Angelday kezdeményezésével ugye nehéz lenne vitatkozni. Persze sokan megpróbálták, de az biztos, hogy a hazai közösség örülne a "négy pont" megvalósulásának. Más kérdés, hogy erre alig van esély, amit még maga a Plastik szerzője is belát: a kezdeményezésnek nem a követelések elérése a célja, hanem maga a követelés, a közösség felrázása, a mém létrehozása, l'art pour l'art. Ha mégis lesz válasz, az a bónusz.

Mert Cupertinóból nézve Magyarország egyszerűen nem létezik. Nézzük a számokat. Tegnap írtam, hogy az Apple hatvan százalékkal több Macet adott el 2008 első negyedévében, mint egy évvel korábban, ami nagyjából 2,4 millió gépet jelent. Mennyit értékesítenek Magyarországon? Kábé hétezret. Egy év alatt. Persze a növekedés jelentős, amennyire tudni lehet, közel másfélszeres évente, de belátható időn belül nem fogy majd 15-20 ezer Macnél több az országban. Hazai méretekkel mérve ez persze a forgalom öt százaléka, ami jelentősnek számít egy ilyen árérzékeny piacon. Ugyanakkor egy év alatt egy jobb amerikai Store megszabadul tízezer Mactől. De kettő-három biztosan.

A piacelemzők azzal számolnak, hogy idén tízmillió gépet ad el az Apple, nálunk óriási eredmény, ha összejön a tízezer: csak minden ezredik gépet értékesítik Magyarországon. Ezért nem kapkodnak Cupertinóban, ezért vagyunk a fontossági sorrendben utolsó, T3-as osztályban, és ezért nem várható áttörés, jelentős fejlesztés, sokkal nagyobb raktárkészlet, pörgősebb szerviz. Nemcsak arról van szó, hogy Kelet-Európában vagyunk: kevesen vagyunk, ami még Luxemburgnál is elég ahhoz, hogy elégtelen legyen a szolgáltatás. Az Apple 30-40-50-60 százalékkal nő évente, alig tudnak lépést tartani az igények növekedésével a T1-es országokban, sajnos velünk csak akkor foglalkoznak majd, amikor a T1-es, T2-es népeknél már alig lesz tennivaló.

Meg persze a hülye hazai helyzet sem segít. Mert a magyar OS X még viszonylag könnyen összejöhet, a pofásabb weblap sem megoldhatatlan, de a hazai iTunes felállítása bonyolultabb, mint mondjuk a franciáé, vagy az olaszé. A bankok eleve nem kedvelik az ilyen, kis összegű átutalásokat, de ennél sokkal nagyobb problémát jelent a sajátos hazai jogdíjhelyzet, élén az Artisjus-szal. Nálunk nem elég a kiadókkal megegyezni, mert a jogvédővel is tárgyalásokat kellene folytatni, és megértetni velük, hogy az online letöltött dalonkénti 28 forint túlságosan sok.

Persze a Store bevezetésén sokat lendítene, ha Magyarországon is az euro lenne a hivatalos fizetőeszköz, erre viszont 2014 előtt nem érdemes számítani. Azt nem mondom, hogy a bolt sem nyílik meg előbb (mert a svédeknél, norvégoknál is működik, pedig ezekben az országokban is nemzeti fizetőeszköz van), de azért elképzelhetőnek tartom: a Store öt éve üzemel, és még nem sikerült megnyitni Magyarországon, még hat év éppen ezért simán belefér.

A kezdeményezést maximálisan támogatom. Írok róla, ahol tudom, terjesztem, és ahogy Handrás is írta: az mindenképp öröm, hogy a hazai közösség jelentős része képes volt összefogni egy cél érdekében. Ezzel együtt nem szabad csodát várni, és látni kell saját korlátainkat. Valójában az lenne a meglepetés, ha az Apple reagálna a kisszámú, de persze lelkes hazai közösség felhívására. Azért a legjobb az lenne, ha mégis jönne (pozitív) reakció, és kiderülne minden soromról, hogy értelmetlen okoskodás volt.