almalé és kungfu Rólunk

Touch ID és Siri segítségével mentette meg anyukája életét egy 4 éves kisfiú

Egy 4 éves kisfiú páratlan történetéről számol be egyre több külföldi lap. Roman miután látta, hogy anyukája hirtelen rosszul lett és elvesztette az eszméletét, annak iPhone-ja után nyúlt és a Touch ID, illetve Siri segítségével végül el tudta érni a Rendőrséget, így a mentők tizenhárom percen belül kiértek és elsősegélyben részesítették a hölgyet, ami életmentőnek bizonyult. Miután az anya visszanyerte az eszméletét, a helyi kórházba szállították.

Az eset önmagában is lebilincselő, hiszen a kisfiút megtanították arra, mi a teendő vészhelyzet esetén. Ő ennek megfelelő a körülményekhez képest nyugodt tudott maradni és még a házuk címére is emlékezett. A sikerhez ugyanakkor hozzájárult a két említett szolgáltatás is. A Touch ID segítségével (anyukája hüvelykujját a Home gombra helyezve) Roman anélkül tudta feloldani a telefont, hogy lett volna bármilyen hozzáférése ahhoz vagy tudta volna a helyettesítő kódsort.

A Siri segítségével képes volt arra, hogy felhívja a 999-et (az amerikai 911 angol megfelelője), majd a kezelőnek elmondta a címüket, így a segítség időben érkezett. Az eset bár szívmelengető és happy enddel zárult, ugyanakkor felhívja a figyelmet egy fontos dologra is. A gyerekeket igenis érdemes felkészíteni egy esetlegen bekövetkező váratlan eseményre és megtanítani nekik a szükséges lépéseket, melyek - mint ahogy a példa mutatja - akár életmentők is lehetnek. A technológia mai fejlettségi szintje pedig ellentétben a folyamatos félelmekkel gyakran a javunkat szolgálhatja.



A sztori folytatódik: az ellopott jelszavak régiek, de működnek

Még szerdán írtunk róla, hogy durván 600 millió Apple felhasználó felhasználónevéhez, illetve jelszavához juthattak hozzá hekkerek és cserébe azért, hogy a fiókokhoz kapcsolt eszközök távoli törlését ne kezdjék el, váltságdíjat kértek az Apple-től. A cég ugyanakkor egyelőre nem megy bele a játékba, hiszen közölték, hogy hozzájuk semmiféle betörés nem történt. Bár ez valószínűleg igaz, a helyzet bizonyos szempontból mégis nyugtalanító.

A támadók ugyanis 54 darab olyan felhasználónév/jelszó párost juttattak el a ZDNet nevű oldalhoz, melyek mindegyike működőképes volt. A szerkesztők megpróbálták felvenni a kapcsolatot a fiókok tulajdonosaival, bár a legtöbb esetben az iMessage szolgáltatás már inaktív volt, amely némileg hátráltatta a házon belüli nyomozást. Azok közül ugyanakkor, akiket elértek, tízen megerősítették, hogy a jelszavuk valóban helytálló és amelyet azóta meg is változtattak. Némi érdekesség, hogy ezen accountok tulajdonosai kivétel nélkül az Egyesült Királyságban éltek. A ZDNet-esek próbáltak kicsikarni amerikai kontókat is a hekkerektől, de nem jártak sikerrel.

apple-two-factor-authentication-800x528.jpg

Ami aggasztó, hogy ugyanez a tíz ember azt is közölte, hogy nem változtatta meg az iCloud jelszavát a fiók létrehozása óta, sőt, a legtöbb ember, akit a szerkesztők megkerestek ezzel a kérdéssel szintén megerősítette, hogy a jelszavuk évek óta változatlan. Szerencsére van némi öröm is az ürömben, ugyanis az egyik ilyen felhasználó úgy nyilatkozott, hogy bár valóban használta korábban azt a jelszót, amit a szerkesztőkhöz eljuttattak a hekkerek, ugyanakkor durván két évvel ezelőtt meg is változtatta. Ez azt jelenti, hogy a támadók kezében lévő adatok valahol 2011 és 2015 közöttiek lehetnek, magyarul, aki az elmúlt két évben hozta létre az iCloud fiókját vagy változtatta meg a hozzá tartozó jelszót, az jó eséllyel biztonságban van - legalábbis az iCloudot illetően.

A riport arról is beszámol ugyanis, hogy a megkeresett emberek egy része ugyanazt az e-mail címet és jelszót használja más szolgáltatások (pl. közösségi média oldalak) eléréséhez is, mint amivel az iCloud-ra regisztrált. Volt, akinek a Twitter accountjába léptek be közülük, de volt, aki értesítést kapott, hogy valaki megpróbálta resetelni az iCloud jelszavát. Ami érdekes, hogy egyszerre több böngészőből, de ugyanúgy Londonból, ami arra enged következtetni, hogy a támadók ott tartózkodhatnak.

screen_shot_2017-03-24_at_10_52_39.png

Azt nem lehet tudni továbbra sem, hogy az állítólagos 600 darab felhasználónév/jelszó párosból mennyi az, amely valóban működik még, hogy ez az 54 darabos csomag gondosan kiválasztott kupac volt-e vagy tényleg reprezentatív minta. Egy valami ugyanakkor biztos, mégpedig az, hogy a támadók egyrészt naivak, másrészt elsősorban népszerűségre szeretnének szert tenni, ugyanis a ZDNet-esektől azt is megkérdezték, hogy a CBS (amely a ZDNet tulajdonosa) le fogja-e hozni a hírt a műsorukban (CBS News) vagy sem.

Tippek:
Az iCloud fiókhoz tartozó jelszó megváltoztatása
Az Apple ID kétlépcsős hitelesítésének beállítása



Helyi iPhone-t kapnak az indiaiak

Úgy néz ki, hamarosan beérnek Tim Cook India meghódítására vonatkozó tervei, legalábbis az ottani kormány tagjaitól származó információt ezt támasztják alá. Ha minden jól megy, a Winstron bangalore-i üzemében indulhat meg a telefonok gyártása, a típusok alakulása ugyanakkor érdekes, bár nem meglepő.

Május elején ugyanis az iPhone 6 és iPhone 6S modellek gyártása indul be, melyeket az iPhone SE követ majd valamikor nyár közepén. Mint ismeretes, az Apple jó pár éve jelen van Indiában, és elsősorban kifutó vagy már kifutott telefonokkal igyekszik piaci részesedést szerezni (gondoljunk csak az iPhone 4-re, melyet három év csúszással vittek oda). A magas ár ugyanakkor túlságosan is gátolta a terjeszkedést, melyre rámutat az a tény is, hogy a cég tavaly 35 százalékkal kevesebb iPhone-t adott el az országban, mint egy évvel korábban. Figyelembe véve, hogy globálisan nézve az Apple folyamatosan eladási rekordokat dönt, ez nem túl acélos eredmény.

tim-cook-india.jpg

Ami az adókedvezményeket illeti, az indiai kormány igyekszik alkalmazkodni az Apple elvárásaihoz, hiszen ők is szeretnék, ha a vállalat Indiában is gyártana készülékeket, ugyanakkor jelezték, hogy a lehetőségeik korlátozottak. Az Apple mindenesetre szépen halad az indiai terjeszkedésben, pár hónapja Narendra Modi-val, az ottani miniszterelnökkel sikerült megállapodniuk, hogy adókedvezményt kapnak a helyben gyártott és értékesített iPhone-okra, de a helyi logisztikai központ felállítása is már a küszöbön van, amely munkát adna a helyieknek- ráadásul, ahogy az eladások nőnek, úgy egyre többet.



Tényleg ellopták 600 millió Apple felhasználó jelszavát?

Fura egy helyzet ez. A magukat csak "Török Bűnügyi Család"-nak (Turkish Crime Family) nevező hekker csapat 75 ezer dollárnyi Bitcoin-t vagy 100 ezer dollár értékű iTunes Gift Card-ot követel váltságdíjként az Apple-től, miután - állításuk szerint - összesen 627 millió felhasználónév/jelszó párost szereztek meg, melyek nagyrészt az @icloud.com, illetve @me.com domainek alá tartoznak. A cupertino-iak április 7-ig kaptak haladékot, ezután a csapat elkezdi távolról letörölni azoknak az eszközöknek a tartalmát, melyeket a szóban forgó fiókokhoz társítottak.

20674-22781-170323-apple_id-l.jpg

A támadók nem csak az Apple biztonságért felelős csapatával kezdtek levélváltásba, de bizonyítékként feltöltöttek egy videót is YouTube-ra, melyen állítólag az látható, hogy egy idős hölgy eszközének tartalmát éppen a földdel teszik egyenlővé. Az Apple ugyanakkor semmilyen módon nem hajlandó kifizetni a kért összeget, mondván "ők nem támogatnak olyan kiberbűnözőket, akik megsértik a törvényt." Megkérték továbbá a társaságot, hogy távolítsák el az amúgy nem listázott videót az érintett oldalról, ugyanis az "nem kívánt figyelmet kaphat".

Egy, a hekkerekhez közel álló forrás tudni véli, hogy valójában egy 2012-es LinkedIn betörés során kiszivárgott adatkupacról van szó, melyet az Apple hivatalos állásfoglalása is megerősíteni látszik. A cég szerint ugyanis semmiféle betörés nem történt a rendszerbe, így arra tudnak csak gondolni, hogy az adatlopást valamilyen külső szolgáltató szervereit felhasználva követhették el.

apple-two-factor-authentication-800x528.jpg

A dolog azért lehet pikáns, mert a felhasználók nagy része hajlamos ugyanazokat az azonosítókat használni más szolgáltatások esetében is, így könnyen lehet, hogy a támadók további adatokhoz férhetnek hozzá. Az Apple arra kér mindenkit, hogy használjon nehezen kitalálható, erős jelszavakat, illetve kapcsoljuk be a kétszintű azonosítást.

Tipp: az iCloud Keychain szolgáltatás segítségével nem csak bonyolult jelszavakat tudunk generálni, de meg sem kell jegyeznünk őket, hiszen a rendszer automatikusan behelyettesíti majd a szükséges felhasználónevet és jelszót heyettünk, amikor újra meglátogatjuk a szóban forgó weboldalakat.

Arról, hogy ez mennyire fontos, maguk a támadók is nyilatkoztak, akik azt állították, hogy 220 millió olyan felhasználónév/jelszó párost találtak, amik jelenleg is működnek és a hozzájuk tartozó fiókokon nincs bekapcsolva az említett kétszintű azonosítás. Bárhogy is, a sztorinak itt még távolról sincs vége, van egy olyan érzésünk.



Az iPhone 6S volt 2016 legnépszerűbb telefonja

Bár az Apple soha nem közöl típusok szerint bontott eladási számokat, az IHS Markit elemzőcég megpróbálta összeszedni, mely telefonokból szállították le tavaly a legtöbb példányt. Az első tíz helyezettből kilencet az Apple és a Samsung adta, a tizedik pedig nagy meglepetésre az az Oppo A53 lett, amely Kínán és Indián kívül szinte alig kapható más országokban.

iphone_trio.jpg

Pontos számokat nem tudunk, mindenesetre a grafikonról jól leolvasható, hogy 2016-ban durván 60 millió iPhone 6S-t, 52 millió iPhone 7-et, illetve 27 millió iPhone 7 Plus-t szállított le az Apple, melyek legnagyobb része vélhetően értékesítésre is került. Meglepő, hogy még a negyedik helyen is egy iPhone van, méghozzá az iPhone 6S Plus, melyből szintén elreptettek a raktárakból egy laza 26 milliót. Az ötödik helytől kezdve viszont gyakorlatilag Samsung fölény látható, az S7-ből, az S7 Edge-ből, az olcsó J3-ból és a kevésbé olcsó J5-ből, illetve J7-ből rendre 23-25 millió darab került kiszállításra.

ihs-iphone-6s.png

A legszembetűnőbb különbség az iPhone 7 és a Galaxy S7 között van, hiszen az előbbiből valamivel több, mint dupla annyi "fogyott", mint az utóbbiból, pedig az S7 márciusban, az új iPhone pedig szeptemberben debütált, ami akárhonnan is nézzük, fél éves eltérés. A világ harmadik legnagyobb telefongyártója, a Huawei egyetlen terméke sem került be a legjobb tízbe, igaz, simán lehet, hogy a Honor 8 vagy a P9 ott van a következő pár helyek egyikén 15-20 milliós számokkal...