Jöhetnek az "előremegmondtam"-ok meg a "hülyeségvoltbelekezdeni"-k, a hírek szerint a projekt bizonyos részeit leépítik és eközben csapattagok tucatjait eresztik szélnek. A New York Times azt írja, hogy a frissen kinevezett új projektvezető, Bob Mansfield irányítása alatt rebootolják az egész hóbelevancot, mert a cég elégedetlen az eddig elért eredményekkel.

Ez a gyakorlatban azt jelentheti az újság szerint, hogy ahelyett, hogy önvezető autót készítenének, jó eséllyel csak annak gerincét adó technológiát fogják majd kutatni-fejleszteni.

15845-thumb.jpg

A napilap információ alapján elvileg már sor került teljesen autonóm járművek tesztjére szigorúan titkos, elzárt, de főleg ismeretlen helyen. Egyes híresztelések szerint egyébként a kísérletek a GoMentum nevű, egy egykori haditengerészeti bázison, direkt önvezető autók tesztelésére kialakított pályán zajlottak.

Mansfield egy hónapja került a kormány mögé, miután Steve Zadesky elhagyta a projektet. Bob is régi róka, 2012 tavaszán már bejelentette visszavonulási szándékát, de végül a következő év nyaráig maradt a technológiai fejesként, majd Tim egyik különleges tanácsadójaként folytatta a munkát egészen mostanáig.

A leépítés mérete nem meglepő és nem is olyan nagy annak fényében, hogy több szavahihető forrás is 1000 fölötti létszámról írt már egy évvel ezelőtt is. Nem tudni, hogy az elbocsátottak között milyen arányban vannak más autós cégektől átcsalt emberek és hányan olyanok, akiket a cég más ágazataitól csalogattak át.

Előjele lehetett az irányváltásnak a NYT szerint az is, hogy pár hónapja Cupertinoban kezdett dolgozni a QNX nevű, végül a BlackBerry által felvásárolt, autós operációs rendszerek fejlesztésére szakosodott cég Cegykori EO-ja, Dan Dodge.

Az első aggodalomra okot adó hírek amúgy pont egy éve, tavaly szeptemberben kezdtek el szállingózni - kiszivárgott, hogy Tim és a felsővezetés baromi morcos a projekt lassú haladási tempója miatt. Akkortájt még ezek ellenére is 2020-as rolloutot jósoltak, most már inkább csak 2021, más források szerint inkább 2022 esélyesebb, bármi is legyen a végső produktum.

Az önvezető technológiák eközben már a komoly piacra lépés határán állnak és ahhoz, hogy az Apple szegmensbeli antréját sikeresnek ítélje meg a tech-ipar, nyilván valahogy úgy kell átformálniuk a piacot, mint ahogy anno az iPhone tette az okostelefonokéval, különben jön a fanyalgás.

Ami tényleg aggasztó egyébként, hogy a Times arról is ír, hogy a Project Titan-ból hiányoznak az alapvető Apple-értékek és a csapat tagjai egyáltalán nem tudják, hogy mi is fogja megkülönböztetni az Apple Car-t a konkurenciától. Ha szemétkedni akarnék, akkor az egyébként csodálatos Silicon Valley-t hoznám fel hasonlatként. Hooli? Nucleus? Rémlik már? Csak mert lassan kezd így kinézni a dolog.