Múlt hét vége felé érkezett a pletyka, hogy az Apple és az AuthenTec cég megegyezett a felvásárlásról: az Apple 8 dollárt adott a biztonsági cég minden egyes részvényéért (ezek 5,07 dolláron zártak a megegyezés előtti napon), így 356 millió dollárt fizetnek a vállalatért.

Az Apple ritkán vásárol fel részvénytársaságokat, általában startupokra mozdulnak rá, hogy az új, értékes technológiákat még a felfutás előtt elcsípjék aprópénzért. Ehhez képest az AuthenTec ujjlenyomat-olvasókkal, VPN megoldásokkal, és más biztonsági rendszerekkel foglalkozik már hosszú ideje. A legnagyobb ügyfelük pedig a Samsung.

fingerprint.jpg

Ahogy ilyenkor lenni szokott, egy csomó találgatás lát napvilágot, aminek nagy része egyáltalán nem életszerű. Menjünk végig sorban rajtuk.

"Az Apple a jövő évi iPhone-jában, iPadjében már ujjlenyomat-olvasóval megy a login, így növelik meg a biztonságot és egyszerűsítik a bejelentkezést."

Nem ez a célja a felvásárlásnak. Ezt a technológiát ilyesmire használni teljesen felesleges.

"Az Apple azért vásárolta fel a céget, hogy a Samsungnak borsot törjön az orra alá. Úgy hozzák nehéz helyzetbe a céget, hogy a technológiákat szállító vállalatokat kebelezi be."

Erről sincs szó. Valószínűleg a licencek jó ideig még a Samsung birtokában maradnak, és ha a döntésben volt is valamekkora súlya ennek a körülménynek, elhanyagolható.

"Az Apple lohol a Samsung után, akik már évekkel megelőzték őket, és használták a technológiát a saját eszközeikben. Nemsokára úgy mutatja majd be az Apple az ujjlenyomat-leolvasóval megtámogatott NFC fizetést, mintha a spanyolviaszt találta volna fel."

A Samsungnak valóban jó ideje van már olyan telefonja, amiben ujjlenyomat-olvasó található, és NFC-fizetésre alkalmas. A japánok mondjuk biztosan örülnek neki, ott eléggé terjednek a néhány centiről történő adatátvitellel megtámogatott mobil tranzakciók, és biztosak lehetünk benne, hogy ott az elfogadóhelyek száma is meredeken nő majd a következő években. Meg sok helyen még, a világ nagy részén viszont ezt sokkal lassabban adoptálják.

Két dolgot biztosra vehetünk:

- az Apple nem enterprise fejjel gondolkozik, bármit vásárol a mobil eszközei jobbá tételére, azt a consumer vonal érdekében teszi

- a felvásárlás mögött hosszú távú stratégiai gondolat húzódik meg

És hogy rájöjjünk a felvásárlás valódi értelmére, nézzük meg egy pillanatra az iOS 6 Passbook appját. Eléggé elsiklottunk felette, pedig Tim Cook állítása szerint ez az új operációs rendszer egyik fő ütőkártyája, nagy potenciállal. Noha nyitva maradt a kérdés, mi a fejlődés iránya, eléggé egyértelmű: hová mozdulhatna egy repülőjegyeket, éttermi és egyéb kuponokat, hűségkártyákat és hasonló jókat egy helyen tároló app? A mikrofizetés evidens válasz.

Az Apple viszont nem az a cég, aki a technológiát rántja be először a készülékekbe. Pontosabban a technológiát berántja, de csak Cupertinóba, aztán elkezd gondolkozni, hogyan használhatná úgy, hogy mindenki örüljön neki. Hogy mindenki azt akarja majd magának, annak ellenére, hogy az NFC jelentéséről előtte sejtelme sem volt. Hogy a tudatlanságból rajongás legyen, kábé tizenöt másodperc alatt.

Ehhez nem az az út, hogy csekély gyakorlati értékkel rendelkező technológiát építenek a termékükbe. Az is kellett, évekkel ezelőtt, megtette, akinek meg kellett tennie. Aki sokféle telefont gyárt, megengedheti magának, hogy csak egy rétegnek készít egy típust, akik boldogok lesznek az egyedi bánásmódtól. Viszont ha az Apple belerak valamit az iPhone-ba, azt mindenkinek használnia kell. De legalábbis a nagy többségnek.

Teljesen egyértelmű tehát, hogy az NFC-s mobilfizetés érkezik az iOS-készülékekbe, és talán még az ujjlenyomat-olvasóval is eljátszanak Cupertinóban, hogy aztán áthúzzák pirossal ez utóbbit, és beledobják a kukába. A technológia megjelenésével pedig pontosan addig várnak majd, amikor úgy vezethetik be, hogy két hétre rá már mindenki azzal akarjon és tudjon fizetni.

iPhone-nal.

Ezt csinálja jól az Apple.

(forrás Reuters, Appleinsider, zdnet)