Állandó kérdés, hogy mekkora is az Apple piaci részesedése Magyarországon. Eddig is tudtuk, hogy nem túl nagy, a forgalom folyton növekszik, egyre fontosabb a kaliforniai cégnek, de azért nem mi adjuk a bevétel oroszlánrészét. Lássuk csak, a legutóbbi negyedévben a cég 3,89 millió Macintosht adott el, 27 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. A kereslet kétharmadát a laptopok generálták, egyharmad jutott az asztali gépeknek.

Mennyi jutott ebből Magyarországra? Körülbelül 1700 darab, tehát minden 2288, gép jött hozzánk. Másként nézve a magyar piac adja a teljes Mac-forgalom 0,04 százalékát. Nem sokat tehát.

A teljes hazai számítógépes piac egyébként körülbelül 120 ezres volt a harmadik negyedévben, ebből nyolcvan százalékos volt a laptopok aránya, míg az Apple-nél csak 58 százalék jutott a hordozható gépeknek. Ez elég meglepő, és én is csak találgatok, de szerintem ennek az arányszámnak az oka elsősorban az lehet, hogy az Apple eladásaiból jelentős részt képviselnek nálunk a céges beruházások, azok meg főleg asztali gépeket vásárolnak az irodákba.

És akkor hasonlítsuk össze ezt a tavalyi adatokkal: akkor 1568 gépet adott el nálunk az Apple, míg két éve 1897-et, a vállalat tehát a válság előtt egyértelműen erősebb volt, aztán jött egy 21 százalékos visszaesés, majd most egy viszonylag szerény, nyolc-kilenc százalékos növekedés. A piaci részesedés viszont egyértelműen javuló tendenciát mutat, hiszen a tavalyi egy százalék után idén 1,4 százalékot sikerült megszerezni.

Határ a csillagos ég!