almalé és kungfu Rólunk

Egybekezdés: Egy hónap múlva jöhet az új iPhone SE

Létezik egy adatbázis, amiben kábé egy hónappal a megjelenés előtt megjelennek az új termékek. Megtalálták már itt a megjelenésük előtt az AirPodokat, iPhone 7-et, az új MacBookokat és az új iPadet is, általában négy hét telt el a bejegyzés és a piacra kerülés között. Most egy új iPhone bukkant fel az adatbázisban, ennél többet azonban sajnos nem tudtunk meg róla. Viszont ha végiggondoljuk, milyen iPhone lehet az, amit a cég hivatalos esemény nélkül, sajtóközleménnyel dob piacra április-májusban, csak az iPhone SE ugorhat be, ami egyébként is márciusban született. Az Úr 2016. évében egyébként, így épp ideje egy frissítésnek, egy SE 2-nek vagy

SE X-nek.

og_3.jpg



Az Apple az Appleblog (feat. Almalé és Kungfu) kommentelőivel védekezett a 100 milliós bírság ellen

Lezajlott az eljárás az Apple “wifi asszisztens” magyarországi ügyében. Aki már nem emlékszik, mi ez: az Apple az iOS 9-cel bekapcsolt egy funkciót, ami gyenge wifi-jel esetén elengedte a routert, és átváltott mobilnetre. Ezt sokan nehezményezték, akiknek emiatt - noha nem használták másként a telefonjukat - pikk-pakk elfogyott a havi mobilnet-keretük.

image-1_1.jpg

A Gazdasági Versenyhivatal szerint az Apple nem nyújtott megfelelő tájékoztatást a felhasználóknak, így 100 millió forintra büntette a céget.

A teljes határozat itt olvasható.

Számunkra különösen érdekes a 333. pont a 67. oldalon, ahol az Apple a blogunkra hivatkozik a védelme kapcsán. Na nem ”A fogyasztóvédelem nem segít a Wifi-asszisztens problémával küzdőknek” című poszt tartalmával takaróztak, mert abban nem sok segítséget nyújtottunk a cég számára a védekezésre. Azonban az Apple ügyvédei elolvasták a kommenteket is, ahol egy másik nézőpontból közelítették meg sokan az ügyet, elmondva, hogy a felhasználónak igenis tudnia kellett volna arról, hogy fogy a mobilnetje.

De a helyzet az, hogy valójában neked a Mobilinterneted van alapból bekapcsolva és itt a hiba.

Én tudtam erről a dologról, mégsem kapcsoltam ki a mai napig sem, viszont nekem sosem volt vele gondom.

Szóval szerintem most hangyából van elefánt csinálva.

És így tovább. Kedves Apple, szívesen. Egyúttal felhívjuk a tisztelt ügyvédek figyelmét, hogy ha 2014. júniusában nem tiltottátok volna le a sok főt számláló facebookos oldalunkat, talán még több komment született volna a témában, így esetleg a még több nézőpont miatt mérsékelhették volna a büntetést. De ez csak egy ötlet.

A határozat végigolvasásáért köszönetet mondunk Koi Tamásnak, a Berryblog fáradhatatlan szerzőjének



Hogyan fejleszti tovább az Apple a gumicukor-trükköt?

Az világosan látszik, hogy az Apple sokszor bizonytalan a terméknevek kitalálásakor, és a termékpaletta végiggondolásában sem ritka, hogy önmagát cáfolja meg, ennek ellenére az utóbbi években egyvalamit nagyon következetesen, és határozottan hajt végre:

a gumicukor-trükköt.

Erről, vagyis az Apple árpolitikájáról, amit a gumicukor széthúzásához hasonlítottam, itt írtam először. Már akkor is látszott benne a következetesség, de azóta csak megerősítettek az elméletben a cupertinói döntések. Tényleg egyre magasabbra emelik az új termékek árát, miközben a belépő gépek olcsóbbak is lehetnek. Ez utóbbi nem annyira gyakori.

Így kialakul a korábbinál jóval szélesebb árazás egy adott termékcsaládon belül. Korábban is lehetett nagyon drágán CTO-zni például egy Macet, vagy mobilnet-lehetőséggel és maximális tárhellyel rendelni iPadet, így akár a kétszeresét is kifizetni egy alapmodellnek. Csakhogy az Apple úgy látta jónak, ha nemcsak konfigurálásban engedi a magasabb árszint elérését, hanem betesz plusz lépcsőket a high-end Apple-júzerek számára, akik így olyan gépet vásárolhatnak meg,

amik alapáron is iszonyú drágák.

És hogy ne törjön ki a parasztgyalázat, ahogy édesanyám mondaná, a legolcsóbb, belépő gépek árát változatlanul meghagyták, és azért ímmel-ámmal fejlesztgetik is, néha pedig árcsökkentést is végrehajtanak ezen a szinten.

Utánajártam a gumicukor-trükk számszerű adatainak, hogy lássuk, pontosan mi történt. Egy grafikonon fogom ábrázolni az Apple adott termékcsaládján belüli eladási árak intervallumát, a legolcsóbb és a legdrágább gépek közti sávot, a gumicukor-trükk előtt és után. Csak a weboldalon kínált konfekciómodellek árát veszem alapul, ha egy adott terméken belül kétféle felszereltséggel kínáltak egy gépet, akkor mindkettőt beleveszem a számításba, beleértve a legmagasabb árú modellt is ("MAX"). A grafikonok két oldalán, a sáv felett a minimum és maximum értékű gépeket tüntettem fel, a sáv színes részében a köztes gépek árszintjeit.

imac_2.jpg

Oké, itt eléggé adja magát a dolog, és nem is vagyok teljesen igazságos, hiszen az iMac Pro tényleg új kategória. De látható, hogy mostantól ilyen és még ilyenebb intervallummal kell számolni, akár egy további Pro-áremeléssel, természetesen fejlesztésekbe burkolva.

laptop.jpg

A Touch Barral az Apple gyorsan elvégezhetett egy áremelést a MacBook Pro vonalon. Láthatjuk, hogy 200-300 dollárral emelkedtek a Pro alapgépek és csúcskonfekciók árai, miközben a legkisebb Airt kivonva a forgalomból a belépő szint is emelkedett. Most pletykálnak az Air árának további csökkentéséről, egy 899-es szint láthatóan nem fájna a cégnek akár 13 colban sem, különösen, hogy alig nyúlnak hozzá a családhoz.

ke_pernyo_foto_2018-04-14_23_53_15_1.png

Na, itt látható a legátgondoltabb, legagyafúrtabb nyújtogatás. Az iPad Pro megjelenésével az Apple az alsó kategóriát is olcsóbbá tette, majd a belépő szintet nemrég az iPadnek adta át, valamivel drágábban. Időközben a csúcskategória egyre feljebb és feljebb kúszott. És hogy merre tovább? Van még a bal oldalon hely egy új mininek, egy új dizájnnal megáldott iPad pedig a jobb oldalt tolhatja tovább.

És akkor jöjjön az iPhone, itt kölcsönkérem a Macworld egy korábbi grafikonját, amin pont jól látszik a lassú széthúzás 2016-ig:

iphone-price-changes-over-time-2007-2016-100655772-orig.png

Ez még az óvatos időszak - noha induláskor itt is megcsúszott picit a kezük -, nem látszik rajta az iPhone X, ami ugye 999 dolláros induló árral a 2007-es szint fölé ugrik, miközben az iPhone SE 349 dollárra esik vissza. A 2011-2013 között látható 200 dollárnyi árintervallumot tehát tavaly 650 dollárosra nyújtották szét,

három és félszeresére.

És hogy miért vettük ezt most végig? Mert az Apple nem nyugszik, és tovább nyújtja a gumicukrot. Legalábbis pletykákat olvashatunk arról, hogy az iPhone X 999 dolláros alapára - amivel az Apple besöpörte állítólag az egész iparág proitjának 35 százalékát - nem a jéghegy csúcsa, idén érkezhet egy nagyobb, 6,5 colos, 1100 dolláros készülék. Ezt egyelőre még fenntartásokkal kezeljük.

Nem tudni, meddig lehet ezt még fokozni, de látható a trend: a belépő gépek innovációt nélkülözők lesznek, itt tényleg a belépést segíti a cég a barátságosabb árcimkével (bár nem viszik túlzásba, igazából az egyre emelkedő felső kategória miatt tűnik csak ez jó árnak), míg a felső kategória egyre elérhetetlenebb lesz sokaknak. Láthatóan tanult az Apple az Apple Watch Edition hibájából: azért úgy induláskor nehéz kifizettetni a piaccal 10 ezer dollárt egy óráért, még luxus divatbrandek segítségével is. De ha apránként csináljuk, csak elérik ezt is: szoktatás kérdése.



A beszélő eszközök akkora változást hoznak, mint annak idején az okostelefonok

Régóta nem éreztem technológia iránt olyan vonzódást, mint amit a HomePod iránt érzek. Annak ellenére, hogy a termék az okoshangszórók nemrég létrejött piacán csupán 4 százalékon áll - ami nem is olyan rossz eredmény egyébként, tekintve a termék életkorát és a többieknél magasabb árát -, azt gondolom, hogy nagy változásokat hoz az életünkbe. Akkorát, mint annak idején az okostelefonok.

Ez elég meredek kijelentés, úgyhogy muszáj lesz indokolnom.

homepod_2.jpg

Két fő funkciója van a HomePodnak. Az egyik a hangminőség, a másik a beszédértés. A hangminőségre nem térek ki, baromi jó, és arra szolgál, hogy kívánatossá tegye a terméket, egy önmagában is értékes, szerethető, must have cuccá. A mostani vizsgálódásunkban ennyit elég tudni erről.

Most pedig jön a lényeg, ami a változást hozza: a beszédértés.

Persze, a Siri eddig is velünk volt. Ott volt a Macen, az iPhone-on, iPaden. Azonban ha funkcióként tekintünk rá, valójában inkább csak az autóvezetés közben volt értelme. A Siri használata ugyanis nem volt kényelmes, a bediktált szöveget javítgatni kellett, a parancsokat nem mindig értette, érti, kevés az third party integrált megoldás rá, és ha energiatakarékos állapotban találta az eszközünket, nem is működött a Hey Siri felszólításunk - így aztán rendszeresen a képernyőn pötyögéssel kellett kiegészíteni a beszédet. Alig van értelme az autón kívül, ahol még ez is jobb a semminél (meg a telefon nyomogatásnál, ami tilos).

Egy olyan eszköz tehát, aminek egyetlen inputja a hangod, és így kell boldogulnia, ez pedig egy újszerű megközelítése az interakciónak. A digitális asszisztensek kikerültek a béta állapotból.

image2.jpeg

Egy HomePod azonban nem tud annyit, mint egy iPhone. Főleg zeneszámokat kérsz majd rajta, arra meg azért jó a szoftver. A hardver meg, vagyis a HomePod beszédhang-szűrése és megértése, egyenesen félelmetes. Van, hogy olyat is meghall, amit az emberi fül nem. Így elérkeztünk ahhoz a ponthoz, amikor a hangunk egy szűk tartományban éppolyan fontos beviteli eszköz lett, mint korábban a szemünk és az ujjunk kettőse. Ez pedig egy sokkal természetesebb, emberibb irányba mozdítja el a gépekkel való kommunikációt.

Persze ugyanezt állíthatnám bármelyik gyártó okoshangszórójára, amikben ráadásul okosabb szoftver működik, mint a Siri. Csakhogy az Apple esetében a félelmetesen pontos és mindig működő hangfelismerés mellett a mérethez képest elképesztő hangminőség olyan előnyt ad, ami miatt muszáj megszerezni ezt a cuccot.

Soha ennyire hatékony Apple-ökoszisztémába vonzó terméke nem volt az Apple-nek. Persze, az iPhone-vásárlók kis százaléka végül annak idején maces lett, és a Mac-használók nagy százaléka iPhone-os, de olyan cucc, ami annyira kívánatos, hogy simán dobsz érte Galaxyt-Spotify-t, ha beszippantott, nincs még egy.

És hogy ne csak az okoskodást olvassátok, hanem legyen valami hírérték is: a pletykák szerint az Apple talán egy olcsóbb HomePod-változatot is piacra dob, hogy felpörgesse az eladásokat. Én őszintén kétlem: a minőségen nincs értelme gyengíteni, hiszen az emeli ki a terméket a többiek közül, az Apple pedig átlagosat sosem akart kiadni a kezei közül. Mi értelme lenne piacra dobni egy eszközt, amiben csak a Siri a hozzáadott érték? Hiszen hagyták, hogy a Siri lassú fejlesztése miatt a többiek elhúzzanak a hangalapú AI kommunikáció területén, erre most beküldik a szerencsétlen Sirit a ringbe a többiek ellen? Nem.

Lehet, hogy később lesz ennek értelme: az Apple Sirivel kapcsolatos álláshirdetései meredeken emelkednek. Láthatóan észbe kaptak, és komolyan el karják kezdeni az asszisztens feljesztését, hogy ezen a területen ne mínuszba, hanem akár pluszba húzzanak egy strigulát. Picit későn ébredtek.



Mi lesz azokkal, akik szivárogtatnak az Apple-nél és lebuknak?

Nem sok információnk volt eddig arról, mi is történik azokkal az Apple-dolgozókkal, akik a munkaszerződésük szigorú titoktartási szabályozásai ellenére képeket és infókat küldenek a médiának. Csak azt láttuk, hogy nincs olyan év, amikor ne derülne ki szinte minden fontos részlet szinte minden termékről. Az Apple mindig úgy készül, hogy újdonságokat mond majd, de a végén azon kapja magát, hogy az előadásban kevés a valódi meglepetés.

Az Apple-nél ezért úgy döntöttek, hogy egy kemény hangú, fenyegető memót publikálnak a belső weboldalukra, hogy azok a dolgozók is tudjanak a következményekről, akik esetleg még nem hallották a céges kávézóban terjengő pletykákat. Ironikus módon ez a belső írás is kikerült, rögtön megsértve annak tartalmát, előrevetítve a felszólítás hatékonyságát is.

Most a Bloombergnek hála elolvashatjuk tehát az írást, aminek a lényege, hogy

  • előző hónapban kirúgtak valakit, aki egy belső értekezletről szivárogtatott
  • azt állította a nyomozóknak, azt gondolta, nem bukik majd le
  • az újságírók barátkoznak velük, mert nekik egy szivárogtatás óriási haszon, de a szivárogtató az, aki a végén mindent elveszíthet
előző évben az Apple 29 szivárogtatót leplezett le
ezek közül 12-t letartóztattak
  • mindannyiuknak nagyon nehéz lesz elhelyezkedni a szakmában ezzel a múlttal

A teljes memó:

Last month, Apple caught and fired the employee responsible for leaking details from an internal, confidential meeting about Apple's software roadmap. Hundreds of software engineers were in attendance, and thousands more within the organization received details of its proceedings. One person betrayed their trust.

The employee who leaked the meeting to a reporter later told Apple investigators that he did it because he thought he wouldn't be discovered. But people who leak -- whether they're Apple employees, contractors or suppliers -- do get caught and they're getting caught faster than ever.

In many cases, leakers don't set out to leak. Instead, people who work for Apple are often targeted by press, analysts and bloggers who befriend them on professional and social networks like LinkedIn, Twitter and Facebook and begin to pry for information. While it may seem flattering to be approached, it's important to remember that you're getting played. The success of these outsiders is measured by obtaining Apple's secrets from you and making them public. A scoop about an unreleased Apple product can generate massive traffic for a publication and financially benefit the blogger or reporter who broke it. But the Apple employee who leaks has everything to lose.

The impact of a leak goes far beyond the people who work on a project.

Leaking Apple's work undermines everyone at Apple and the years they've invested in creating Apple products. "Thousands of people work tirelessly for months to deliver each major software release," says UIKit lead Josh Shaffer, whose team's work was part of the iOS 11 leak last fall. "Seeing it leak is devastating for all of us."

The impact of a leak goes beyond the people who work on a particular project -- it's felt throughout the company. Leaked information about a new product can negatively impact sales of the current model; give rival companies more time to begin on a competitive response; and lead to fewer sales of that new product when it arrives. "We want the chance to tell our customers why the product is great, and not have that done poorly by someone else," says Greg Joswiak of Product Marketing.

Investments by Apple have had an enormous impact on the company's ability to identify and catch leakers. Just before last September's special event, an employee leaked a link to the gold master of iOS 11 to the press, again believing he wouldn't be caught. The unreleased OS detailed soon-to-be-announced software and hardware including iPhone X. Within days, the leaker was identified through an internal investigation and fired. Global Security's digital forensics also helped catch several employees who were feeding confidential details about new products including iPhone X, iPad Pro and AirPods to a blogger at 9to5Mac.
Last year Apple caught 29 leakers.

Leakers in the supply chain are getting caught, too. Global Security has worked hand-in-hand with suppliers to prevent theft of Apple's intellectual property as well as to identify individuals who try to exceed their access. They've also partnered with suppliers to identify vulnerabilities -- both physical and technological -- and ensure their security levels meet or exceed Apple's expectations. These programs have nearly eliminated the theft of prototypes and products from factories, caught leakers and prevented many others from leaking in the first place.

Leakers do not simply lose their jobs at Apple. In some cases, they face jail time and massive fines for network intrusion and theft of trade secrets both classified as federal crimes. In 2017, Apple caught 29 leakers. 12 of those were arrested. Among those were Apple employees, contractors and some partners in Apple's supply chain. These people not only lose their jobs, they can face extreme difficulty finding employment elsewhere. "The potential criminal consequences of leaking are real," says Tom Moyer of Global Security, "and that can become part of your personal and professional identity forever."

While they carry serious consequences, leaks are completely avoidable. They are the result of a decision by someone who may not have considered the impact of their actions. "Everyone comes to Apple to do the best work of their lives -- work that matters and contributes to what all 135,000 people in this company are doing together," says Joswiak. "The best way to honor those contributions is by not leaking.