Ed Bott írt egy tisztességes elemzést a Zdnetre arról, hogy miért az Apple a számítógépgyártók királya. Messziről indul, de itt az Appleblogon hamar eljutunk a végkövetkeztetésig:

1: 2013-ban 16,3 millió Macet adott el a cég, ami ugyan csak a 6 százaléka a teljes számítógépes piac 300 milliós darabszámának, ám a pc-s iparág gyengélkedése mellett a Mac 2013-ig folyamatosan nőtt (és a tavalyi visszaesés után idén megint erősödni látszik):

mac-unit-sales-2004-2013-620x315.jpg

2: az eladott Macek 76 százaléka már valamilyen laptop, míg a pc-s konkurenseknél a jordozható gépek aránya mindössze 57 százalékos. Pedig a haszon a hordozható gépeken van.

mac-portables-increase-share-620x316.jpg

Persze nem mindegyiken: az olcsóbb tömegtermékek, akárcsak a legtöbb asztali gép, minimális nyereséggel, vagy veszteséggel kerülnek piacra, csak hogy megadják a vállalatok bázisát, jelenlétét. Az igazi haszon a prémium ultrahordozható gépeken van, amiknek a piaca tavaly úgy 22 milliós lehetett, ráadásul ez a szektor még nőhet is: idén 50, 2015-re 70 százalékkal.

Na és ennek a 22 milliós piacnak a harmada az Apple-é: tavaly kábé 6,4 millió MacBook Airt értékesíthetett a társaság, és ezeken a gépeken tisztességes profit volt. Márpedig ez az, ami számít: a társaság arra a kategóriára koncentrál, amelyiken nyereséget lehet elérni és elhagyja a felesleges tömegnövelést, mert nincs szüksége a tucatgépekre, nélkülük is ismert a brand.

És tegyük hozzá gyorsan, hogy egy fontos körülményt elfelejt a cikk, és innentől jöjjön a mi elemzésünk: az ultrabook-kategória nem önmaga miatt jár tisztességes haszonnal, nem valamiféle titokzatos, megmagyarázhatatlan körülmény miatt ez a nyereség Szent Grálja, hanem mert magas áron lehet eladni az ide tartozó laptopokat, és ami drága, azon többet lehet szakítani. Ha az átlagos pc-s laptop vagy asztali gép többe kerülne, mint ezer dollár, azokon is pont ilyen nagy lenne a nyereség.

Szóval a lényeg: míg az iparág egészének az ultrabook-kategória a megváltás, az utolsó szegmens, ahonnan hasznot remélhet, ugyanez a séma nem alkalmazható az Apple-re, ahol a Mac minit, és a legolcsóbb Airt leszámítva mindegyik gép többe kerül ezer dollárnál. Szóval nem 6,4, hanem körülbelül 16,3 millió masszív nyereséget hozó gépről beszélünk, ami az iparág hasznának a jelentős részét hozza. Hiába, hogy csak az eladott darabszám hat százalékát adja az Apple, ha egyszer a teljes iparág profitjának a 45 százaléka nála csapódik le: legalábbis a Forbes tavalyi cikke szerint valami ilyesmi lehetett az arányszám.

És ügyesen vigyáz a cég a kényes mutatóra: ha csökkenti is valamelyest az árat, azt a nagyobb darabszámmal ügyesen ellensúlyozza, ráadásul az olcsóbb gépek nem feltétlenül jelentenek kisebb profitot az Apple-nél, ahogy azt a legutóbbi videónkban kifejtettük:

 

Szóval az Apple-nek nem kell minden, csak amiből haszna van. Abból viszont majdnem mindent visz.