update visszakapcsolt, a kettő együtt viszont olyan láncreakciót indított el, amitől felborult az egész téridő-kontinuum és megsemmisült a világegyetem.

Kipróbáltam, hogy valóban erről van-e szó, és tényleg: a rendszer újratelepítése után visszakapcsoltam a Trim Enablert és vártam, de nem kellett sokáig várnom, mert egy kifagyás miatti rendszerújraindítás után már megint az a kis szürke, áthúzott kör fogadott, ami a 10.10.2 telepítése után

Most azonban már módszert váltottam: nem próbáltam Disk Utility-vel megjavíttatni a lemezt, hanem azonnal a rendszer újratelepítésére böktem recovery módban. Kábé fél órával később fent volt újra az OS X és tökéletesen működött.

Leszámítva, hogy a Mail nem akart elindulni, akárhányszor kattintottam rá, kifagyott, mielőtt bejött volna, ami állítólag tipikus Yosemite hiba. Itt találtam egy rakás ötletet arra nézve, hogyan lehet megoldani a problémát, de egyik sem segített, csak az egyik inverze: az oldal valahányadik javaslata az accountok kikapcsolása, majd egyenkénti visszakapcsolása volt a System Preferences/Internet Accounts menüpontban, ahová belépve viszont azt tapasztaltam, hogy a telepítés során mindegyiket lelőtte a rendszer.

Aktiváltam az egyik gmailes fiókomat, és már el is indult a Mail. Utána sorban a többit és azóta flottul működik minden.

És akkor a tanulság a fentiekből: óvatosan a külső ssd-k trimelésével az OS X 10.10-nél, mert az elég gyorsan a rendszer teljes lefulladásához vezethet. És ha mégis megtörténik a baj, semmi esetre se próbálkozz karbantartással, azonnal menjen az újratelepítés, az megoldja a problémáidat.