Túl vagyunk a szokásos éves őrületen, aminek lineáris, jól definiálható fizikai tulajdonsága, hogy ott tombol jobban, ahol nagyobb árengedményeket adnak. Ilyenkor letarolják az online és offline boltokat, úgyhogy méltóság ide vagy oda, szinte minden kereskedő beáll a sorba, hogy felpörgesse a keresletet.

De az Apple Store-ok nem. Az online üzletük sem. És ami a vicc, hogy a végén így járnak a legjobban.

Hogy az Apple gyakran áll ki a sorból, és alkalmaz sikeresen másfajta üzleti felfogást, nem kell senkinek bemutatni. A tabletpiacról nemrég írt posztomban is azt mutattam be, hogy míg a többi cég hagyományos felfogással, nehéz döntéseket hozva küzd azért, hogy tényező maradhasson, addig az Apple válogat a jó és a még jobb lehetőségek között.

A Fekete Péntek is egy ilyen eset. Míg az Apple az előző években csak ímmel-ámmal adott kedvezményeket ilyenkor, idén teljesen kihagyta a kommunikációjából az őrült vásárlás ünnepét. Van ennek egy PR értéke, hogy miután leszámolnak a sorban állással az üzleteik előtt, az egymáson átgázoló embertömegek fölé is emelkednek ezzel a "szarok a Black Friday-ra" felfogással. De még inkább a termékeiket értékelik fel vele: 

Ezek a cuccok tényleg ilyen értékesek, nem adunk belőle kedvezményt azért, mert november huszonhetedike van. Ha diák vagy, kapsz kedvezményt, mert ezzel kifejezünk valamit. De hogy csak úgy, na azt nem.

Ezt sugallja ez a viselkedés.

Miközben valójában sok helyen lehet olcsóbban vásárolni Apple-termékeket. Az Apple megbízott viszonteladói - így a hazai APR-ek is -, a Best Buy, a Media Markt, az Amazon lehetőséget kap, hogy akciózzon. Megtehetik, mert ez nekik forgalomnövekedés, de az Apple ezt sem nagyon támogatja meg. A ZDNet írta meg, hogy 2011-ben az Apple mindössze 3 százalékot engedett a nagykerárakból az ünnepre, vagyis ahol már egy mérhető, 10-15%-os kedvezményt dobtak volna be, ott már a nyereségét nyirbálták, nem is kicsit. És még hol vagyunk az ilyenkor szokásos 25-50 százalékoktól.

staples-black-friday-2015-ad-deals-sales-specials-apple-ipad-mini-air-laptops.jpg

A nagy viszonteladók azonban ennek ellenére akcióztak, és akcióztak most is. Így aztán hiába tűnik úgy, hogy mivel a pénztárcák nem náluk nyíltak ki, az Apple nem harapott nagyot a múlt péntekből: valójában a máshol költött pénzek közül jelentős összegek végül náluk csapódnak le. A Target online áruházában minden egyes másodpercben vásároltak egy iPadet pénteken.

És látjuk, hogy eközben végig úgy tűnt, az Apple-t mindez nem érdekli. Hogy ők nem vesznek részt az őrületben. Hogy az ő termékeik jobbak annál, mint hogy leakciózzuk. Őrület, de közben egyetlen vásárlót sem veszítettek ahhoz képest, mint ha beálltak volna a sorba.