Van ugye a termék, egy app. Egy játék, vagy más program, amit a fejlesztő készre hozott, büszke rá és biztos a sikerében. Bedobja az App Store-ba.

Hogy milyen az App Store, arra jó hasonlatot hallottam a héten Szenttornyai Lászlótól, a Twofish igazi veterán vezetőjétől. Azt mondta, az App Store olyan, mint egy mocsár, amibe beledobsz egy labdát. Meg lehet jósolni mi történik a programoddal.

És a fejlesztők elkezdtek ügyeskedni. Megkérték a barátjaikat, értékeljék maximumra a programot, megkérték a vásárlókat, értékeljék az appot, ha tetszik nekik. Minél jobb az értékelés, annál jobban fogy tovább a cucc. Emeltek árat, csökkentettek árat. Fizettek bannerért, weboldalaknak megjelenésért. Mindent megtettek, hogy az app felkerüljön a top25-be, majd még feljebb, mert csak ott lehet fejni a pénzt. Ha felkerülsz a top10-be bármi áron, akkor a feladat erre eső részét teljesítetted. Hogy meddig marad itt fent az app, a szakértők szerint már csak azon múlik, mennyire jó vagy populáris. Vagy mennyit vagy hajlandó fizetni azért, hogy ott maradjon.

Később viszont a fejlesztők már azon vették észre magukat, hogy a módszereik kismiskák az egyre specializáltabb marketing cégek kikísérletezett metodikáihoz képest. Olyan cégek jelentek meg a piacon, akik sok pénzért hajlandóak bevetni az eszközeiket annak érdekében, hogy az appod, amire előtte a kutya sem kattintott, napi sok ezer letöltést generáljon.

Az új módszerek egy része etikus, a másik része nem. Az etikus módszerek viszont leginkább csak arra jók, hogy a külvilág felé palástolják a kevésbé etikus módszereket.

Ezekről jelent meg egy elég hosszú cikk a Venturebeaten, amit érdemes elolvasni, aki tippekhez akar jutni, vagy meg akarja ismerni az app-piacot a mai állapotában. Mert ez már nem az a barátságos játszótér, aminek az elején megismertük.

Lássuk például az egyik profi ranking-guru cég, a GTekna módszerét:

gtekna-2.jpg

A cég bannereket szervez ki a partnerei felé, hogy megnövelje az app letöltéseit, így tornássza fel a programot a top free kategóriába. Innen egy huszárvágással (ki tudja, hogy) átlibbenti az appot a top paid szekcióba, és voila. Valami azonban lehet a képletben, amit mi nem láthatunk, hiszen az Apple nemrég kizárta a Animoca kiadó appját, ami a GTekna módszerét alkalmazta. Egyesek szerint a cég bot farmot használt, számítógép-hálózatot, ami magát emberek ezreinek kiadva töltötte le az appokat.

Van más módszer is, a water armies. Olcsón dolgozó kínai felhasználók ezrei, akik letöltik maguknak azt az appot, amiért fizetnek nekik. Ugyanezekkel a módszerekkel, emberekkel vagy gépekkel lehet befolyásolni a programok értékelését is. És mivel egyre többen fordulnak ilyen módszerek felé, egyre lejjebb csúsznak a toplistán azok, akik nem. Rá vannak kényszerítve, és őszintén szólva meg is lehet érteni őket: ki ne fizetné ki az elvárható nyereségének egy részét azért, hogy sikeressé tegyék az üzletét?

Az Apple pedig folyamatosan figyel, és szórja ki azokat a programokat, akiknél felmerül a gyanú. És még valamit csinál, illetve nem csinál: nem osztja meg a nyilvánossággal az App Store-on belüli ranking-algoritmusokat, nehogy erre építve még pontosabb módszereket dolgozzanak ki a manipulátorok.

Az egyszerű fejlesztők meg emiatt szomorúak, de mit tehetnek. Túlnőtt rajtuk ez a dolog.