Tegnap este az XMS-ben jártam, hogy jól megnézzem magamnak az új, 27-es óriás iMacet és persze az új fehér MacBookot. Vittem a saját másfél éves szappantartómat, hogy lássa ő is, hová lehet még fejlődni. Nekem ráadásul az iMachez adott Magic Mouse is újdonság volt még, hiába, barlangban élek és ritkán merészkedem ki emberek közé.

Menjünk tornasorban, a 27-es iMac brutális mérete egyből lesokkolt, pedig mellette volt Handrás 30-as Cinema Display-e, de nem láttam nagynak a különbséget a kettő között. Sőt, ekkora méreteket összehasonlítva nem is láttam különbséget egyáltalán.

A képen látni, mennyi helye marad az embernek egy teljes méretű böngészés mellett. A kijelző színei ráadásul elképesztőek, a mellette álló régebbi Cinema Display sokkal kevésbé tűnt kontrasztosnak, mint az új iMac.

A boltban egy 3.06 GHz-es gépet állítottak ki, Core i7-es és i5-ös gépek csak novembertől lesznek kaphatóak (persze mindenki azokra hajt, meg is lehet érteni, ár-érték arányban nagyon ott lesznek). Teszteket nem futtattam, ezt megtette helyettem Handrás tegnap. Egyértelmű volt, hogy az új gépeket már érdemes a Mac Próval is összehasonlítani, és az eredmények pedig magukért beszélnek. Single CPU és Open GL teszteken rendesen rávernek az új iMacek a kiöregedett szörnyre (10 és 20 százalékot), ami azért a nyolc magnak köszönhetően a Multi CPU tesztnél megtartott valamit a méltóságából.

Következő állomás az új MacBook volt, ami Handrás szerint egyértelműen kimeríti a gay kategóriát, és szerinte inkább lányok viszik majd a cuccost. Én nem fogalmaznék ilyen erősen, mindenesetre a forma és az anyagválasztás nem egyértelműen javított a fehér MacBook külső megjelenésén.

Az unibody ház, vagyis a topcase illesztésmentes sarkai nagyon ütnek, viszont maga a topcase anyaga enyhén szólva különös. Kicsit olyan, mintha megfordították volna a laptop alsó borításával, hiszen most a gép alja lett matt, csúszás- és csavarmentes (középen egy almalogóval), a tapipad körülötti területet most fényes, mégis tapadós, gyorsan kézlenyomatosodó anyagra cserélték. Látványra szappanos, érzésre ragacsos az új mottó.

Apropó, tapipad, természetesen a kistesó is megkapta az új, multigesztusvezérelt, nagyméretű megoldást. A mésik előnyös változás, hogy képernyő körül esztétikusan meg tudták oldani a gumigyűrűt, amivel a lecsukás élménye sokszorosára nőtt. Ráadásul már nincs esély többé arra, hogy a mágnesek feletti perem eltöri a műanyagot. Szerintem az Apple is jobban jár, hogy nem kell élettartam-garanciában cserélni a teljes topcase-eket.

Hogy az új, gömbölyű, hízókúrás vonalvezetés kinek mennyire tetszik, ízlés kérdése, viszont a tervezés javára írhatjuk, hogy egy kicsit könnyebb lett a MacBook a duci vonalak ellenére is.

Ami viszont nem ízlés dolga, az a teszteredmények. Az új MacBookot az eggyel korábbi modellhez, valamint az én szerencsétlen 2 gigahertzes Macbook 3,1-emhez (a mostani sorszáma 6,1) hasonlítom, csak hogy érzékeltessem, mennyire jár jól a váltással egy másfél éves laptop tulajdonosa.

A gép eredményeit összehasonlítottam a 13-as MacBook Próval is, nem meglepő, hogy tökéletesen megegyező eredményeket kaptam, hiszen a hardverelemek is azonosak. Beleértve a 7 órás üzemidővel büszkélkedő akksit is. Majdnem azt írtam, hogy tényleg csak az anyag miatt érdemes drágább, 13 colos laptopot venni, viszont eszembe jutott a firewire port és az infra vevő. Merthogy ezek eltűntek a MacBookról.

Végül néhány szót a Magic Mouse-ról. Nagy várakozással nyúltam felé, hiszen a Mighty osztatlan sikertelensége után reméltem, hogy most nagyon kitesznek magukért Cupertinóban.  Ennek ellenére azt kell mondjam, hogy a gesztusvezérelt egér tök jó ötlet, csak nem az emberi kézre találták ki.

Próbáljátok meg a mutató- és középső ujjatokat összeillesztve balra-jobbra oldalirányban mozgatni, miközben a hüvelyk- és a gyűrűs mozdulatlan. Na ez lenne egy gesztus. Használhatatlan. Viszont a scrollozás igen kényelmes, bárhol húzogathatom az ujjamat, működik, adieu görgő.

Elnézve az új gépeket szinte biztos, hogy legkésőbb január-februárban az Apple frissíti a Mac Prókat (így ugyanis, tekintve az árukat már nem sok létjogosultságuk maradt), és a MacBook Prókkal is kezdeniük kell valamit, hiszen megint eltűnt a különbség a plasztik és az alu laptopok között.