almalé és kungfu Rólunk

A Xiaomi pont olyan akar lenni, mint amilyennek az Apple-t szeretném látni

A Xiaomi ezidáig maga volt a “kínai Apple”. Így is nevezték, na nem azért, mert a vállalati kultúra, vagy a fejlesztések hasonló szinten jártak volna, inkább azért, mert a cég mindent megtett a tökéletes koppintásért. Az összes elképzelhető területen.

Itt láthattok egy termék-összehasonlítást, amiből tisztán látszik a trend négy évvel ezelőtt, de ha ez nem lenne elég, elmondom: Lei Jun, a cég vezetője farmer-garbóban jelentette be az új termékeit, egy vaskos “one more thing…” felirat kíséretében. Ennyire.

Érdekes azonban, hogy mi történt négy év alatt. A Xiaomi, ami két évvel a fenti összehasonlítás után részesedésével már megelőzte az Apple-t a kínai okostelefon-piacon, ma már egészen más irányt vett. Elkezdett eltávolodni a tech-vonaltól, és mindenféle hétköznapi terméket, fogkefét, párnát és hasonlókat árulni, persze más brand alatt. Mégis, a vásárlók nagy százalékban azért veszik onnan a cuccokat, mert tudják, ez Xiaomi.

xi.jpg

Maga a Xiaomi is elismerte, hogy szeretnének egy másik cégre hasonlítani. Ezúttal a japán Mujira.

Azt állították, ők szeretnének lenni a tech-szektor Mujija. Ha pedig ezt állítást szeretnénk a helyén kezelni, muszáj megtudnunk, mi is az a Muji.

A Mujit 1979-ben alapították, irodaszereket, ruhákat, kaját és konyhai eszközöket árultak. Aztán egyre több mindent. A cég filozófiája nagyon szimpatikus volt mindig is: minimalista dizájn, az újrafelhasználás támogatása, alacsony árak, nagy választék, jó minőség és brand-mentesség. Ez utóbbi alatt egy nagyon ügyes marketingre kell gondolni, ami abból áll, hogy az emberekkel felismertették a minimalista dizájnjukat, és a logómentes termékeiket, márkajelzés nélkül is.

Kiadtak például egy autót, a Nissannal karöltve, amin szintén a világon semmi márkajelzés nem volt. Olyan pólót dobtak piacra, amire a vásárlók a saját logójukat vagy üzenetüket nyomtathatták, külön költség nélkül. Az elv az volt, hogy a vásárlási élményt, a termékek logó nélküli, valóban minimalista esztétikáját a vevők élőszóban terjesztik, így nőnek nagyra. Sikerült.

Akkor most képzeljük el a Mujit tech-vállalatként. Ugyanazt az eredményt kapjuk, amivé az Apple könnyedén válhatott volna, és aminek nagyon szurkoltam még sok-sok évvel ezelőtt. Ami tényleg megváltoztatta volna a játékszabályokat.

Jony Ive dizájnjai ígéretesek voltak. Tényleg letisztult, tényleg minimalista alkotásokkal pakolta tele a céget. Persze ott világított az almalogó, de legalább az esztétikum megmaradt. Könnyen használható, fakocka egyszerűségű termékeket gyártottak, amik működtek. Persze olyan gombokat kellett tenni az ablakokra, hogy az ember meg akarja nyalni. Ezek voltak azok a pontok, amikor Jobs beleszólt a dizájnba. Viszont könnyen elképzelhető, hogy az Apple a Muji irányába is tolódhatott volna.

De nem ezek voltak a legnagyobb különbségek. A legnagyobb különbség az irdatlan profit hajszolása volt. Nem egészen minimalista termékeket, hatalmas árréssel kezdtek árulni, immár két helyen bicsaklott meg a dolog.

Persze a profit jó dolog, sőt kötelező a túléléshez egy részvénytársaság esetében. Aztán hogy ennek a profitnak mennyi hajtóereje, jelentősége volt a cég effektív munkájában, tekintve a komplett országok felvásárlására elegendő, kihasználatlan tőketartalékot, mindenki döntse el maga. Azt viszont el tudjuk képzelni, hogy ha ezt a fel nem használt pénzt NEM gyűjtötték volna be - vagy egy átlagos iparági árréssel dolgoznak -, milyen céggé váltak volna.

Ma is felismerhető egy MacBook Pro vagy egy iPhone X csupán egy pillantással, ez korábban ugyanilyen élesen látszott. Egy MacBook Air annyival haladta meg a korát, hogy évekig tartott, míg a versenytársak egyáltalán lemásolták a dolgot. Az iOS korábban egyszerűbb volt: ahogy érkezett az igény a ficsörökre, úgy pakolták tele lehúzható, felhúzható, lapozható centerekkel a rendszert. Engedélyezték a widgeteket, de száműzték azokat az asztalokról, így, míg korábban egyszerűbbnek tűntek az Androidhoz képest, nekem ebben a percben inkább úgy rémlett, kezdenek belegabalyodni a fejlesztési szálakba.

Tudnak egyszerűt, letisztultat alkotni, de mára már rettegnek tőle. Úgy érzik, hogy ha nincs meg a csillogás, nem kérhetnek annyi pénzt, amit szeretnének.

Nagyon kellene a tech-szektornak egy tech-Muji, vagy ha úgy jobban el tudjuk képzeni itt Magyarországon, egy tech-IKEA. Elérhető árú, tömegeknek szóló, letisztult, a maga minőségi szintjén kifogástalanul elkészített termékekkel. A Xiaomi is érezte ezt az igényt, és be is jelentkezett a szerepre, de úgy tűnik, nem sikerült nekik a mutatvány. Ahelyett, hogy egy filozófiát implementáltak volna a saját arcukra, a kínai Muji-vá váltak, éppúgy, ahogy korábban a kínai Apple-lé alakultak.

Ilyen az, amikor egy vállalatnak nincs kultúrája. Nincs hová implementálni, mert nincs saját test, csak utánozni képes. Úgyhogy várhatok tovább, hogy végre valahol kinőjön a földből az ideális tech-cég, addig pedig a második legjobb lehetőségnek még mindig marad az Apple.



Már csak szeptember 30-ig nyomtat fotókönyveket az Apple

Az Apple Photo Print Products szolgáltatása korábban iPhoto Books néven futott, a lényege, hogy az Apple saját macOS-es fotós appjában (jelenleg Fotók a neve) létre tudtunk hozni fotókönyveket, amiket néhány gombnyomással nyomtatásra is elküldhettünk a cégnek. Az így elkészült fotókönyv magas minőségű volt, egy olyan kiegészítő szolgáltatás volt ez az Apple operációs rendszere mellé, ami növelte a hozzáadott értéket, 2002 óta.

A macOS 10.13.6-ban találtak egy felugró ablakot, ami szerint az utolsó rendeléseket szeptember 30-ig lehet elküldeni, ezután a Project Extensions nevű appal lehet majd küldeni nyomtatásra az anyagokat, külső nyomdába.

screen-shot-2018-07-12-at-13-25-29.jpg

Ez a szolgáltatás Magyarországon sosem indult el, ezekben az országokban elérhető jelenleg:

Tovább olvasom


Egybekezdés: Nem adott ki saját eGPU-t az Apple, de majdnem

ke_pernyo_foto_2018-07-13_10_35_42.jpg

Az Apple együtt dolgozott a Blackmagic-kel, hogy a tegnapi bejelentéssel együtt egy eGPU megoldást is kínáljanak az új MacBook Prók mellé - meg a korábbiak mellé, persze. A házban egy Radeon Pro 580 kártya lapul, 8 gigabájtnyi memóriával. Az Apple szerint a 15-ös, dedikált GPU-s MacBook Próknál 2,8-szoros, a 13-asoknál 8-szoros gyorsulást ígér a kártya. A házon két Thunderbolt 3, négy USB 3 és egy HDMI2 port található. 228 799 forintba kerül a magyar store-ban, csak az Apple-nél kapni.



Amit eltemettünk tegnap: a 2015-ös MacBook Pro

A tegnapi TouchBar-os vonal frissítésével az Apple kiejtette “alulról” a 2015-ös szériát. Ezzel pedig az alábbi MacBook Pro ficsöröket tette teljesen elérhetetlenné:

  • hagyományos billentyűzet (ollós)
  • USB 3 port
  • Thunderbolt 2 port
  • HDMI port
  • beépített SD kártyaolvasó

Ami ehelyett maradt:

  • az ígéretek szerint jobb pillangó billentyűzet
  • Thunderbolt 3 (USB-C) portok
  • külön megvásárolható átalakítók

ke_pernyo_foto_2018-07-13_8_59_35.jpg

Akiknek régi USB kell és SD-kártyaolvasó (meg esetleg MagSafe), már csak a MacBook Air maradt opcióként, de profi fotósok és videósok - az SD kártyák hírhedt használói -, aligha elégednek meg ezen gép teljesítményével. És ne legyenek kétségeink, hogy hamarosan vele is kezdenek valamit, az Átalakítók Korában nincs helye a kompakt és kényelmes megoldásoknak.

Hagyományos portokkal rendelkező laptopot még vásárolhattok ott, ahol van elfekvő készlet, az Aqua például nagyon olcsón kínál egy ilyen vasat. Ugyanígy MacBook Air-t is lehet venni náluk, az Apple árainál alacsonyabban.

Disclaimer: az Aqua az Appleblog feat. Almalé és Kungfu partnere



Megérkeztek az új MacBook Prók, úgymint derült égből

Az Apple ma frissítette a TouchBar-os MacBook Prókat, sokkal-sokkal kívánatosabbá téve őket, változatlan áron.

ke_pernyo_foto_2018-07-12_23_08_48.png

A TouchBar nélküli MacBook Prók nem változtak, viszont a drágább modellek - változatlan dizájn mellett - megkapták a nyolcadik generációs Intel processzorokat, amik jelentős gyorsulást hoztak. Ahogy az Apple honlapján olvasható,

A 15 hüvelykes modell 6 magos Intel Core i9 processzora akár 70 százalékkal gyorsabb az előző gene­rációnál, Turbo Boosttal pedig 4,8 GHz-ig is felpörgetheted az órajelét. A 13 hüvelykes, Touch Bar sávos MacBook Pro négy­­magos pro­cesszora pedig megduplázza az előző gene­ráció gyorsa­ságát.

Igen, a legkisebb proci is négymagos, de akár hatmagos i9-cel is lehet kérni a 15-ösöket.

A teljesítménygyorsulásokra az Apple oldalán egy nyomogathat alkalmazásválasztót is találunk:

ke_pernyo_foto_2018-07-12_23_16_01.png

Nem ez az egyetlen változás: a gépek TrueTone kijelzőt kaptak, ami nagyban megdobja a megjelenítés minőségét, és új butterfly billentyűzetet, amivel halkabban lehet gépelni. Meg, gondolom, nincs velük olyan baj, mint a korábbiakkal. Remélhetőleg.

A 15-ös modelleket 32 gigabájt DDR4 RAM-mal is elláthatjuk, náluk Radeon Pro 555X GPU gondoskodik a grafikai teljesítményről. A 13-asokban is örülünk, mert a videómemória a korábbi kétszerese (az integrált Intel Iris Plus Graphics 655 esetében).

Egy kimaxolt 15-ös, Core i9-cel, 32 giga RAM-mal, 4 terás SSD-vel 2 465 190 forint így. És persze megy vele az eGPU, ha nem lenne elég a Radeon.