Igen és nem.
Nem okvetlenül.
Váratlanul kirobbant a botrány: megjelent az első cikk, aminek a nyomán egyre többen jelezték, hogy egy sima javítás és egy iOS-update után felbukkant az Error 53-as üzenet az iPhone kijelzőjén, ami akkora hiba, hogy még az
Apple sem tudja javítani.
Az ügy pikantériája, hogy ezt a hibát
maga az Apple idézi elő.
A sztori röviden: a Guardian fotósa Macedóniában elejtette a mobilját, és egy helyi szervizben cseréltette ki a törött kijelzőt és a Home-gombot. Tegyük hozzá, hogy:
1: Macedóniában nincs hivatalos szerviz
2: ha van is, a törött kijelzőt ezekben nem cserélik, szóval ha nincs biztosításod, vagy elmész egy nem hivatalos szervizbe és húszezerért megjavíttatod a mobilt, vagy dobod a kukába az egészet és veszel az Apple-től egy újat
Antonio Olmos az előbbit választotta, majd élte tovább boldogan az életét a következő iOS-update-ig, amikor is megjelent a kijelzőn az Error 53-as felirat. És ezzel vége lett a telefonnak, mint a Twin Peaksnek.
Az első reakciók persze arról szóltak, hogy köcsögapple, ha nem kereshet a javítással, kinyírja a telefonodat, aztán megérkezett a hivatalos magyarázat, ami némileg árnyalta a képet, de csak némileg.
Ebből kiderült, hogy az Error 53-as egy biztonsági hibakód: ha a rendszer azt érzékeli, hogy belepiszkáltak az iPhone-ba az ujjlenyomatot beolvasó Touch ID, vagy az ujjlenyomat információit tároló alaplap oldaláról, egyszóval megszűnik a biztonságos kapcsolat a kettő közt, kinyírja a telefont.
Az Apple szerint ez azért fontos, mert akár olyan ujjlenyomat-olvasót is be lehet építeni, amin keresztül megszerezhetik az érzékeny bankkártya-adatainkat, és így akár pénzt is lophatnának tőlünk, amit mindenképpen meg kell előzni, és ennek legjobb módja a 250-350 ezer forintos iPhone totális elpusztítása.
Nehogy kár érjen téged!
És azt ne higgyük, hogy csak elszigetelt esetekről van szó: az iFixit szerint csak az ő weboldalukon több mint 180 ezer találat van az Error 53-as hibakódra, szóval az Apple által a saját felhasználóinak okozott kár dollárban kifejezve is több tízmilliós lehet.
Ahogy mondtam: a fenti sztori árnyalja a képet, mert az Apple így már nem feltétlenül egy öncélúan köcsögösködő vállalat képét mutatja, de ha jobban belegondolsz, mégis: ennél a megoldásnál csak jobb létezik, szinte még a biztonsági kockázat bevállalása is jobb ötlet, mert annál nagyobb kár aligha érhet, mint amit az Apple okoz neked. Oké, lehet, hogy lenne néhány telefon, amiből a kamu TouchID segítségével kicsalnak néhány ezer dollárt, de erre aligha jó megoldás az, ha központilag elpusztítjuk az összes iPhone-t, ami potenciálisan hordozza magában a biztonsági rést.
Arról értesültünk, hogy orosz kém lehet a seregben? Öljük meg az összes katonát, aki valaha találkozott már orosszal!
Az Apple ebben a helyzetben úgy viselkedik, mintha a telefon az övé lenne, pedig a vásárlók elég nagy összeget fizettek azért, hogy ne érezze így. A fenti problémára nyilván rengeteg értelmes megoldás lehetne, az iOS figyelmeztethetne, hogy mostantól nem biztonságos az ujjlenyomat-olvasás, vagy letilthatná ezt a funkciót, esetleg a kártyás fizetést, ha máshogy nem megy, kiküldhetné Mr. Wolfot:
Számtalan jó és értelmezhető válasz létezik, de a telefon totális kinyírása akkora hiba, olyan végtelenül elfogadhatatlan reakció, hogy a fenti botrány kirobbanása után nagyon meg lennék lepve, ha nem jelentenék be néhány napon belül, hogy ebben a formában megszüntetik a korlátozást és az érintett telefonokat ingyen cserélik.
Egyelőre mindenesetre felajánlották, hogy aki ilyesmit tapasztalt, az vegye fel a kapcsolatot az Apple Supporttal.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.