Az Apple Maps megjelenése óta várjuk, hogy versenytársat kalapáljanak belőle a Google megoldásával szemben. Főleg itt, Kelet-Európában kell beavatkozni, ahol az iszonytató magyar artikulálást, a tömegközlekedési infók hiányát és a dugók figyelését tényleg nem tudja feledtetni a szebb kinézet vagy a 3D-s épületek. Persze nagyon jó Budapesten 3D-ben repkedni, de navigációhoz még mindig inkább a Google Mapshoz fordulok.

2014-ben nem sok történt az Apple Mapsszal. A Flyover fejlesztése hobbiprojekt, mégis ennek szentelték a tavalyi évet, érdemi változás nem volt. Tudom, már sokszor hallottuk, hogy “majd most, majd most!”, de én azt mondom, 2015-ben kénytelenek lesznek letenni valamit az asztalra. Nyakunkon a CarPlay, meg az iOS kompatibilis autók kora, és az Apple kénytelen valami használható navit szállítani az eszközeivel. iOS 9. Erről beszélünk ugye, meg esetleg az iOS 10-ről.

gta.jpg

Az Appleinsider szedte csokorba a várt feljesztéseket.

Az első nagyon várt és elvárható ficsör a tömegközlekedési infók integrálása a térképbe. Az Apple már rég megvásárolta a HopStop és Embark nevű cégeket, amik pont ezzel foglalkoznak. Tavaly december elején pedig nyilvánosságra került az a szabadalom, ami az Apple megoldását tartalmazta a public transport navigációra, dinamikusan frissülő táblákkal, lehetséges szállítójárműként repülőgépek, helikoptereket (!) is felsorolva.

screen_shot_2015-01-20_at_10_31_37.png

A forgalmi adatokat feldolgozó dugófigyelő funkció is nagyon jöhetne már. Az Apple ugye 2013-ban megvásárolta volna a Waze-t 500 millió dollárért, de végül a Google kétszer annyit fizetett értük. Most az Apple belső infók szerint nagyon azon van, hogy házon belüli megoldást fejlesszen ki a realtime adatfeldolgozásra. Szabadalom is született a témában kábé fél évvel ezelőtt, egy Waze-hez nagyon hasonló megoldással.

Házon belüli navigáció. Ezt is rágjuk már egy ideje. Nem gondolom, hogy prioritás, mert ennek nyilván a legegyszerűbb módja, ha minden üzlet beszereli az iBeacon pontokat, és saját appal navigálja a vásárlókat ott, ahol akarja. Csakhogy ez nem lesz egy gyors menet, meg egyáltalán, nem lehet általánosan elfogadott és működő megoldás. És hát tegye fel a kezét, aki telepítene 300 programot a különféle üzletekhez. Na ugye.

Az Apple már 2013-ban felvásárolta a WiFiSLAM nevű céget, de nem kezdett vele a mai napig semmit. A vállalkozás egy olyan technológiára épült, ami a wifi-hálózatok jelerősségét kombinálja a készülékben elhelyezett mozgásérzékelőkkel, így az iránytű, a gyorsulásmérő és a giroszkóp is segítene meghatározni a pontos elmozdulást. És ha a készülék egy adott helyiségben több száz felhasználó mozgását elemezte, pontosan tudja, hol vannak a tereptárgyak. A WiFiSLAM 2,5 méteres pontosságot ígért.

Nyilván lehetne házon belüli infókat is megadni, hiszen a tereptárgyak és falak alaprajza önmagában nem szolgál kellő információval, a 2,5 méteres pontosság pedig a vakoknak sem segít, hogy könnyebben eligazodjanak baleset nélkül.

Várható még a POI-keresés funkció is iOS 9-ben, az Apple a Spotsetter nevű social search startup céget vásárolta meg ilyen céllal.

Hát ezeket várjuk. Aztán lehet, hogy betesznek idén is 30 új Flyover helyszínt. Bár az óriási blama lenne.