Most, hogy végleg eltűntek a Föld színéről, és csupán két nagy reményű, csillogó szemű főiskolás maradt az egykor világhírű cégből, tekintsük át történetüket az egyik legismertebb termékük révén.

Következzen az iPhone-sztori úgy, ahogy még senki nem mondta el.

Egy eléggé bonyolult alaphelyzetből indult a cég: egyetlen negyedév alatt 61 milliárd dollárt termeltek. Csak adóelkerülés miatt 15 milliárd dollárra büntették őket az EU-ban, ők pedig kifizették az első egymilliárd dolláros törlesztőt - úgy, hogy a kifizetést sem az átadó, sem igazából az átvevő nem akarta. Írországban. Mindegy.

iPhone-ból 50-80 millió darab fogyott egy negyedévben. Az átkos keresletet csak iszonyatos volumenű termeléssel győzték, amire a jó hírnevük is majdnem ráment. Saját auditorokkal kellett roppant kínai gyárcsarnokokban keresni gyerekeket és alvó munkásokat.

A cég telefonkínálata széles palettán mozgott, ami az árat illeti. Volt egy kisméretű, de jó képességekkel megáldott telefonjuk, ami a piacon egyedülállónak számított az egy colra jutó teljesítmény terén. Volt három közepes és három nagyméretű telefonjuk, amik a közepes kategóriát, és a nagy tenyerű embereket célozták (meg mindenkit, aki nagy tenyeret szeretett volna). A leggyorsabbat 8-as sorszámmal látták el, azokat pedig, amik a jövő kissé már elavult processzorait tudták magukénak, 7 és 6s nevekkel látták el. A 6s név arra utalt, hogy a következő évben talán megjelenik a 6-os, ami remélhetőleg még egy kicsit lassabb lesz.

A legfőbb rivális, a Samsung egy reklámban már ekkor elismerte: a 6s épp elég lassú ahhoz, hogy meghaladja a korát akár négy évvel is.

A csúcstelefont iPhone X-nek hívták. Míg a legolcsóbb iPhone-t 129.990-ért, ezt a sajnálatosan igen fejlett technológiákat felvonultató, nem a jövőbe mutató telefonért akár 436.990 forintot is elkértek. Ez megegyezett számos magyar vidéki telefonszámmal, előhívó nélkül.

Természetesen ez az állapot nem volt fenntartható. A cég vezetősége tudta, hogy tennie kell valamit.

Elsőként a nagyon evidens utat választottak: megszüntették a drága iPhone X-et és a legdrágább közepes modelleket, végleg eltörölve ezeket a világból, meghagyva csupán az induló, kisméretű modellt, valamint a 7-es és a 6s modelleket. Ugyan kicsit drágábban kellett adni mindent, mintegy 22-23 százalékot ráverve a korábbi árakra a megmaradt telefonoknál, de ezt tudták indokolni azzal, hogy a telefonokba épített technológián egyáltalán nem változtattak, így idővel az magától is elavulttá vált.

ke_pernyo_foto_2018-05-23_10_02_09.png

Csak a következő évben sikerült kiadniuk egy elavultabb készüléket, 6-os sorozatszámmal, ez küldte nyugdíjba a 7-eseket. Közben már valamennyivel csökkentek a felsőbb kategória árai is. A cél egyértelmű volt: minél kisebb, minél kompaktabb telefont létrehozni, ami árával is versenyképesebb a kisebb pénztárcájú emberek számára. Valamint kiderült, hogy ha az iPhone SE méretét megtartják, azzal a járókelők is képesek lesznek teljesen egy kézzel elérni mindent a kijelzőn.

De még hosszú út volt előttük, alig változott valami:

ke_pernyo_foto_2018-05-23_10_03_47.png

A következő évben bemutatták az 5S és 5c telefonokat, utóbbiak alacsony háttértára és színes borítója jelentette a vonzóerőt sokaknak, igazi néptelefon lett, bár sokan kritizálták:

még mindig drágább volt 10 ezer forinttal annál, amennyiért még az átkos első évben árulták az iPhone SE-t.

De már mindenki érezte, hogy valami megindult, és innen már megállíthatatlan a fejlődés.

ke_pernyo_foto_2018-05-23_10_23_34.png

Végül 2014-ben sikerült elérni: csak kisméretű telefont árult a cég. Innentől kezdve már csak az egyszerűsítés feladata maradt. Vagyis a cél az volt, hogy egy olyan telefont alkossanak meg, ami mindenkinek megfelel méretben, teljesítményben, árban. Ehhez masszív kampányba kezdtek: kizárólag egyetlen telefont reklámoztak innentől kezdve, és amelyik nem futott a tévében, azt hamarosan meg is szüntették.

Mivel a Föld klímájának kilengései egyre kevésbé voltak kritikusak, a cég fokozatosan csökkentette az erre irányuló beruházásokat, amire azért is szükség volt, mert a telefonjaiból egyre kevesebbet vettek. Az árbevétel csökkent, a nyereség is zsugorodott: a részvényesek elégedettek voltak a negyedéves bejelentésekkor.

Mielőtt végleg leszoktatták volna az embereket az okostelefonokról, az utolsó évben, bezárták az App Store-t. Az iPhone-on csupán néhány előre telepített app maradt, azok is lokálisan működtek inkább, szerencsére: nem is nagyon volt szerverpark, ami kiszolgálta volna az igényeket.

A cég ezután többé nem gyártott telefont, csak számítógépeket, egyre kisebb piacoknak. Apple-rajongónak lenni immár szektának számított, alig valaki ismerte már az egykor híres logót. Végül egy garázsban, valahol Kaliforniában, két fiatal kivégezte a céget, az alapító okirat lapjait fehérre festve.

xylmmtxrogvsw9ppagfn.jpg