Az Apple, ez egészen biztos, legszívesebben sóval hintené be a független Apple-szervizek helyét, hogy csak a saját Apple Authorized Service Providereik maradjanak, mint egyedüli szolgáltatók a piacon. Szerintem nagy bánatuk, hogy ezt nem tehetik meg, ezért az elmúlt években úgy keserítették meg a függetlenek életét, ahogy csak tudták, kezdve az egyre több ragasztóval, egészen az indított perekig.

Az Apple az ellen küzd, hogy a készülékeit harmadik féltől származó, rossz minőségű alkatrészekkel tömjék ki, a szervizek meg azért, hogy egyenlő elbírálást kapjanak az alkatrész-ellátottság terén. A háborút okozó problémának van egy elég komoly megoldási sávja, amikor az Apple ad alkatrészt a szerviznek, az meg beépíti. As usual.

Na, az Apple úgy döntött, hogy akkor legyen ez. Tavaly meghirdette az Independent Repair Programot (IRP), ahol a független szervizek egy szerződés aláírása után kapnak alkatrészt. Most került azonban csak ki, mit tartalmaz ez a szerződés, és az ügyvédek felrobbantak, mikor elolvasták. Őrület, mondták.

Ismerjük az Apple agresszív szerződéses feltételeit, de most ugye egy olyan szerződésről beszélünk, ami a lehető legtávolabb helyezkedik el magától az anyacégtől. Kábé olyan szigorúság elvárt, amit az Apple a Media Markttal és hasonló retailerekkel köt, akik eladhatják a cég termékeit ott, ahol akarják. Kapnak cuccot, oszt jónapot.

Az Apple mégis hatalmas kontrollt akar szerezi a vállalkozók felett.

Az Apple bejelentés nélküli auditokat folytathat le bármikor, aminek során a boltban “tiltott” alkatrészek után kutat. Ha talál, kiszab egy pénzbüntetést. Ha úgy döntesz egy idő után, hogy kilépsz, az Apple UTÁNA IS fenntartja a jogot, öt éven keresztül, a bejelentés nélküli auditra.

apple_authorized_service_provider.png

Az IRP-knek folyamatosan tájékoztatnia kell a vásárlókat, hogy NEM Apple Authorized Service Providerek. Alá is kell íratni az ügyfelekkel olyan papírt, ami felhívja a figyelmét írásban is, hogy nem hivatalos szerviz. Annak ellenére, hogy az alkatrészek az Apple-től jönnek, és a szervizben kötelező a személyzetnek részt venni egy Apple által szervezett technikusi képzésen. Innentől kezdve már nem lehet nagy különbség, hogy hogyan csavarják ki a csavart, igaz-e?

“Mint egy rendes szerviz, csak épp minden pillanatban saját maga ellen kampányol az ügyfélnél” - foglalja össze a US Public Research Interest Group ügyvédje.

A szerviznek tilos hamisított alkatrészeket felhasználni, valamint bármi olyan alkatrészt vagy szerszámot, ami sérti az Apple szellemi termékét. Itt a probléma a tág megfogalmazással van, ez a passzus úgy jellemezhető, hogy “úgyis találunk valamit, ha akarunk”.

És hogy elszámolta magát az Apple? Korántsem. Egy rakás szerviz aláírja a papírt, mert direktben az Apple-től kapni alkatrészt ekkora előny.