almalé és kungfu Rólunk

A HomePod régóta az első Apple termék lesz, amit szeretni lehet

Akik már az iPhone 3G előtt is ismerték és kedvelték az Apple termékeit, emlékeznek még egy különleges, akkoriban még sokaknak ismeretlen jelenségre: arra, hogy az ember egy belső megelégedéssel nyúl a számítógépe felé, mint valami vintage lemezjátszóhoz, elkezdi kapiskálni, hogy a high-end technológia egyáltalán nem valami összekalapált dolog, hanem az élményről, a felhasználó-központúságról szól.

ke_pernyo_foto_2018-01-30_8_26_35.png

Na, ez az érzés régen elhagyott engem. És ezzel nem vagyok egyedül: sokat olvasni az utóbbi években, hogy nem minden stimmel a céggel, hogy elvesztettek valamit, de nehéz lenne megmondani, mi is az pontosan. Talán épp ez, a technológia iránti rajongó szeretet átültetésének képessége a vásárlókba.

A HomePod viszont talán az első termék lehet hosszú ideje, ami megtöri ezt a folyamatot.

Sokan eléggé alábecsülik a HomePod jelentőségét, talán maga az Apple is. Pedig egy fontos momentum a cég életében: ezzel a termékkel új piacra lépnek, hiszen egy sajátmárkás (nem Beats) zenehallgatásra alkalmas hangszórót gyártottak, vagyis mostantól a technológia — ember relációban egy új végpontot alkottak. Méghozzá pont egy olyan területen - zene -, ami kifejezetten az ember érzelmeire hat. Egy különleges hangzás, a régi zenéink élményszerű újrahallgatása kifejezetten rövid utat nyit az ember szívéhez.

A tesztek nagyon pozitívak, a hangszóró képességei mindenkit meglepnek. A mérethez képest nagy hangerő, az A8-as processzorral és valós idejű hangszín-szabályzással megtámogatott hangzás, és a fizikai távolodással sem múló részletgazdagság - mind-mind olyan állítás, ami után a legtöbben arra vágyunk, hogy végre mi is beállíthassunk a szobánkba egyet. Vagy kettőt, vagy hármat. Ugyanis kettővel sztereó, még többel multi-room élmény valósítható meg, az AirPlay 2 segítségével.

ke_pernyo_foto_2018-01-30_8_26_22.png

Fontos, hogy ezidáig csak a hangzásról beszéltem, arról, hogy a HomePod egy lépés az átlag felhasználói szinttől az audiofil igények felé. Fontos, hogy az előző mondatot jól értsétek, a HomePod NEM egy audiofil hangszóró, de az első olyan élmény lehet sokaknak, amikor megtapasztalják a zenehallgatás minőségében rejlő ugrási lehetőségeket. És ahogy korábban már sokszor, úgy most sem az Apple találta fel a spanyol viaszt, ez a termék nem feltétlenül kínál olyat, amit soha senki korábban. Viszont ezt egy kompakt, hozzáértést nem igénylő, csak a végeredményt bekapcsolni vágyó formában teszi, integrálva az iOS rendszereinkkel.

homepod-gestures.png

A HomePod tetején lévő érintőfelület gesztusai

Szóval ott tartottam, hogy a hangzásról beszélek, pedig a HomePod a Google és az Amazon hasonló hangszóróival együtt kerül a piacra, és velük hasonlítják össze. Pedig az Apple narratívája egész más: ők is elsődlegesen hangszóróként tekintenek a HomePod-ra, és csak utána látják benne a Siri megtestesülését. Ennek mi, itt Kelet-Európában nagyon örülünk, hiszen számunkra a magyar nyelv támogatásának hiánya miatt a Siri akkor is egy másodlagos lehetőség lenne, ha történetesen jó termékről beszélnénk. De a Siri nem az: lassan fejlődik, nem lehet vele párbeszédekben kommunikálni, és többször ütközünk a hiányos képességek miatti akadályba, mint ahányszor nem.

Találjátok ki, éppen hol nem lehet rendelni a HomePod-ot? Így van, például nálunk.

Egyébként a start nem sikerült valami fényesre. Egyrészt a mai napig csak egyre pontosabb találgatások vannak arra vonatkozóan, hogy akkor most milyen zenét játszik le a HomePod (AirPlay-en keresztül ugye bármit, és mint kiderült, a megvásárol iTunes zenék, a rádiók, podcastek és Apple Music mellett az iTunes Match-cselt zeneinket is elérhetjük, hurrá), másrészt a készletkiírásokból arra lehet következtetni, hogy az early adopterek nem csaptak le az előrendeléskor a kütyüre, a február 9-i szállítás a mai napig nem mozdult el későbbi időpontra, ahogy ez az Apple-termékek piacra dobásakor általában lenni szokott. A készletek megvannak, így reménykedhetünk, hogy a következő piacokra is tolják hamarosan a dobozokat.

A HomePod tehát a szememben egy

1. szerethető képességgel felvértezett (a jó hangzás azonnali pozitív visszacsatolást kap a felhasználótól)

2. lassú avulású (szoftveresen sokáig frissíthetőek a képességei, mind hangzásban, hangfeldolgozásban, mind a Siri képességeiben)

3. limitáltan köztünk lévő (értsd: nincs ilyen minden embernek, nem fogy annyira, és egyébként is otthoni magánügy, ezáltal megintcsak szerethetőbb)

4. szép, nem hivalkodó termék.

Jó, hogy jön végre egy ilyen.



Az Apple végül tényleg megveszi a Tesla-t?

Az elmúlt egy-másfél hétben nagyon érdekes hírek keringenek a levegőben a Tesla-val kapcsolatban. Akit kicsit is érdekel az autóipar, az pontosan tudja, milyen kínkeservesen lassan zajlik a középkategóriás Model 3 gyártása, a korábban beígért heti ötezres darabszámot még fél évvel a gyártósorok beindítása után sem sikerül összehozni a vállalatnak.

Mostanra már az is világossá vált, hogy az autók akkumulátorainak gyártásában érdekelt Panasonic hiába adott kölcsön embereket a Tesla-nak, nem ritkán bizony kézzel szerelnek össze akksikat az üzemben, ami azért felvet egy pár kérdést. Az alkalmazottak egy része szintén megemlítette, hogy szerintük a minőségellenőrzést végzők jelentős részének egyáltalán nincs megfelelő tapasztalata, ami szintén aggasztó.

elon-musk-tesla.jpeg

A vezetőség nem tudni, mennyire lát bele a gyár működésébe, az viszont biztos, hogy kezdik megelégelni a bénázást és a folyamatos teljesítéssel kapcsolatos csúszásokat. Valószínűleg ez volt az egyik fő oka, hogy Elon Musk fizetését mostantól a vállalat teljesítményéhez kötik, ami egyrészt azt jelenti, hogy pénzügyileg is érdekeltté tettték a buliban, másrészt a fizetése jó eséllyel az egy dollárhoz vészesen közel lesz a elkövetkezendő hónapokban, ha a helyzet érdemben nem változik.

A minőségellenőrzéssel kapcsolatos aggályok azért is problémásak, mert - mint a CNBC tudósításából kiderült - a tapasztalatlan munkások miatt jelentős mennyiségű homok kerül a gépezetbe nap, mint nap. Példának okáért, ha egy konkrét akkumulátor összeszerelésével kapcsolatban probléma merül fel, az egész gyártósort le kell állítani, és figyelembe véve, hogy a folyamatok nem redundánsak, amíg a vizsgálat zajlik, gyakorlatilag egy darab akksi sem készülhet el.

Van, aki ennél is tovább ment és azt állítja, hogy előfordult már olyan eset is, amikor olyan akkumulátorok kerültek beépítésre egy értékesítésre szánt autóba, amelynél a biztonsághoz kapcsolódó egyik alsó határértéket a telep konkrétan nem érte el. A cég természetesen ezt rögtön igyekezett cáfolni és röviden ismertették, milyen módon és hány körben végzik el a szükséges intézkedéseket, hogy ilyesmi soha ne történhessen meg.

104951105-model-3---red-rear-sunset_1910x1000.jpg

Nem zörög a haraszt, ha nem fújja a szél - tartja a mondás és sajnos amíg ez a szél fúj, addig az olcsóbb Model 3-ba szánt kisebb kapacitású akkumulátor összeszerelését el sem tudják kezdeni. Az autóra eddig több, mint 400 ezer(!) előrendelés futott be és bármennyire is lojálisak és eltökéltek a vásárlók (illetve a befektetők egy része), nagyon szomorú látni, hogy van egy remek termék, aminek gyártását egyszerűen képtelen felfuttatni a mögötte álló cég.

Az biztos, hogy ez sokáig nem mehet már így, hiszen ahogy fogy a támogatók türelme, a Tesla úgy kerül egyre közelebb a csődhöz. Hiába ez a cég Elon Musk egyik legjobban dédelgetett szerelemgyereke, a SpaceX és más projektek túlságosan megosztják a figyelmét és ez több iparági elemző szerint is rányomja a bélyegét a Tesla dolgainak alakulására. Kezd a helyzet olyanná válni, mintha a Tesla-t saját magától kellene valakinek megmentenie.

Nagy kérdés ugyanakkor, hogy ki lehet ez a megmentő? Kinek van annyi pénze és tudása, hogy képes legyen "egy csapára" megoldani a cégnél fennálló komoly gondokat és visszahozni a csőd széléről a vállalatot, akinek termékeiért nagyjából annyira rajonganak, mint az első pár iPhone-ért annak idején. A helyzet az, hogy nem sokan, ugyanis bár alig 70 ezer járművet adott el tavaly előtt a vállalat, a cég piaci értéke az egekbe szökött, amit pontosan annak köszönhet, hogy minden eddiginél több ember szeretne beülni egy Tesla-ba. 

sales-vs-market-cap.png

Itt jön képbe az Apple, akit már nem először hoznak hírbe a cég megvásárlásával kapcsolatban. Tény, ami tény, a cupertino-iaknak megvan a tőkéjük ahhoz, hogy megejtsék ezt a bizniszt és valószínűleg az amerikai gazdasági versenyhivatalnak sem lenne ellenére az egész, hiszen az elektromos autók még Amerikában is csupán a piac 1 százalékát adják.

A pénz ugyanakkor sosem volt probléma, ha csak azon múlt volna bármikor megvehette volna az Apple a Tesla-t. A nagy kérdés inkább az, hogy miért éppen most tennének ajánlatot az akvizícióra? Nos, ennek több oka is van és ha végig gondoljuk őket (ahogy a Business Insider egyik újságírója, Matthew DeBord is tette), rögtön összeáll a kép.

Az Apple-nek mostanra megvan a maga stabil bevétele az iPhone-ok értékesítéséből, akármennyi típust is forgalmaznak egyszerre, legalább három közülük folyamatosan ott van a világ öt legnépszerűbb mobiltelefonjait jegyző listákon. A Mac biznisz minimális növekedése ellenére viszonylag stagnál és ezen sem az iMac Pro, sem az év második felében (állítólag) érkező új Mac Pro nem fog érdemben változtatni, mert mindkettő réteg termék.

Az Apple Watch bár valóban vezető modell az okosórák piacán, de ez a piac továbbra sem olyan horderejű, hogy a következő nagy lehetőségként szerepeljen a cég roadmapjén. Az iPod gyakorlatilag halott, szolgáltatások terén már szinte mindenhol jelen van a vállalat, a HomePoddal pedig igyekeznek még időben az Amazon és a Google nyomába szegődni az okos hangszórók piacának robbanása előtt.

Egyértelműen kell valami, ami a "Next big thing" kategóriába bele illik és ez nem más, mint az önvezető autók piaca, melyhez a szoftvert már javában fejleszti a vállalat, de hiába hallunk rendszeresen a Kaliforniában felbukkanó, tele kamerázott Lexusokról, az Apple nem halad valami fényesen a projekttel - és itt jön képbe a Tesla.

A Tesla ugyanis valóban kísértetiesen emlékeztet a húsz évvel ezelőtti Apple-re, amikor Steve Jobs visszajött és olyan dolgokat kezdett el mutogatni a világnak, hogy a szkeptikusok jelentős része is megigazította a fenekét a székén. A letisztultság, az egyszerűség és az egyetlen hatalmas kijelzőn keresztül való vezérlés egyértelműen olyan védjegyei a Tesla eddigi autóinak, hogy egyetlen módosítás nélkül is lazán felkerülhetnének az Apple honlapjára.

tim-cook-apple-stock-0518_0_0.jpg

Az Apple az üzlettel megkapna egy már felhúzott autógyárat, amely jelenleg majdhogynem a legtöbbet éri a piacon, ráadásul meglenne ugyanaz a helyzet, mint oly sokszor korábban: van egy termék, amit valaki megcsinált egész jól, ők pedig tökéletesíthetik a maguk módján, hiszen eleve a "jövő autóinak" operációs rendszerén dolgoznak egy ideje. A Tesla által negyedévente termelt egy milliárd dollár veszteséget évekig tudná fizetni az Apple, annyi készpénzen ülnek és szinte biztos, hogy idővel nyereségessé tennék a vállalatot, amit Elon Musk egyelőre finoman fogalmazva sem tud.

Tim Cook pontosan abban erős, aminek hiányától a Tesla szenved: logisztikában és minőség ellenőrzésben. Gyakorlatilag hazajár már a Foxconn gyárba és képes nem csak iszonyú rövid idő alatt megoldani az ellátási láncokban fennálló problémákat, de (ha nem is annyira, mint Steve Jobs) ügyel is arra, hogy a leszállított termékekbe minőségüket tekintve ne nagyon lehessen belekötni. Valószínűleg van az Apple-nél olyan mérnök gárda, akiket mozgósítani lehetne, hogy gatyába rázzák a Tesla Gigafactory-jában lévő dolgokat, illetve a munkaerő toborzásban is biztosan sikeresebbek, mint Musk cége, akik az egész procedúrát egy külsős cégre bízzák.

Persze, felmerül a kérdés, ki lenne a Tesla CEO-ja? Nyilvánvaló, hogy Cook nem lenne képes betölteni ezt a pozíciót, illetve a céget annyira Elon Muskkal azonosítja mindenki, hogy már csak ezért sem lenne szerencsés, ha nem őt hagynák meg ebben a pozícióban. Arról nem is beszélve, hogy a jelenlegi fizetése egyértelműen erre a pozícióra lett kitalálva, bár ezen nyilván lehet alakítani, ha a szükség úgy hozza. Cookra DeBord is inkább úgy tekint, mint az Apple Mega-COO-ja (Ügyvezető igazgatója), aki a vállalatból az elmúlt öt évben egy igazi pénzgyárat csinált.

Más kérdés, hogy egy ilyen üzlethez mit szólnának a Tesla befektetői, akik busás hozam reményében dollármilliókat és milliárdokalt toltak be Musk elektromos autózással kapcsolatos álmába, viszont egy akvizícióval jó eséllyel búcsút kellene mondaniuk ennek. Akárhogy is, az Apple-nek ez egy nagyon hízelgő lehetőség lenne és egyben egy megfontolandó menekülési út is, hogy a portfóliójuk részét képezhesse egy olyan innovatív termék, amit lassan évek óta lázasan keresnek, de eddig vagy nem találták meg, vagy nem tudták megcsinálni.

Képek forrása: Nubi, Tesla, Business Insider, The Verge



A HomePod előzetes tesztjei nagyon pozitívak, itthon 120 ezer forinton nyithat majd

Akárcsak az iPhone X esetében, úgy a HomePodot is már kipróbálhatták egyes újságírók, illetve azok, akik a tech szcénában az Apple szerint előkelő helyen szerepelnek. Bár az ilyen előzetes beszámolók olykor meglehetősen túloznak egy-egy termékkel kapcsolatban, kiindulópontnak mindenképpen hasznosak.

Az érintettek mindössze alig pár órát tölthettek el a hivatalosan február 9-étől elérhető eszközzel, a vélemények egyöntetően pozitívnak bizonyultak. Többen is kiemelték, hogy a kategória többi versenyzőjéhez (Google Home Max, Sonos One, stb.) képest a HomePod érezhetően jobban szól, hangzása ráadásul olyan, mintha az ember egy kávéházban vagy egy kisebb élő koncerten lenne.

homepod-apple-music-image.jpg

A tesztelők szintén pozitívan csalódtak azzal kapcsolatban is, hogy hiába távolodtak el a hangszórótól, a remek hangzás mindvégig megmaradt és a hang ereje is a vártnál kisebb mértékben csökkent. Bár hivatalosan még egy ideig nem lehet majd összepárosítani két ilyen okos hangszórót, hogy akár sztereó, akár multiroom hangzást alakíthassunk ki vele, Lance Ulanoff tech újságírónak lehetősége nyílt rá, hogy mégis kipróbálja, milyen ez a valóságban.

Véleménye szerint az átlagos zenekedvelők imádni fogják ezt a felállást, ugyanakkor feltette a nagy kérdést, hogy a jobb hangzás, illetve az iOS integráció megér-e közel négyszeres árat mondjuk Amazon Echo-hoz képest, amely szintén nem egy csapnivaló termék.

A Siri integrációval mindannyian elégedettek voltak, Julian Chokkattu (Digital Trends) pedig azt is kiemelte, hogy kifejezetten hasznos, hogy az eszköz képes felismerni, hogyha a "Hey Siri!"-vel kezdődő kér(d)ést nem hozzá, hanem mondjuk a felhasználó kezében tartott iPhone-hoz intézték. Szintén hangot adott a letisztult dizájnnak, melynek köszönhetően szinte bármely lakásnak dísze lehet egy ilyen tárgy, hiszen mentes mindenféle hivalkodástól.

homepod-environment.jpg

A HomePod szürke és fehér színben vásárolható meg (pontosabban rendelhető elő), és ha igazak a pletykák, akkor mindegyik modell a saját színével megegyező, önállóan is cserélhető, két méter hosszú vezetéket kap majd. Ha már a vezetéknél járunk, fontos még kiemelni, hogy a HomePod kifejezetten alacsony fogyasztással rendelkezik, 50 százalékos hangerő mellett mindössze 9.25W-ot kér, ha folyamatosan szól a zene rajta, miközben üresjáratban beéri kevesebb, mint 1.8W-tal.

A cucc jelenleg az Egyesült Államokban, Ausztráliában és az Egyesült Királyságban rendelhető elő, az értékesítés február 9-én indul, a magyarországi premier időpontja egyelőre nem ismert. Ha a hivatalos árakból indulunk ki, akkor itthon 119 990 forintos árcédulával nyithat majd a hangszóró, ami nem kevés, de a képességek, illetve a zenei teljesítmény ismeretében akár reális is lehet.



Tavasszal érkezhet az iPhone SE utódja

Lassan két éve már, hogy az Apple piacra dobta az iPhone 5s házába csomagolt, de az iPhone 6s hardverével szerelt kompakt erőművet, amely az iPhone SE nevet kapta a tűzkeresztségben. A telefon 2016 márciusi bemutatása óta igencsak nagy sikernek örvend és egyértelműen jelzi, hogy továbbra is van igény egy kézzel kényelmesen használható, elfogadható méretű kijelzővel szerelt mobilokra.

Az iPhone SE viszont azóta sem kapott frissítést, az egyetlen említésre méltó változás a tárhelyének duplázása volt a tavalyi év során. Bár az iPhone 6s hardvere ma sem számít annyira vacaknak, tény, hogy ideje lenne piacra dobni egy új generációt, ami mondjuk az éppen aktuális "normál" iPhone-nak, az iPhone 8-nak a belsejét kapná meg.

iphone-se-four-colors.jpg

Igaz, a specifikációkról még nem tudunk semmit (bár novemberben már A10-es magokról, 2 GB memóriáról és 32/128 GB-os tárhelyről pletykáltak), ám a Digitimes egyik vezető elemzője, Luke Kin szerint a hőn áhított utódra már nem sokat kell várni.

Az "iPhone SE2" gyártása ugyanis akár már márciusban megkezdődhet, május végén vagy június elején pedig már meg is lehet majd vásárolni. Az új generáció (hívják majd bárhogy) a szeptemberben bemutatott új iPhone-okhoz hasonlóan üveg hátlapot kaphat, ami azt jelenti, hogy a vezeték nélküli töltést is támogatja majd.

TrueDepth kamerát viszont kár lesz keresni rajta, ami arra enged következtetni, hogy a második generációs iPhone SE továbbra is Touch ID-val oldja meg a felhasználók biometrikus azonosítását - sok ember legnagyobb örömére. Az árcéduláról még semmit nem tudni, viszont megjelenése pillanatában szinte egészen biztosan ez lesz az egyik legolcsóbb iPhone, amit kapni lehet majd és azon sem csodálkoznánk, ha vele párhuzamosan abbahagynák az iPhone 6s, valamint a jelenleg kapható iPhone SE gyártását.



Egyre biztosabb, hogy Face ID-val érkezik az új iPad Pro

Bár a héten az iPhone X gyártásának idő előtti leállítása volt a fő téma, azért akad más izgalmas pletyka is. Egy ideje azt csiripelik a madarak, hogy hamarosan új iPad Pro várható, ám a cucc érkezéséről valójában maga az iOS 11.3 adott hírt.

Az iHelpBR egyik szerkesztője, Filipe Espósito szúrta ki az alábbi sorokat a szoftver legújabb béta változatában:

modern_ipad_leak.png

A "modern iPad" kifejezés egyértelműen egy új iPad-re utal és szinte biztosan a leendő Pro modellt köszönthetjük a személyében, ugyanis az iPhone X is "modern iPhone"-ként volt jelen a kódban egészen a hivatalos megjelenésig.

Bár Face ID-ra utaló sorokat még nem fedeztek fel a kódban, szinte biztos, hogy a következő iPad generáció szintén búcsút mond a klasszikus Home gombnak és vele együtt a Touch ID-nak is.

modern_ipad_leak_mockup.jpg

Nagy kérdés ugyanakkor, hogy a True Depth kamera modul mennyire fog beleszólni a dizájnba. Korábban már láttunk mockupokat (lásd feljebb), melyeken megvan az iPhone X-nél is látható "sziget", viszont Benjamin Geskin rajzolt egy olyat, amin az egész kamerarendszer a kijelző feletti kávában foglal helyet.

Figyelembe véve, hogy az iPad Pro lényegesen nagyobb, mint egy iPhone (még a kisebbik modell is közel négyszer), simán elképzelhető, hogy pont annyira hagyják meg vastagnak a felső, illetve alsó kávákat, hogy az előbb említett kamerarendszer kényelmesen elférjen.

modern_ipad_leak_mockup2.jpg

Ez a megoldás kifejezetten tetszetős lenne és a többségnek vélhetően jobban bejönne, mint az iPhone X igencsak megosztó "szigete". Az új iPad érkezésére még valószínűleg várni kell egy pár hónapot, de kedvenc szivárogtatónk, Ming-Chi Kuo szerint is érkezőben van az új generáció, ami egy tavaszi startot vetíthet előre.

Kuo ugyanakkor megemlíti, hogy a gyártási nehézségek elkerülése és az árak alacsonyan tartása miatt az új iPad-ek továbbra is LCD kijelzővel készülnek majd, az OLED megmarad az iPhone X privilégiumának - egyelőre.