Érdekes cikk jelent meg a New York Timesban arról, hogy miért szervezte ki gyártását az Egyesült Államokból a kaliforniai cég. Érdekes és hosszú, harmincezer karakteren keresztül elemzi a kérdést, amire nem is olyan egyszerű a válasz, mint elsőre gondolnánk.

Először is kiderül belőle, hogy az Apple viszonylag hosszan kitartott az amerikai ipar mellett, még a kétezres évek elején is odahaza gyártották a gépek jelentős részét. Aztán amikor a logisztika átszervezésével megbízott Tim Cook, aki azóta a cég vezérigazgatója lett, belátta, hogy ez a ragaszkodás egyre nagyobb versenyhátrányhoz juttatta a céget, elkezdett tárgyalni a tengeren túli partnerekkel.

Ma az Apple, ha nem is közvetlenül, de a partnereken keresztül, a legtöbb embert Kínában foglalkoztatja. Az Egyesült Államokban körülbelül 43 ezer munkát ad a vállalat, míg a tengerentúlon 200 ezret, de a beszállítókon és kiegészítőgyártókon keresztül további 700 ezret tart el világszerte: persze ezek közül is kevesen dolgoznak Amerikában.

A válasz arra a kérdésre, hogy miért alakult ez így, nyílván pénzügyi: a kínai munkaerő sokkal olcsóbb. A kínai Foxcon City-ben 230 ezer ember fogható naponta 12 óra munkára alig 17 dollárért: ennyiért egy kávészünetet nem kapnának az Egyesült Államokban.

Ám mégsem ezzel lehet leginkább magyarázni, hogy miért utasította el Steve Jobs Obamának azt a kérését, hogy hozzák vissza Amerikába a gyártást. "Erre nem fog sor kerülni" - mondta.

Pénzügyileg ugyanis még ki lehetne gazdálkodni a váltást. Szakértők szerint ha az iPhone teljes egészében az Egyesült Államokban készülne, 65 dollárral lenne drágább, köszönhetően annak, hogy a munkaerő bére viszonylag csekély hatással van a végfelhasználói árra. Mivel több száz dollár az Apple haszna mindegyik telefonon, a nyereség még így is garantált lenne.

Amit viszont nem kapnának meg odahaza, az a rugalmasság. A lap egy rakás régebbi sztorit ránt elő ennek érzékeltetésére. "Kínában egyetlen éjszaka alatt fel tudnak venni háromezer újabb munkást, ha arra van szükség. Melyik amerikai vállalat tudja háromezerrel bővíteni az alkalmazottak számát egyetlen nap alatt?" - tette fel a kérdést Jennifer Rigoni, aki az Apple ellátásáért volt felelős 2010-ig.

Egy másik cégvezető szerint a kínai gyárakban minden megtalálható egy helyen. "Kell gyorsan ezer gumitömítő? A második ajtó mögött megtalálod. Egymillió csavar kell? Egy tömbbel arrébb megtalálod. Speciális, átalakított csavarokra lenne szükséged? Három óra alatt megcsinálják".

A cikk egy másik anekdotát is idéz, arról, amikor Steve Jobs eldöntötte, hogy nem lehet műanyag kijelzője az iPhone-nak. "Az emberek a zsebükben tartják majd a mobilt a kulcsukkal együtt, nem adhatunk nekik olyan terméket, ami egy pillanat alatt összekarcolhatnak. Csak a nehezen karcolható üveg jöhet szóba. Pontosan ezt akarom, méghozzá hat héten belül, tökéletes minőségben!" - mondta Jobs.

A vezető gyorsan vett egy repülőjegyet és a kínai Sencsenbe utazott, máshol ugyanis nem talált volna megoldást a problémájára. Ott viszont talált.

Akit bővebben is érdekel a sztori, olvassa el a New York Times izgalmas cikkét.