Kezdjük a mai napot rögtön egy valószínűleg megerősítésre hiába váró adattal: eddig kábé 15 ezer iPhone 3G-t sikerült eladni a forgalmazás első hat hete alatt Magyarországon. Az információ több forrásból származik, olyanoktól is, akik elég közel állnak a tűzhöz, szóval nagyságrendileg mindeképp pontos, még ha Magyarországon hivatalos adatot hiába is várnánk (érdekes, tőlünk nyugatabbra mindenki be meri vállalni, hogy hol tart).

A legnagyobb kereslet az első héten volt, akkor nyomták ki a teljes mennyiség körülbelül harmadát-negyedét, majd folyamatos visszaesés, aztán stabilizálódás következett. Pont, mint bármelyik slágertermék esetében.

Nem tudom, hogy mennyi van a hazai piacban, de a T-Mobile szerint valószínűleg sok. Az elmúlt hetekben komoly reklámkampány indult, a négyes-hatos villamos oldalán láthatjuk az Apple telefonját, a magazinok és online újságok címlapja tele van vele, sőt, már tévéreklámok is vannak.

Legutóbb az egyik ismerősöm kezébe nyomtak egy jegyzetfüzetet a Műegyetem előtt, amin egy laptop volt, annak a képernyőjén meg az iPhone. Mondjuk levont valamit a marketing értékéből, hogy a hordozható gép egy Fujitsu-Siemens volt, de hát végülis a T-Mobile nem a Macintosht, hanem az iPhone-t akarja eladni. Az viszont biztos, hogy a szolgáltató nem ölne súlyos tízmilliókat a kampányba, ha úgy gondolná, hogy csak egy marginális réteg veszi majd a mobilt. Egyszerűen nem jönne vissza a pénz, a jegyzetfüzetes fogás meg azt mutatja, hogy egyetemistákat, diákokat is el tudnak képzelni a vásárlók között.

Persze sokan mondják, hogy az iPhone játéktelefon, nem is való másnak, mint fiataloknak, amivel kapcsolatban hadd osszak meg veletek egy friss élményt, kis kitérőt tartva: egy meglehetősen komoly multinacionális informatikai vállalat amerikai vezetőjével volt alkalmam találkozni (valójában csak ott álltam a több tucat ember közt, aki szintén találkozott vele). Bár sosem voltak kétségeim afelől, hogy az iPhone-nak az üzleti kategóriában is van keresnivalója, még engem is meglepett, amikor kipakolta magaelé mobilját az asztalra, ami egy első generációs Apple-készülék volt. Hirtelen eszembe jutottak azok az Appleblogon is felbukkanó, nyilván az említett ötvenes üzletembernél alacsonyabb beosztású kommentezők, akik hosszasan ecsetelték, hogy az iPhone csak idiótáknak, diákoknak meg plázacicáknak való, komoly ember nem égeti magát vele. Hát így.

Na de visszakanyarodva a reklámokhoz: feltűnő, hogy a premier környékén viszonylag nagy volt a csend. A T-Mobile szervezett ugyan egy remek megnyitóünnepséget, de nem ömlött a képünkbe mindenhonnan az iPhone.

Gondolhatnánk, hogy azért csak késve indult a reklámkampány, mert a mobil nem hozta a várt számokat, és most plakátokkal szeretnék felpörgetni az értékesítést. Az információim szerint azonban a tervek szerint történtek a dolgok: a startnál elég nagy reklámerőt jelentett, hogy minden oldal, magazin, blog a mobilról írt, egyszerűen nem volt szükség hirdetésekre, és csak a kezdeti lelkesedés alábbhagyása után indították a kampányt, hogy fenntartsák az érdeklődést. Meg befutott a második szállítmány is Kínáaliforniából, úgyhogy ideje becsalogatni az embereket az utcáról.

Az mindenesetre biztos, hogy egyre több embernél látok a metrón, az utcán iPhone-t, méghozzá a 3G-s verziót, a mobil tehát kétség kívül jelen van, tömeget épít.