Ahhoz képest, hogy a munkaidőm nagy részét a Final Cut előtt töltöm, viszonylag ritkán írok róla, pedig elég sokan kéritek emailben, hogy ha tudok valami trükköt, akkor okvetlenül osszam meg veletek.

Sőt, olyan volt már, hogy egész videósorozatot kértetek, amiben lépésről-lépésre bemutatom, hogyan működik a vágóprogram, de erre nem vállalkoznék, egyrészt mert ez egy 160 órás videó lenne, másrészt meg ott van a Youtube, ahol minden problémára kapsz valamilyen frappáns, gyors megoldást.

Amiről viszont eddig kevés beszámoló volt, az a TracX nevű mozgáskövető plugin, pedig de jó is ez már.

Mozgáskövetésre ugye azért van szükség, mert előfordul, hogy egy szöveget, képet, akármit valamilyen tereptárgyhoz akarsz kötni a képben, ezáltal az utólag berakott elem olyanná válik, mintha a táj szerves része lenne.

Az egyik első jó példa erre a Zombieland főcíme volt, kizárólag 18 éven felülieknek ajánlott:

A legjobb szoftver az ilyen feladatok elvégzésére az After Effects, ezzel viszont több gond is van: külön meg kell venni, masszívan drága, ráadásul nvidiás kártyákra optimalizálták, a mostanában kizárólag AMD-vel dolgozó Macintoshon tehát kínszenvedés tud lenni vele a munka.

Ott lenne persze megoldásnak a Final Cut Pro X, de az egy vágóprogram, sosem tudott ilyesmit, a vele szimbiózisban élő Motion viszont igen. Abban van egy közepesen jó mozgáskövető, és régen elég jól lehetett használni is, mert az FCPX alatt használt videórészletet egyetlen kattintással át lehetett oda varázsolni: elvégezted a mozgáskövetést, aztán visszaküldted a részt a vágóprogramba.

Az egyik frissítéssel azonban megszűnt az átjárás a két program között (világ faszsága), azóta exportálod a videót FCPX-ből, importálod Motionbe, elvégzed a munkát, majd megint exportálsz és importálsz, csak visszafele. Nevetséges.

Na és ilyenkor jön jól a Coremelt pluginja, a TracX, amit simán feltelepíthetsz FCPX alá, és onnantól kezdve a vágóprogramon belül tudsz dolgozni. Simán fogod a kiválasztott videórészletet, ráküldöd a plugint, az elvégzi a mozgásanalízist és már csatolhatod is a szövegeket, képeket, akármit.

Én például ezt használtam az Úton videókban, amikor a Vodafone-logót ragasztottam a nyertes fejéhez:

Vagy mondjuk az Úton csatornabemutatójánál, a 15. másodperctől, amikor a kezemhez kötöttem Indiát és Lisszabont:

A program előnye, hogy normál körülmények közt nagyon-nagyon okos és pont ennyire egyszerű kezelni is. Csak kijelölöd, hogy melyik objektumot kövesse a plugin, elindítod a processzt és videóhossztól függően egyből, vagy nagyon gyorsan meg is van a végeredmény. Fél percnyi videót kábé egy perc alatt le is számol, ami iszonyú jó teljesítménynek számít és ezután már csak csatolni kell a megfelelő képet, szöveget, kész is van, amit akartál.

Gond csak akkor van, ha eltérsz a szabványos helyzetektől. Egy sima videórészlettel például elég könnyen megküzd, de ha több sávból álló multicam fájl van alatta, akkor bejelenti, hogy azt nem tudja olvasni, ami viszont tud néha idegesítő lenni (főleg, ha hozzám hasonlóan multicam fájlokkal dolgozol). Aztán amíg tudja követni a képet, minden oké, de ha valahol eltéved, nagyon körülményes a javítás. Tegyük hozzá, hogy a legtöbb tracking programnál ilyesmire nincs lehetőség, a Coremelt szoftvere ebben mindenképp jobb sok konkurensnél, de elég ritkán sikerült úgy elvégeznem egy javítást, ahogy szerettem volna.

És a felszínkövetéssel is volt gondom, például hiába szerettem volna ilyen felülnézeti képet csinálni:

Egyszer sem jött össze. Persze elmélyedni sem tudtam a program minden részletében, mert megálltam kábé ott, ahol nekem elég volt, és ahhoz bőven elég a TracX, sőt, jelenleg ez tűnik a legjobb megoldásnak mind közül. Szóval ha hasonló programot kerestetek, tegyetek vele egy próbát, van ingyenes időszak, meg minden!