Korábban már leírtam nektek, hogy a Mastercard támogatásával egy hétre kipróbáltam, hogy csak a telefonommal fizetek mindenhol. Felragasztottam az iPhone hátuljára egy PayPass matricát, amivel érintés nélkül fizethetek az elfogadóhelyeken, és feltelepítettem az iOS-es Mastercard Mobile appot, hogy az online vásárolásoknál csak a telefonszámomat kelljen megadnom a fizetéshez.

Egyes számú erőforrás: PayPass matrica

P1120205.JPG

Az előző posztban írtam, hogy a lakásom közelében található aprócska virágbolt is elfogadta a PayPass matricát, így bizakodó voltam a jövőt illetően.

Másnap reggel azonban bevásárló körútra indultam. Jelenleg a XV. kerületben lakom, vagyis ez egy külvárosi teszt, de nem aggódtam: az elfogadóhelyek listáján találtam Tescót, CBA-t és Spart is. A Mastercard keresője picit kényelmetlen, ki kellett választanom, hogy Magyarországon keresek, és beírnom a "BUDAPEST XV" kifejezést.

Screen Shot 2012-10-11 at 4.03.11 PM.png

Ugyanezt könnyebb volt megtenni az ATM Hunter appal, a közelben található boltokat ez egyből kilistázta. Viszont a későbbiekben fájóan sok esetben derült ki, hogy ezek téves útra visznek, az adott boltnak esze ágában sincs kiszolgálni a PayPass-vándort. Kényelmetlen volt ráadásul ezzel a prorammal, hogy új helyszínen történő keresésnél az alkalmazást be kellett zárni, hogy az új helyzetemet meghatározza. Az egy hét végére magamtól is leszoktam már a használatáról.

Mindegy, első nap, becéloztam egy Tescót. Éhes voltam.

Sajnos ez nem ott volt, ahol a térkép rajzolta, mind az alkalmazásban, mind a Mastercard oldalán félrevezettek. Végül megtaláltam, de itt az információs pultnál közölték, hogy a kettes és hetes kasszáknál van csak leolvasó, de ezek csak este működnek. Hát jó, megfordultam, eljöttem. Célba vettem a CBA-t, amit felkínált az app, de itt már egyértelműen hülyének néztek az eladók. Az üzletvezető úgy hajtott el, mint a legudvariatlanabb kínai büfés, akivel valaha találkoztam. Ejha. Még útba ejtettem egy Spart is, de itt sem tudták, miről beszélek.

Ilyenkor elkezded nézni a GYIK-et, de:

IMG_6111.PNG

Nincs kiút.

A bevásárlást így ejtettem, azt ettem, amit otthon találtam. Illetve szóltam Évinek, hogy vásároljon be helyettem, nekem nem sikerült (mégis volt valami előnye a dolognak).

Másnap a belvárosban, az Arany János utcában találtam egy CBA Prímát, ahol szintén hülyének néztek, de már más miatt. Itt nem értették, miért kérdezgetem, elfogadnak-e PayPasst, hát persze hogy elfogadunk. Nem, egyáltalán nem Ön az első vásárló, aki ezzel fizet. Akkora különbséget éreztem az előző napi és e között a CBA között, mintha országot ugrottam volna, nyugati irányba.

IMG_6122.jpg

A fizetés eszméletlen gyors volt itt. A pénztárhoz érkezést követően egy péksüteményekből és egyéb apróságokból álló fizetés 29 másodperc alatt megvan. Ha már az összeget ütik be, onnan csak 5-6 másodperc. Egy perc alatt két vásárlóval végezhetnének így, és ha elterjedne a technológia, érdemes lenne fenntartaniuk egy 5000 forint alatti vásárlásokhoz tartozó PayPass pénztárat (így a vásárolt termékek mennyisége is szabályozva lenne), sokkal kevesebb embernek kellene sorba állnia.

Kajálni akartam valamit, de a Fruccolában egyik napi ajánlat sem tetszett, a szendvicsek sem voltak túl frissek már estefelé, a Burger Kinget inkább kihagytam, úgyhogy hazaindultam. Végül a Deák téri Costába mentem be, és kértem egy brownie-t. Simán fizettem a matricával, de közben azon gondolkoztam, hogy képtelen lennék az igényeimet a mostani elfogadóhely-állapotokhoz tartósan igazítani, mert a brownie ugyan finom volt, de el tudtam volna képzelni kiadósabb vacsorát. Egy alkalommal egy A McDonald's-ban is kikötöttem az Astoriánál, itt az volt a nehézkes, hogy egyetlen leolvasójuk volt, így a fizetéshez el kellett sétálnom, majd vissza a helyemre, ez nem volt gyorsabb, mintha kártyával fizettem volna. De legalább kaptam ételt.

Próbálkoztam volna más gyorséttermekben is, mondjuk a Ciao Paninót is kerestem, de ezt a térképen a belváros helyett a XIX. kerületbe tette az ATM Hunter és a Mastercard oldala egyaránt.

IMG_6176.PNG

Az viszont nem az a tipikus gyorsbüfés városrész.

IMG_6173.JPG

Itt zártam be végleg az appot, és határoztam el, hogy optikai vizsgálattal fogom eldönteni, az adott üzlet PayPass-kompatibilis-e. Már messziről felismertem a Paypass leolvasókat.

Később visszamentem a XV. kerületi Tescóba, a hetes kassza nyitva volt (emlékeztek, azt mondták, ott lehet fizetni vele), de a PayPass kártyára csak néztek - hogy néhai nagyszüleim szavaival éljek -, "mint hugyozó disznó a búzában". Félreinformáltak előző nap, továbbra sem lehet, majd valamikor, októberben. Az egy hét alatt eljutottam egy másik Tescóba is a Soroksári úton, de itt sem jártam szerencsével, "majd nemsokára". A különös az, hogy az adatbázisban már szerepelnek ezek a helyek, de ez úgy tűnik, nem jelent semmit. Nagyon sok helyen ütközünk még falba, de a Mastercard és a bankok nyomják a dolgot, és a következő hónapokban-években sok helyen jelenik majd meg a Paypass-fizetés.

Visszamentem még egyszer a sarki Sparba is, csoda történt: a teszt ideje alatt telepítették a leolvasókat, és már tudtam fizetni a matricával. Ha ezt pár nappal korábban teszik meg, rengeteg rohangálástól kíméltek volna meg. Sebaj, megvan.

Sok benzin fogyott, az egy hét alatt koppant a mutató. Ettől tartottam, mert nem tudtam, a benzinkutakon mi a helyzet. Szerencsére az utamba eső Lukoilnál (a térkép ezt is rossz helyre tette) simán ment a PayPassos fizetés. A mai árak mellett természetesen PIN-kódos fizetés volt.

Kettes számú erőforrás: Mastercard Mobile

A webes fizetések jól mennek az alkalmazás segítségével, nagyon 21. századi, hogy csak a telefonszámomat kell megadom a vásárláshoz, meg egy jóváhagyást nyomni a Mastercard Mobile appban, és kész.

Untitled-1_1.jpg

Azért itt is van egy hátulütő, amire egy hét után rájöttem.

Ha például a Shopline-ban vásárolunk, csak akkor fizethetünk ezzel a módszerrel, ha a sima házhoz szállítást választjuk. Sem a személyes átvétel, sem az expressz kiszállítás esetében nem opció ez a fizetés. Mivel azonban a házhoz szállítás jelentősen megnövelte volna a termék árát, amit vásárolni akartam, inkább elálltam az ügylettől.

IMG_6191.PNG

A sárga csekkek befizetése viszont továbbra is olyan királyság ezzel a módszerrel, hogy arra nincs szó (leírás az előző posztban). Kövesse mindenki a QR-kódos számlák példáját, és a világ jobb hely lesz.

A másik, ami jó érzéssel töltött el ezzel a fizetéssel kapcsolatban, az a biztonság. Eddig csak nagy, megbízhatónak ítélt webáruházaknál mertem vásárolni a bankkártyámmal, kisebbeknél eszembe sem jutott megadni a tranzakciókhoz szükséges adatokat. Az appal viszont már nem éreztem magam veszélyben, hiszen a weboldalon csak a mobilszámomat adtam meg, semmilyen más információ nem ment át. Az alkalmazásban adtam meg az mPIN-emet, ami szintén nincs tárolva a készüléken (ha elfelejted, újra kell regisztrálni a bankkártyádat), sőt a bankkártyaadataimat sem tárolja a program. Legalábbis nem önmagában, minden információt kettétörtek az alkalmazás készítői, az egyik felük egy szerveren, a másik felük a telefonon tárolódik, ezek csak fizetéskor találkoznak - így magyarázták. Mivel a darabok egyenként nem érnek semmit, az iPhone elvesztésétől sem kell tartanunk.

Na, hát akkor összegezzünk. Elmondhatom, hogy megtanultam egy hét alatt nagyon örülni a PayPass ábrának a leolvasókon, mert még nincs sok helyen. A Mastercard térképén szereplő hibákat (akad jó pár) beküldtem az illetékeseknek, remélhetőleg hamarosan javítják őket. Ahol megy a szolgáltatás, ott jól működik, gyors, szerethető. Egyre több helyen megjelenik, egy csomó üzletben most év végéig telepítik a terminálokat. Jövőre már biztos nem maradnék éhes, és jobban tudnék koncentrálni a szórakozásra. Viszont most minden energiám a túlélésre ment.

A posztot a Mastercard támogatta.