Érdekes hírről számolt be a Spiegel: kiderült, hogy Viviane - Vasakarat - Reding, az Európai Bizottság igazságügyi és alapjogi biztosa nekiment az Apple-nek, amiért az pluszpénzért értékesíti a második (Macek esetében: második és harmadik) évre szóló garanciát, miközben alapból két év jár az Európiai Unión belül. Két év nyugalom, pluszköltségek nélkül, ez van beleírva az uniós papírba, ne.

Az ügy annyira komoly, hogy korábban már kiróttak egy 900 ezer eurós büntetést az olasz hatóságok, amiért az Apple megtévesztően kommunikálta a garanciális kérdéseket. Ugyanakkor kár előre örülni, nem következik most mindenhol hasonló büntetéshullám, nem regulázzák meg mindenhol az Apple-t.

Valójában nem is kell, sőt, a helyzet jobb, mint amilyennek tűnik, de menjünk csak sorjában.

Egyrészt az olasz szabályozás szigorúbb az uniósnál, egy ottani büntetés tehát nem hoz magával automatikusan 26 hasonló ügyet a közösség többi tagállamában. Másrészt a magyar előírás is eltér az uniós gyakorlattól, itt ugyanis nem kettő, hanem három éves kötelező garanciáról beszélünk.

Ahhoz viszont, hogy továbbmenjünk, tisztázni kell két alapfogalmat: a szavatosságot és a jótállást. A jótállást a gyártó adhatja, ha akarja. A szolgáltatás azt jelenti, hogy ha rendeltetésszerű használat mellett megy tönkre a termék, amit vásároltál, a gyártó képviselőjének azt szó nélkül javítja. Ezt az Apple saját elhatározásból egy teljes évig nyújta az egész világon: ha Thaiföldön megy tönkre a géped és ott keresel fel egy hivatalos partnert, okoskodás nélkül segítenek rajtad.

A hivatalos előírások azonban nem a jótállásról, hanem a szavatosságról szólnak, amit már a forgalmazónak kötelező vállalnia, két évig: az első fél évben ez a jótálláshoz hasonló jogosítványokkal jár, a fennmaradó másfélben viszont már a vásárlónak kell bizonyítania, hogy gyártási hiba miatt ment tönkre a gépe. Nyilván elég problémás erre szakértőket toborozni, de a lehetőség adott.

Szóval ahogy tisztáztuk, az Apple jótállásból fél év helyett egy évet ad. De mi történik az EU-s előírás szerint két évig kötelező szavatossági idő fennmaradó részében? Abban az egy évben?

Két lehetőségünk van: vagy megvesszük az Apple Care-t, ami újabb egy (vagy két) évnyi jótállást ad, és a továbbiakban is szó nélkül javítanak minden nem várt meghibásodást (egy kapacitását vesztett akkumulátort persze senki sem fog cserélni másfél év után). Kapunk még ezen kívül egyéb jóságokat is, például telefonos segítségnyújtást, és továbbra is a világ minden táján segítenek a problémánkban, függetlenül attól, hogy a hagyományos jótállási kötelezettség ilyesmit nem ír elő.

AppleCarePB-xlarge.jpg

Ha nem veszünk Apple Care-t, jön az előírás szerinti szavatosság, csak a szokásosnál valamivel korrektebb formában - már ha megfelelő kereskedőtől vásárolunk, a szavatosságot ugyanis a kereskedő vállalja, nem a gyártó. Ha egy kapualjban vásároljuk meg a terméket, sok jóra ne számítsunk, de ha egy APR-től - például az iStyle-tól -, akkor a jótállás és szavatosság közt félúton található szolgáltatást kapunk.

Ez azt jelenti, hogy ha beviszel egy másfél éves MacBookot vagy iPadet, akkor első körben nem neked kell az uniós előírásnak megfelelően bizonyítanod, hogy gyártási hiba miatt romlott el a gép, mert az APR-ek megpróbálják ezt a harcot megvívni helyetted az Apple-lel. A legtöbbször sikerrel. Ha sérülésmentes eszközt viszel be, ami valószínűleg gyártási hibából halt meg, például az alaplap engedte el magát, akkor elképzelhető, hogy az egy hónap híján két éve vásárolt gépedet is javítják, pluszköltség nélkül. Ez az út hosszabb, problémásabb és valamivel kétesebb kimenetelű, mint a jótállás vagy az Apple Care, de még mindig jobb helyzetet teremt, mint az előírás szerinti szavatosság, aminél a vásárló oldalán van a bizonyítási kényszer.

Persze ha nem sikerül javíttatnod az eszközt, továbbra is fennáll a törvény által előírt szavatossági jog, tehát ha képes vagy bizonyítani, hogy a gyártó szúrt el valamit, akkor az első elutasítás után a kereskedő javítani fogja a terméket.

Szóval kábé így.

Mondtam, hogy jobb a helyzet, mint amilyennek elsőre látszik.

Disclaimer: az iStyle az Appleblog hirdetője, de a mostani írásnak semmi köze ehhez.

Akit még érdekel a téma, itt és itt tud elmélyedni benne.