Most mondd még egyszer ki magadban, és figyeld meg a hangokat, egyenként.

Egy világpiacra szánt termék nevének esetében kulcsfontosságú, hogy azt a nevet mindenhol ki tudják ejteni, és ha lehet, mindenhol ugyanúgy ejtsék. Erre nemcsak a cégek, de a márkát vásárló vásárlók és a nyelvtannácik is érzékenyek, ennek megfelelően legalább annyi ideig tartja lázban az internetet az, hogy a Nike az most nájk vagy nájki, mint hogy Garfield hím vagy nőstény.

Éppen ezért különös, amikor egy cég olyan nevet választ egy termékének, amit nemhogy másképp ejtenek egyik vagy másik országban, mint az anyahajón, de

nincs épeszű ember, aki rajtuk kívül ugyanúgy hívná a terméket, mint ők.

og_2.jpg

Ájfon iksz. Ezt mondtad ki magadban, amikor elolvastad a címet (ha mégsem, akkor valami baj van veled, vita lezárva, bocsika). Engem például elég gyakran megkérdeznek, mit gondolok az ájfón ikszről, és hallok embereket beszélgetni egymással, ahogy azt mondják: az ájfón iksz így, az ájfón iksz úgy. 

A történelem csak ismétli önmagát: ilyen az is, hogy az OS X-et 2001 óta ”óes iksz”-nek hívjuk, és már fel sem tűnik, amikor a keynote-okon az Apple vezetői “óesz ten”-eztek.

Az X a 10 római számmal. De a rómaiak elmúltak, már abban az értelemben, hogy Julius Caesar és a többiek. 

Nem teljesen elvetemült azt gondolt, hogy valaki az X láttán azt mondja, tíz. Például ha egy épületre van felpingálva, miközben a mellette állón ez áll: IX, akkor hétszentség, hogy tízet mondasz. De valahogy, különös, mégis vérlogikus oknál fogva, ha ezt látod, iPhone X, ezt mondod:

ájfón iksz.