“Azok szent tárgyak.”

A Buzzfeeden megjelent egy elég nagy anyag Angela Ahrendtsről, az Apple retail igazgatójáról (kivonatolva itt), aki az utóbbi években igazi kincsnek bizonyult a cég számára. Ő az, aki átalakította az Apple Store-okat, és felismerte, hogy azoknak nem szükségszerűen kell boltoknak lenni. Persze, lehet venni ott cuccokat, de már egyáltalán nem ezért vannak.

angela.jpeg

Ez a 80/20 szabály, az Apple Store-ok korábban 80 százalékban a vásárlásról szóltak, 20 százalékban az élményről - mondta el a vezető. Ennek épp az ellenkezője igaz ma, hiszen a vásárlást sokkal egyszerűbb és olcsóbb megtenni online. Éppen ezért Angela eltörölte az Apple Store-ok nevéből a “store” szót, hiszen az üzleteknek más célt adott: azt kérte az alkalmazottaktól, hogy emberi kapcsolatokat építsenek ki a vásárlókkal, oktatásokat szervezett Today néven, ahol a vevők jobban tudják használni a termékeket, az egész hozzállást megváltoztatta.

Csakhogy ez sokszor a munka rovására is ment. Olyan hírek jöttek, hogy a Geniusoknak, a különlegesen kiképzett Apple-technikusoknak 10 perce van egy iPhone, 15 pedig egy Mac hiba beazonosítására, ami távol áll a realitásoktól. A vásárlók pedig sokszor 30-40 percet is várhatnak, mire egyáltalán vásárolni tudnak, és hiába kérik az üzletek vezetői, hogy emeljék meg a dolgozói számot, a központ szerint pont annyian vannak, amennyinek lenni kell. Hiszen ha Angela szavait vesszük alapul, ezek már nem boltok többé, tessék online vásárolni, itt meg élvezkedni. Meg emberi kapcsolatokat kialakítani.

Érdekes azonban az a felhívás, ami Jony Ive és Angela Ahrendts egyik első egyeztetésén hangzott el. Jony Ive ugyanis figyelmeztette őt: nehogy hozzányúljon az asztalokhoz, amit az Apple Store-okban vannak. “Ezek ugyanazok az asztalok, amiket a dizájnstúdióban használunk, és imádom, ahogy a stúdióból az üzletekbe jutnak” - mondta. És még azt is hozzátette, amit a poszt első mondatában olvashattok.

Így mennek a dolgok a szentélyben.