Persze, hogy nem hibátlan a helyesírásunk, sőt. Én például vért izzadtam, hogy ami gimnáziumban még pocsék volt, azt a harmincadik születésnapomra legalább a közepes-elfogadható szintig feltornázzam. Van, akinek ez készségszinten megy, másoknak nem. Én az utóbbi csapatba tartozom.

Ezzel együtt világ életemben tisztában voltam egy alapszabállyal:

Ismernem kell a saját korlátaimat.

Mivel sosem volt kiváló a helyesírásom, sosem mertem másokat oktatni a témában. Leginkább persze azért, mert a megfelelő önismeret mellett nem is feltételeztem, hogy jobban tudnám, hogyan kell valamit leírni, mint bárki más.

A hosszú bevezetőnek az az apropója, hogy viszonylag gyakran előfordul, hogy a kínkeservesen (elhihetitek) elsajátított helyesírásomat (Ádámnál jobb a helyzet) úgy támadják néhányan, hogy láthatóan még nálam is sokkal hülyébbek a témához.

Ami eredmény.

És ez engem meglep: egyszerűen nem értem, hogyan veszi magának valaki a bátorságot, hogy elkezdjen oktatni egy olyan területen, amiről nyilvánvalóan fogalma sincs. Olyan ez, mintha odamennék a gimnáziumi fizikaszakkörre és elkezdeném osztani a résztvevőket a fizika alapjairól. Nyilván nekik is van még tanulnivalójuk, de abban kábé bombabiztos lennék, hogy nálam sokkal többet tudnak a területről. Vagyis: nem feltételezném az ellenkezőjét. Éppen ezért nem tennék okoskodó megjegyzéseket, csak csöndben ülnék a sarokban és remélném, hogy nem robbantanak fel egy túlságosan felgyorsított részecskével.

A konkrét ügy egy mai posztból pattant ki, aminek a címében felbukkant ez: "MacBook Prót".

A Pro toldalékkal sajnos ilyen hülyén néz ki. Nincs mit tenni. Leírnánk szívesen máshogy, ahogy annak is örülnénk, ha az idő lassabban telne, vagy ha a fénysebesség kétszeresével lehetne utazni, de sajnos nem lehet. Éppen ezért azt írjuk, hogy Prót.

Sokszor kaptuk már meg, hogy hülyén írjuk, de ma egy egész szövegfolyam alakult ki a témában a Twitteren Igazság Henrietta és köztem:

Egyébként ezt linkeltük be.

A probléma a következő. Ha nem válaszolok, a bizonytalanok azt hihetnék, hogy i_henrietta_g-nek van igaza. Ha agresszíven válaszolok, vagy elküldöm a fenébe, megint úgy tűnik, mintha én tévednék. Nem, végig kell ezt nyomnom, értékes időt kell szánnom valakire, aki nemcsak hogy nincs tisztában bizonyos alapszabályokkal, de a saját tudatlansága alapján még el is kezd oltani valakit, aki véletlenül épp jártasabb ezen a területen. És terjeszti a hülyeséget. És rabolja az időmet. És lejáratja önmagát.

Lényeg: tudom, hogy van mit tanulnunk. Örülünk is annak, ha a megfelelő fórumokon (levélben ) felhívják a figyelmünket a hibáinkra, javítjuk is őket. De nem tudunk mit kezdeni azzal a jelenséggel, amikor úgy osztja valaki az észt, hogy láthatóan még nálunk is hülyébb a témában.

(Ami eredmény)