Immáron egy év híján egy évtizede, hogy az Apple kidobta a szoftverfejlesztői kitet az iOS-hez, amivel lehetővé tette, hogy az emberek külsős alkalmazásokat fejlesszenek az iPhone-ra, ami az első évben még csak és kizárólag gyári natív appokkal volt elérhető.

apple-app-store-ios.jpg

Még Steve sem volt tévedhetetlen, hiszen eleinte a gondosan kimunkált webes alkalmazásokban látta a követendő utat, de hamar elismerte melléfogását, ennek eredményeképpen 2008-ban kiadásra került az iOS SDK, ami az elmúlt években külön piac kiépülését eredményezte, majd másfél millió munkahelyet teremtve, illetve összesen mintegy 60 milliárd dollár bevételt generálva a fejlesztőknek.

A dolog persze nem volt kihívásoktól mentes, hiszen bár az Apple több évtizedes tapasztalattal rendelkezett az SDK-k fejlesztésében, a mobileszközök újabb személyiségi jogi és biztonsági aggályokat, kihívásokat hoztak be a képbe. Nyilvánvaló volt, hogy nagyon komoly védelmi mechanizmusokat kell bevezetniük a visszaélések megakadályozása érdekében.

Alig három hónappal azután, hogy a 2G megvásárolhatóvá vált, Jobs bejelentette, hogy érkezik minden, amire egy külsős fejlesztőnek szüksége lehet saját alkalmazása létrehozásához - 2008 márciusában ez meg is történt. Megjelentek az első third-party alkalmazások, az emberek pedig elképesztő tempóban vásárolták azokat az első pillanattól kezdve.

A telefonok felhasználási köre robbanásszerű növekedési pályát írt le és vele párhuzamosan felrobbantak a készülék eladási számai is. 2010-ben az iPad-es és a Mac App Store is elrajtolhatott. Sokan próbálták utánozni a receptet (emlékszik még valaki a Nokia vicces nevű Ovi-jára? én se én is csak épp hogy), de egy ligába csak a Google Play tudott vele kerülni.

Lehet, hogy kevesebb app és júzer garázdálkodik benne, de az App Store mindig is a minőséget tartotta fontosabbnak a mennyiség helyett. A jobb és hatékonyabb fejlesztői segédeszközök, az egyesített platform és a kisebb hardveres fragmentáltság miatt a fejlesztők elsöprő többsége még mindig az iOS-re fejleszt először. Sokatmondó a tény, hogy bár a Play kétszer annyi letöltést bonyolított, bevételek tekintetében pont fordított az arány.

Bár sok techipari megmondóember már az appok korszakának végét jövendöli, a 2016-os ismét rekordév volt, 20 milliárdos bevétellel, ami 2015-höz képest is 40 százalékos emelkedés. Az idei év első napján pedig 240 millió dollárnyi eladott alkalmazással újabb rekordot szerzett meg magának Cupertino.