Az OS X 10.8-as egyik legszórakoztatóbb szolgáltatása a teljes szinkronizálás. Elfingod magad az iPhone-on és a Macből jön a szag. A csomag számos elemből áll, ezek közül az egyik a Notes-alkalmazás megjelenése. Eddig is meg tudtuk nézni a Macen az iOS-eszközökön készített jegyzeteket és fordítva, de ehhez el kellett indítani a Mail alkalmazást, ami több sebből vérzik, mint Cézár március idusán.

Szóval kaptunk egy külön appot, ami oda-vissza szinkronizál, én most a visszával szeretnék foglalkozni. Történt ugyanis, hogy készítettem egy jegyzetet iPaden, aztán gyorsan bele akartam piszkálni Macen. Elindítottam a programot, és a bal oldali listában fel is bukkant a dokumentum neve. A fejlécből szépen eltűnt a szinkronizálást jelző felirat, ráböktem a jegyzetre, ám a tartalom helyett csak egy üres lap jelent meg. Semmi sem volt benne egy címen kívül.

Bezártam az ablakot, megnyitottam az egy héttel korábbi jegyzetet, ám hirtelen az is kiürült, minden, amit begépeltem, eltűnt belőle.

Szörnyű előérzetem támadt. A Notes appban ugyanis lecserélődtek a megnézett dokumentumok, nemcsak belül voltak üresek, de bezárás után már címük sem volt, és beugrott, hogy mi történik, ha elkezdi ez a szemét visszafelé szinkronizálni az eseményeket.

Kikaptam Dóra kezéből az iPadet, betöltöttem a Notes alkalmazást, kijelöltem a fél órával korábban gépelt szöveget, nyomtam egy Másolás gombot, és a következő pillanatban átmenet nélkül eltűnt a teljes tartalom. A dokumentum szinkronizálódott.

Beillesztettem a kinyert anyagot egy levélbe, elküldtem magamnak és illúziók nélkül ellenőriztem az egy héttel korábbi, a Macen szintén megnyitott jegyzetet. Nem volt ott, csak egy üres dokumentum volt a helyén, a gép kitörölte.

Nem voltam elég gyors, hogy mindkettőtöket meg tudjalak menteni!

Screen Shot 2012-07-31 at 9.21.31 AM.jpg

A fenti eset egy létező veszélyfaktor, az össze-vissza szinkronizálásban van kockázat, amire úgy általában van is megoldás az OS X-ben. A Browse All Versions. Ez a funkció lehetővé teszi, hogy egy dokumentum korábbi állapotában is szétnézzünk, a Notes-ból azonban tökéletesen kihagyták ezt a funkciót, ami szörnyű hibának bizonyult. Arról nem is beszélve, hogy miután a program észrevette, hogy két üres dokumentum is van a listában, immár cím nélkül, pillanatokon belül törölte őket mindegyik eszközről, szóval minden kapcsolatom megszűnt velük.

Egy megoldást találtam a neten az ilyen problémára: néhány spéci programmal vissza lehet hozni a különféle törölt vagy módosított dokumentumokat az iOS-eszközökön. A 69 eurós, de ingyenesen kipróbálható Wondarshare for iTunes például megnézi az iTunes-backupokat, amikbe a rendszer lementi a dokumentumok meg a fájlok összes verzióját, és amikből vissza tudunk varázsolni egy korábbi állapotot (kicsit húzós az ára, az egész gép összes törölt fájlját visszahozni képes Wondershare Data Recovery is ugyanennyibe kerül). Persze csak abban az esetben, ha a korábbi állapot és a jelenlegi közt történt egy szinkronizáció.

Na ez az, ami nálam kimaradt. A program működött, mert rengeteg törölt, vagy módosított jegyzetet találtam az iPad-backupban, mivel azonban a dokumentumot múlt szerdán hoztam létre, az utolsó szinkronizálásra viszont múlt hétfőn került sor, a listáról hiányzott a keresett tétel.

Screen Shot 2012-07-31 at 9.23.34 AM.png

Röviden szólva a helyrehozás esélye nélkül szívtam meg.

Szóval csak óvatosan.

Disclaimer: Az Appleblog részt vesz egy Affiliate-programban, ha a posztokban elhelyezett linkekre kattintva vásárolod meg az App Store-os programokat, részesedést kapunk az Apple-től. A program ára nem változik, csak jó lesz nekünk. Ha nem akarod, hogy jó legyen nekünk, írd be simán a Google-be a program nevét, és megkapod jóság nélküli App Store-os linket.