almalé és kungfu Rólunk

Switcher kézikönyv: A három Recovery Mode

A Macre váltók "mi lesz, ha" kérdései között mindig felmerül annak a lehetősége, hogyan telepítsék újra az OS X-et. Mi lesz, ha valami szoftveres vagy hardveres hiba lép fel, és vissza kell állítani a rendszert? Különösen nagy a kérdőjel abban az esetben, ha az adott gépben nincs optikai meghajtó. Ez pedig már nem ritkaság, alig találunk olyan Macet, amiben lenne.

Három válasz is létezik, három különböző megoldás, amik alapból integrálva vannak a rendszerben. Ezek a különböző Recovery módok, gyorsan vegyük végig, melyik mire jó, és hogyan működik.

1. Recovery HD

A Mountain Lion telepítése után a merevlemezen/SSD-n egy rejtett partíció jön létre, amivel soha nem találkozunk, mert nem is lehet elérni. Arra szolgál, hogy a legfontosabb rendszerfájlokat biztonságos helyen tárolja: ez a Recovery HD. Nem tartalmazza a teljes OS X-telepítőt, mint optikai meghajtó nélküli Windows laptopok (Asusnál láttam ilyet), csak egy 650 megabájtos területről van szó, amiről el lehet indítani a legfontosabb beavatkozásokat a rendszeren.

Előcsalogatásához a gép elindítása utáni másodpercekben felcsendülő hanggal egy időben kell lenyomva tartani az ⌘-R-t vagy az Option (Alt) billentyűt, és a Recovery HD-ra nyomni egy Entert.

lionrestoremodestartup-386-245879.png

hero.jpg

Miután felállt a Recovery HD, négy lehetőségünk van. Vagy egy Time Machine backupból állítjuk vissza a rendszert, az összes alkalmazás, fájl és beállítás visszaáll egy korábbi időpillanat állapotába. Ugye nem kell mondanom, mennyire megkönnyíti ilyenkor a dolgunkat, ajánlott tehát a rendszeres backup. Újratelepíthetjük még az OS X-et, ehhez azonban meg kell várni, hogy lerántsa a rendszer a Mac App Store-ból a 4 gigás OS X-et, így eltart egy darabig.

A Get Help Online a Safari böngészőt nyitja meg, amiben hasznos tippeket olvashatunk a Recovery módról, de ha csatlakozunk wifi-hálózatra - azt is lehet innen -, akkor bármilyen más weboldalt is felkereshetünk. A Disk Utility-t választva pedig az OS X saját diagnosztikai programját nyithatjuk meg, itt lehet particionálni, törölni partíciókat, jogosultságokat javítani meg hasonlók.

2. Internet Recovery

Tovább olvasom


Megéri készülékbiztosítást kötni iPhone-ra?

2010 szeptemberben vásároltam meg az iPhone 4-esemet a T-Mobile-nál. A mai napig használom, két másik telefonnal együtt hurcolászom a táskámban őt is, megszolgált.

Tavaly ősszel azonban, ahogy ültem egy széken, kicsúszott a zsebemből, rá a betonra. Ilyet csinált ugyan már máskor is, de most a sarkára landolt, és berepedt az előlapi üveg. Nem volt vészes az ügy, a kijelzőig nem ért le a sérülés, de egyből eszembe jutott a biztosítás. Igazából már akkor eszembe jutott, amikor láttam a telefont leesni, emiatt nem volt mini szívroham meg hasonlók. A vásárlás napján kötöttem a T-Pontban, azt ígérték, ha leejtem, összetöröm, ellopják vagy bármi kellemetlen történik a telefonnal, adnak egy újat egy kevés önrész leperkálása után.

Gondoltam, kipróbálom, igazat beszéltek-e, és megosztom veletek a tapasztalatokat. Figyelem: ezek a tapasztalatok a T-Mobile-ra vonatkoznak, a többi szolgáltatónál nem teszteltem a hasonló szolgáltatásokat.

Lássuk, mi a teendőnk. Ha be akarsz jelenteni egy biztosítási eseményt, először nem a szolgáltatóhoz kell menni, hanem felhívni egy számot (+36 80-300 030), ahol kapsz egy kárszámot. Ezzel mehetsz majd egy szervizzel ellátott T-Pontba, ahol adják majd a cserekészüléket.

A bejelentéskor a következőkre kell figyelni:

1. Ha eltört a telefon, azt te törted el. Nem a kisfiad, nem a szomszédbácsi, hanem te.

2. Ha megkérdezik, funkciójában vagy bármi egyébben problémát okoz-e a törés, a válasz az, hogy igen. Én először azt mondtam, amúgy semmi baja az iPhone-nak, működik, és nem zavar a repedés, ekkor közölték, hogy ez esetben nem tudják cserélni. De javasolták, hogy menjek el egy T szervizbe, és mutassam meg a készüléket egy ottani munkatársnak. Ő biztosan találni fog valami diszfunkciót. Majd hívjam őket vissza, és adjam a szervizest, aki megerősíti, hogy ez a dolog így menthetetlen. Tök jó fej volt az ügyintéző, egy szavam sem lehet.

Mégis halogattam a dolgot, mert igazából tényleg nem zavart a repedés, meg olyan kényelmetlennek is éreztem ezt az egész keresztbehívogatást. Egészen addig húztam, amíg megint le nem esett a telefon: most már ki is tört egy darab üveg belőle, úgyhogy elhatároztam, itt az idő.

Felhívtam újra a számot. Most egy másik ügyintéző vette fel, aki egyáltalán nem volt kedves. Unott hangon beszélt, tudomásomra adva, hogy neki egyáltalán nincs kedve ehhez az egészhez, helyenként vádló hangsúllyal megspékelve. "Tavaly szeptember óta várunk magára, hogy visszahívjon minket, hm" vagy "Mikor történt a törés? Hát látom uram, megint nem siette el a dolgokat" és hasonlók. Tudomásomra hozta, hogy:

3. a biztosítási eseményt 48 órán belül be kell jelenteni telefonon.

Egy ideig ellenálltam a kellemetlenkedésnek, de aztán inkább abbahagytam a kardozást. Ismertem ezt a fajta viselkedésmintát, a másik fél úgy akarja érezni, hogy uralkodik rajtad, és ha ellenállásba ütközik, ott tesz keresztbe, ahol tud. Így aztán csendben hallgattam, vártam a kárszámot. Megkaptam.

A számmal bementem egy T-Pontba, ahol a szervizes megnézte a készüléket, közölte, hogy csak a telefont cserélik, a tartozékokat nem (a biztosítós számon azt mondták, minden tartozékot is be kell vinni), majd hátrament, és közölte, hogy nincs iPhone 4-esük, de rendelnek, és sms-ben értesítenek majd, ha megjött.

Öt nap múlva jött az üzenet, hogy mehetek. Otthon csináltam egy backupot, aztán egy restore-t, becsomagoltam a telefont, könnyes búcsú, aztán indulás. Beérkezve megkérdeztem az ügyintézőt: ez új iPhone lesz, vagy felújított? A választ feltettem már korábban is a többi velem foglalkozó munkatársának is, a válasz mindig ez volt: új, teljesen új, zsírúj, vadiúj.

A telefont végül nem gyári csomagolásból, hanem egy teljesen fehér, számmal jelölt dobozból vette ki. Aláírtam néhány papírt, befizettem a töréscserénél szokásos 6000 forintos önrész (helyett 5400 forintot, aranykártyásoknak 10 százalék kedvezmény), és készen voltunk. Megkaptam az új készüléket, ami ránézésre mindenesetre tényleg új (a buborékok azért vannak rajta, mert visszahelyeztem a fóliát).

fotó 1.JPG

Karcmentes üveglapok, rajtuk fólia, az oldalsó fémkereten egyetlen mikrosérülés sincs. A szervizt elhagyva egy másik pultnál ugyanezzel a lendülettel le is mondtam a biztosítást, többé nincs rá szükségem, nemsokára túladok ezen a telefonon.

Viszont: most már egy gyakorlatilag új iPhone 4-est adok el, karmentesen, friss akksival, nem egy két és fél éves, leharcolt, gyorsan lemerülő harcost. Az új készülékről már most annyit el tudok mondani, hogy legalább feleannyira gyorsan merül, mint az elődje, szóval jól jár, aki megveszi. iDoki szerint ezért a képességért minimum 20 ezer forinttal többet el lehet kérni a piacon.

fotó 2.JPG

Havonta 790 forintot fizettem a biztosításért, 30 hónap alatt kifizettem (inflációt nem számítva) 23.700 forintot. Ezért cserébe az első pillanattól kezdve levették a vállamról a terhet: mileszhaleejtem, mileszhaellopják. Nekem már ez is megérné, de plusz kaptam a felmondás előtt egy újnak mondott készüléket. So much win.



Kína folytatja az Apple-ellenes hadjáratot

Nemrég volt hír, hogy a kínai CCTV egy műsort készített fogyasztóvédelem címén, amiben az Apple garanciavállalásának részleteit elemezte, azt állítva, az Apple hátrányosan különbözteti meg a kínaiakat. Az adást követően a Sina Weibo (az ottani, ellenőrzött Twitter) megtelt ismert emberek üzeneteivel, amiben ők mélységesen egyetértettek az elhangzottakkal. Egy hiba csúszott azonban a tervbe: az egyik énekes benne hagyott a posztban egy olyan részletet, amiből kiderült, megrendezett lejárató kampányról van szó.

Ez csaknem két hete volt, de azóta is folytatódott a hadjárat. A kormány irányította tévécsatorna újra és újra elővette a témát, újra lejátszotta a korábbi műsor részleteit, és a kommunista párt szócsövének tartott People's Daily szintén rendszeresen emlegette az Apple arroganciáját az esetet követő héten.

Csütörtökön már egy fél oldalt töltöttek meg egy rakás negatív cikkel, ami az Apple garanciával összefüggő törvényszegéseit sorolja, vagy szimplán csak sértettségnek ad hangot, amiért az Apple egyik vezetője nem fogadta a People's Daily egyik újságíróját Kaliforniában, amikor interjút kért tőle.

article-0-14078FCB000005DC-986_634x411.jpg

A szakértők most azt találgatják, mi áll a háttérben. Mert az világossá vált, hogy a kínai vezérkarnak nagyon nem tetszik valami, amiért ilyen vehemens rágalmazási háborút indított. Következetesen szítják az Apple-ellenes hangulatot, ami, ha beválik, dollármillióktól szakítja el a vállalatot. Persze nem tudhatom, egy Kínához hasonló országban milyen ereje van a propagandának, befolyásolja-e az eladásokat, de az utóbbi időben hazai tapasztalatok alapján arra jutottam, nem becsülöm le az erejét.

Az egyik elmélet szerint az Apple nem kereste meg a megfelelő embereket a kínai gépezetben, így a gépezet most haragszik. Egy másik teória alapján ez a bosszú azért, amiért az Egyesült Államok kormánya szólt a telkó cégeknek, ne üzleteljenek a Huawei-jel és a ZTE-vel, mert a kínai kormány befolyása alatt vannak, ezért nemzetbiztonsági kockázatot jelentenek. Egy harmadik elmélet szerint a China Telecom és China Unicom több pénzt akar az Apple-től a korábbi megállapodások felett.

Én nem tudom, mi van, de áll a bál odaát.



Az Apple megszólítja a professzionális felhasználókat

Na tessék. Legutóbb Csaba kiszámolta, miért nem éri meg retinás MacBook Prót venni, és az Apple 24 órán belül drasztikusan lecsökkentette az árakat. Tegnap már csak megemlítettük, hogy nem elég macsó a FCPX, fél napon belül jött a hír: kampányt indítanak azért, hogy visszaszerezzék az elvesztett pro júzereket. Most már biztos, hogy mi irányítjuk a céget, csak ők még talán nem tudják.

Az LA Times írt róla, hogy az Apple reklámkampányba kezdett az oldalán, amiben kiemeli a FCPX előnyeit, és megpróbálja meggyőzni a profi videóvágókat, hogy minden korábbi híresztelés ellenére a termék jó. Több sztori olvasható az oldalon, szakmabeliek mesélik el a történetét a Final Cut Pro X-szel, hogy mennyire szeretik, hogyan használják satöbbi.

Apple - Final Cut Pro X - In Action 2013-03-29 08-46-47.png

A kampányt az április eleji National Association of Broadcasters Show-hoz igazítják, amikor a szakma felbolydul, és Las Vegasban napokig egy konferencián hallgat előadásokat az új trendekről.

De a szünetben biztosan előveszik a tabletjüket, és megnézik az Apple weboldalát.

Kicsit elkésettnek érzem ezt az igyekezetet. Két éve adták ki a Final Cut Pro X-et, amit a szakmabeliek szinte azonnal kezdtek átnevezni iMovie Próra, a korábbihoz képest állítólag visszafogott képességei alapján pedig megkapta a prosumer címkét. Néhány hónappal később már az Adobe arról beszélt: egy rakás Maces tér át hozzájuk, akiknek egyedi video tutorialokkal és leírásokkal segítettek az átszokásban Premier Próra. Final Cutos oktatók képezték át magukat csoportosan Premier Pro oktatókká, mert úgy látták, hogy erre lesz igény a későbbiekben.

Közben, ahogy Csaba is írta, egy rakás update-tel tették elviselhetőbbé az alkalmazást, és aki előtte nem használta a programcsomagot, az egész jól elvan vele. Tegnap ráadásul frissítették a Motiont és Compressort is, ami állítólag szintén a kampány része.

Első rénézésre az Apple weboldalán nyoma sincs az új becélzásnak, a kezdőoldal szokás szerint tele van iOS-készülékekkel:

Tovább olvasom



süti beállítások módosítása