apple-windows-graph.png

A trendvonalakból lehetett sejteni, hogy ez jön, de ezzel a grafikonnal lett először hivatalos a dolog: a Gartner számai alapján decemberben több Macet és iOS-készüléket adtak el, mint amennyi Windows PC fogyott a világban. Még ha a Microsoft PC-s eredményéhez hozzávesszük a Windows Phone számait (és így is igazságos az összehasonlítás), akkor is láthatjuk, hogy minimális a különbség. Az asztali és a mobil üzletág tehát kiegyenlítődött. Írnám, hogy egy korszak véget ért, de az már régen véget ért.

Ami azonban még inkább érdekes ebben a grafikonban, arra az Andreessen Horowitz elemzője, Benedict Evans mutat rá:

Ez egy remek illusztrációja, mekkora is a mobil szegmens: az Apple csak a high-end mobilpiacra korlátozza magát, mégis több készüléket ad el, mint a teljes PC iparág.

És hogy merre tovább a Microsoftnak? Ezzel kapcsolatban érdemes elolvasni John Gruber esszéjét.

Satya Nadella, az új CEO vezetésével mindenesetre ki van jelölve valamennyire az irány. Ő a Microsoft szervercsoportjából érkezett, ez volt a vállalat egyetlen olyan intézménye, ahol a lényeg nem a zártságban volt, ahol azon ügyködtek, hogy egy szoftver mindenkit kiszolgáljon (baljós zene hallatszik). A csávó annyira szabad szellemű volt, hogy belefért neki tavaly nyáron egy Mac-kel bemutatót tartani Microsoft eseményen. Most ő vezeti az egész vállalatot.

microsoft-demo-mac_1.png

Bill Gates 1977-ben elkiáltotta magát: “számítógépet minden asztalra, és minden otthonba”. Amikor ezt kiáltotta, őrültségnek hangzott - és csak Paul Allen hallotta -, de végül elérték ezt a célt. Utána azonban nem tudták, mihez kezdjenek magukkal, Gruber hasonlata szerint olyanok voltak, mint a kutya, aki az autó után szalad, és utoléri.

A következő kiáltás ez volt: “számítógépet minden zsebbe”. Az Apple hirdette ki, Ballmer kiröhögte őket, a Google nem. Ők elkezdték elemezni a “minden zseb” kifejezést, kiterjesztve azokra is, akiknek a high-end szegmens még banki hitellel is elérhetetlen (mondjuk akkoriban nem volt nagyon ilyen ember, de a történelem végül őket igazolta).

Szóval az új Microsoftnak ki kell találnia egy új célt, ami nyilvánvalóan nem az a hajó, ami hat évvel ezelőtt elment mellette. Gruber szerint ez lehetne: Microsoft szolgáltatás, adatküldés mindenkitől mindenkinek, akármilyen eszközt használjon is. A felhőnek mindenkivel tudnia kell kommunikálni, attól függetlenül, hogy Windows fut-e rajta, vagy nem. Mert ez már korántsem evidencia többé.

Screen Shot 2014-02-13 at 09.58.04.png