Lehet morális érvek mentén megközelíteni a kérdést, de végső soron mi bármelyik részvénytársaságnak a célja?

A profit.

Minden egyéb csak a profithoz vezető út része. A vállalatok nem azért dolgoznak, hogy darabszámot vagy piaci részesedést szerezzenek, ezek csak állomások: az út végén a profit lebeg a szakemberek szeme előtt. Ha te vagy a legnagyobb gyártó a világon, de az üzleted veszteséges, rossz munkát végeztél. Ha te vagy a legkisebb gyártó a világon, de óriási a hasznod, jó munkát végeztél.

Az Apple útja sosem a legnagyobb darabszám elérése volt: mindig is azt vallották, hogy inkább mellőzik az alsó szegmenst, ha az túl nagy kompromisszumot kíván, és a drágább, de minőségi termékekre koncentrálnak és bíznak abban, hogy ez a szemléletmód előbb-utóbb meghozza a sikert.

A fentiek fényében érdemes azt a jelenséget vizsgálni, hogy miközben az iOS piaci részesedése nagyot nőtt 2014. utolsó negyedévében, az iparág profitja szinte teljes egészében az Apple-nél landolt.

Mutatom a számokat:

mobil_001.jpg

Jól látható, hogy már tavaly is mennyire kimozdult az egyensúlyi helyzetből a piac, hiszen az alacsonyabb darabszámmal operáló Apple vitte a teljes iparági profit legnagyobb részét. Most viszont fejre állt a szituáció: a nyereség 90 százaléka landolt a cupertinói cégnél, a maradék tízen osztozott a világ összes többi gyártója. Pontosabban a világ összes többi androidos gyártója, a többi platform egyike sem termelt ugyanis akkora nyereséget, hogy azt akár ezrelékes formában ki lehessen fejezni.

Ha mindehhez hozzátesszük, hogy az iOS darabszámban is szépen muzsikált a tavalyi év utolsó negyedévében, és hogy a profitszemléletű fókusz mellett az Apple óriási energiákat öl olyan területek fejlesztésére, mint a környezetvédelem, vagy a vak emberek támogatása, érthetővé válik, miért olyan lelkesek a befektetők, ha a cég részvényeit kell vásárolni.