Bevallom, amióta az Apple nem a Microsofttal konkurál, inkább a Google-lel próbálják ikertestvérekké alakítani magukat szolgáltatásokban, telefonokban pedig eleinte a Samsung, mostanra pedig a Xiaomi veselkedik neki a lassan évtizedes harcnak, egy iPhone-killer megalkotójának, kicsit unom magam a ring szélén ülve. Mégiscsak izgalmasabb volt, amikor nem szűkültünk be gigbájtok meg árkülönbségek összehasonlításába, hanem volt egy hatalmas cég, aki ellen úgy nyert teret a prémium gyártó, hogy egészen máshogy gondolkozott alapvető értékekről.

A Microsoft például a szoftverben hitt mindig is, és bár Ballmernek volt egy kósza gondolatfoszlánya ezzel szemben, végül Satya Nadella tette helyére a vonatot kinevezése után. A Microsoft szoftvereit akarja látni, minden eszközön, mondta, és ezen dolgozott. 

Valószínűleg azonban beletört a bicskája az álomba, és mégis az Apple modelljét tartják követendőnek.

Erre utalt a múlt heti bejelentés, az új Lumia okostelefonok, az új Surface Pro bemutatása, valamint - igen, itt jön a lényeg - a Surface Book megjelenése. Hurrá, megjelent a Microsoft első laptopja. 

surface-book-image-9-1024x575.jpg

De nem is ez a legfontosabb, hiszen ez önmagában egy szalmaláng is lehet. Fontosabb, hogy a redmondiak azonban létrehoztak egy különálló, cégen belüli entitást. Ennek a neve a pénzügyi jelentésekben More Personal Computing lett, ez alá tartozik a Windows, a Bing, és a Microsoft saját hardverei: a fenti készülékek és az Xbox is. Egyes elemzők szerint pedig ez a különálló testrész a későbbiekben akár egy külön vállalattá is alakulhat.

A More Personal Computing 9,2 milliárd dolláros bevételt termelt volna, ha már a júniusi negyedévben is külön lett volna kezelve. Ez pedig 42 százaléka a teljes Microsoft eredménynek.

A More Personal Computing olyan hardverekről és szoftverekről szól, amiket a Microsoft tervezett, a Microsoft készített, így integrálva a teljes felhasználói élményt egyetlen megfogható eszközbe. Ismerős? Ez az Apple útja. Az az út, ahol az iparág legtöbb profitja összegyűlik.

"Persze hogy az Apple-lel versenyzünk" - mondta Panos Panay, a Microsoft készülékekért felelős vezetője. A céljuk, hogy prémium eszközöket gyártsanak, és újraértelmezzék a kategóriákat. Az elemzők pedig máris a régi szép időkhöz hasonlítják a mostanit, hiszen a redmondiak láthatóan az Apple-höz pozícionálják a termékportfóliót. Csakhogy ennek a kései, ennek ellenére logikus lépésnek mélyebb okai vannak. 

A Microsoft nem csak a növekvő profit után rohan. A Microsoft sokkal inkább rohan a csökkenő profit ELŐL.

satya.jpg

A PC iparág ugyanis nincs jó bőrben. A Windows legnagyobb OEM partnereinek jelentős része már nem tartja akkora biznisznek a számítógépgyártást, ami nem is csoda, hiszen egyre csökkenő árréssel, az érdeklődés hiányával találják szembe magukat, és egyáltalán nem biztos, hogy a helyzet nem lesz még sokkal rosszabb később. Mi történik, ha a Windows alá vasat szállító cégek kinyiffannak vagy kapitulálnak? Kellemetlen helyzetbe hozzák a Microsoftot.

Ezért a cég lépett. Mégpedig egy olyat, ami a fenti folyamatot tovább rontja az OEM-ek számára, hiszen új, erős versenytárs lép a piacra, ami miatt még kevésbé érdemes maradni. De ez a monstrum, amit egyelőre csak More Personal Computing-nak hívnak céges kimutatásokban, már felfelé néz, nem lefelé. A cél az Apple, hogy amennyiben a teljes piac újrarendeződik odalent, ők a vízszinten felül legyenek.