Úgy kezdem a posztot, hogy egyetlen hivatalos nyilatkozatban sem erősítette meg az Apple a saját autó fejlesztésének terveit. Ha az Apple-ön múlna, tökéletes tudatlanságban ülnénk, nyomkodva az Apple Watch-unkat, és nem tudnánk arról, hogy 2019-re a cég autót szeretne bemutatni.

De hát tudjuk.

Nem lehet észrevétlenül felszívni a piacról sok száz alkalmazottat, akik korábban elektromos- és önjáró autók tervezésével foglalkoztak. Összesen vagy ezer emberről van szó - ennyire becsülik az Project Titan csapat méretét -, akik közül sokan még csak most szembesülnek az Apple titoktartási policyjaival, mindegyiküknek van vagy negyven családtagja és barátja, akik még azelőtt tudták, hová vették fel a csávót, mielőtt odakerült volna. 

A titok, amit két ember tud, az már nem titok. Amit negyvenezer, az végképp nem az.

Elon Musk pedig nyomja a beefeket. Beszól, kritizál, nagyon rajta van, hogy nevetségessé tegye az Apple autós projektjét (amit szerinte a tőlük kirúgott mérnökökből állítják össze). Lesajnálóan mondja, hogy egy autó összerakása tíz év kemény fejlesztés, az nem egy iPad. Talán csak az űrhajóépítés komplexebb feladat nála, és Elon Musknak azért hiszünk, mert ő egyébként azt is épít.

Ehhez képest az Apple legfeljebb egy éve futó projektjének a 2019-es tervezett kezdés erős képtelenségnek tűnik. 

factory166.jpg

Oké, tegyük fel, hogy alábecsüljük a céget, ami megbirkózott már pár lehetetlen feladattal. Felejtsük el, hogy azok ennél kisebb volumenű képtelenségek voltak, és általában kimerültek Jobs néhány jó érzékkel meghozott döntésében, apróságnak tűnő dizájnelemekhez való ragaszkodásban, vagy a beosztottak, vezetők pillanatnyi zsenialitásában. De ott volt mögöttük a számítástechnikában, sőt a személyi számítógépek világában eltöltött 40 év (idén lesznek 40 évesek, április 1-jén). Az egy stabil alap.

Még az Apple Watch is ebből a múltból, a meghozott rengeteg jó döntésből, vállalati kultúrából építkezik.

Hogy áll ehhez képest az Apple Car? Kiemeltek fejlesztőket az iPhone-ok, iPodok, Macek világából, és átültették őket egy csarnokba, és felvettek melléjük több száz ismeretlent, akik évek óta az autóiparban dolgoztak. Vezetőnek megtettek egy olyan csávót, aki még újonc korában lehúzott három évet mérnökként a Fordnál, azóta csak reggel meg este látott autót, a munkába menet-jövet. 

factory177.jpg

És még innen is lehetne tündérmese. Csakhogy a pletykák belső feszültségekről kezdenek beszélni, tarthatatlan határidőkről, koncepcióhiányról, Jony Ive is mérges állítólag, az Apple Car projektvezetője pedig kiszáll az egészből. Létszámstopot hirdetnek, mindenki állj, elvesztettük az embert, aki nem tudta, mit kell csinálni, keressünk egy másikat.

A muszájprojekteket azért kell elkezdeni, hogy ha mások be is előznek, azért mi is ott legyünk a piacon, és a saját vásárlóinknak saját megoldást adjunk, ugyanarra. iAd. Maps. Jó lett? Frászt. Vagy ott van a legfrissebb hír: saját TV show-kat gyártana állítólag az Apple, amivel nyilván egy videós stream szolgáltatást adnának el. A Netflix útja, ami tényleg jó ötlet volt, mert ez adja el az egész csomagot, de míg a két terület összekapcsolása - licencelt tartalom streamelése és saját tartalom előállítása - egy nagy, és rengeteg embert lefoglaló feladat egy vállalatnak, az Apple-nél ez a harmincötödik és harminchatodik projekt. És erre már nehéz azt mondani, hogy "mindenki másnál jobban csináljuk majd", mert nem hihető.

Ha a pletykák felét hisszük csak el, az autós projekt akkor is kezd picit komédiába átfordulni. Az Apple szeretne jól iparikémkedni a BMW-nél, de a Xerox-ügyet nem tudják megismételni, hiszen az autógyártó természetesen nagyon vigyáz a know-howra, ez már nem az 1979-es informatikai hőskor. Konferenciákra küldik a Sixty Eight Research nevű kis cégecskét, akik feladata, hogy rajta tartsák a kezüket az autóipar ütőerén. Outsiderként odasomfordálnak mindenhová, elnéznek a vállak fölött, hátha elleshetnek valamit. 

Értem én, hogy most mindenkinek autót kell gyártani. A Google is ebben gondolkozik, talán ők az Android útját járnák, és a piszkos gyártási munkát ráhagynák a hozzáértőkre. Sőt, máris ott vannak a kínai gyártók, akik szintén érzik a bugit a témában, a LeTV, a kínai Netflix üzemeltetője is beszállna a bizniszbe egy Le Supercar termékkel. Igen, négy kereke lesz és gurul.

Le Supercar. 

Ha a fenti, Apple Car-ral szemben érzett kellemetlen érzéseimet figyelmen kívül hagyjuk, ebben az egy névben minden benne van, miért érzem nevetségesnek az előttünk álló évek autógyártási lázát, ahogy mindenki Kolombusz Kristófnak érzi magát, és ha Amerika már tele van, hordanak földet az óceánba, hogy legyen hol kiszállni a csónakból. 

És azt kívánom, cáfoljon meg az Apple. Nem a szuper térképével, nem az önjáró navigációs rendszerével, amit kétségkívül nagyon is meg tudna valósítani, hanem egyáltalán, a mellékes körítés, egy autó megépítésével. Ezt kívánom. De lássuk be, hogy ha valami félremegy, akkor az autóval nagyon-nagyon besülnek majd, hiszen ez lesz a termék, amit nem tudtak megépíteni.