Remek kis vágóprogram lett a Final Cut X, még ha Robi nevű barátom szerint kizárólag szivárványzászlós San Francisco-iaknak való. Nem elég macsó. Fogalmam sincs, mitől lesz kemény egy vágóprogram, de az biztos, hogy a kezdeti elviselhetetlen hibák után mára tökéletesen jó alternatíva lett a program. Nekem óriási mázlim volt, hogy akkor tanultam a vágást, amikor megjelent az FCPX, rögtön ezen a programon, így a gyermekbetegségek sem igazán zavartak, hiszen azok fel sem tűntek nekem.

Amikor meg már őrjöngtem volna, piacon volt néhány update, ami rendbe tette a hibákat.

De a pluginínség folyamatos, minél alaposabban vágsz, annál gyakrabban kerülsz olyan helyzetbe, hogy nem tudsz valamit megcsinálni az FCPX-szel. És ilyenkor elkezdesz vásárolni.

Legutóbb például olyan Indiana Jones-os térképmozgást akartam csinálni. Tudjátok, ilyet:

Na hát ilyet nem sikerült. Viszont beütöttem a Google-be, hogy Indiana Jones Map FCPX, és a kereső egyből kiadta a Ripple Training Callouts nevű plugint, ami 49 dolcsiért ezt is tudja. Meg egy rakás más dolgot.

Ki lehet emelni, fel lehet nagyítani, be lehet karikázni dolgokat, valahogy így:

Van néhány tökéletesen felesleges funkció, de aki reklámokat készít, vagy szemléltető videókat, annak a legtöbb rajzolós izé nagyon hasznos.

Nekem mondjuk csak a térképszerkesztés kellett, úgyhogy rá is vetettem magam. A program sokat ígért:

Az eredmény felemás lett. Lássuk be, a problémát sikerült megoldanom, ahogy az a lenti videórészleten is látszik:

A probléma csak annyi, hogy viszonylag könnyen falakba ütközöl. Például amikor nem egyenes, hanem görbe vonalat akartam húzni, és az autóm irányát az M1-es autópályáéhoz akartam igazítani. Ez ugyanis nem igazán sikerült, mint azt látjátok:

A probléma az, hogy nem lehet egy több pontból álló útvonalat megadni, nem tudsz egy vonalat a kanyaroknál megtörni, csak a kezdeti és a végpontot tudod beállítani, és az útirányt egy harmadik pont segítségével tudod görbíteni. És értelemszerűen nem lehet pont úgy görbíteni a teret, hogy az tökéletesen rápasszoljon az útvonalra. Ha egy repülő mozgását akarod szimulálni, akkor nincs ezzel gond, autónál viszont a fent is látható végeredménnyel kell számolni.

A probléma egyébként kezelhető lenne úgy, hogy több darabra osztod az utat, és minden kanyarnál új és új vonalat indítasz, de elég kényelmetlen beállítgatni, hogy az egyik pont akkor induljon el C pontból, amikor a másik befut oda, eltüntetni minden állomáshelyről az állomásjelző pontokat, meg a többit.

callouts1.201.jpg

Ezzel együtt jópofa kiegészítő, akinek hiányzott az ilyesmi, az nézze át alaposan a fenti videót, hátha pont a Ripple Training Calloutsban találja meg, amit mindig is keresett.