A hírt azt hiszem, mindenki hallotta már szeptemberben: újra elindult az iPhoto Book készítése Magyarországon, az Apcom talált olyan nyomdát, akik tudják szállítani a kívánt minőséget, és sikerült megállapodni velük. A kérdés azonban, ami megfordul minden fejben - minden átfagyott fejben -, hogy milyen minőséget kapunk pontosan, hogy néz ki egy ungarische iPhoto Book? Leteszteltem a szolgáltatást.

Akartam egy személyes ajándékot a páromnak, ami alapvetően egy írásom lett volna kinyomtatva, képekkel és egyéb marhaságokkal, így adta magát az ötlet: az általam ismert legmagasabb minőséget kérem hozzá, és iPhoto Bookot rendelek. (Ez az a pont, ahol megkérem Évit, ha esetleg ide tévedt volna, próbálja ki a Cmd-w billentyűkombót)

A rendelés kissé eltér a hagyományostól, nem az iPhotón belül rendelhetünk, hanem az iPhotóból exportált pdf-et el kell küldenünk a szolgáltatásnak készített weboldalról egy gyors regisztráció után. Nem mindegy azonban, hogyan exportálunk, a sima Print…, Save as PDF... megoldás nem jó. Jobb klikkel az iPhoto Book asztalán választhatjuk a Preview Book opciót (esetleg Export), ekkor összeállítja a program azt a pdf-et, ami ideális a nyomtatáshoz. Az így készített pdf-et mentsük el, és ezt töltsük fel a weboldalra. Nekem 40 megás lett így a fájl körülbelül.

Alapvetően kérhetünk naptárat, L-es méretű (28 cm × 22 cm) és XL-es méretű (33 cm × 25 cm) könyvet. Természetesen ez árban is jelent különbséget, alapból - ami 20 oldalt jelent 8750 és 15.800 forint a könyvek ára, ami megegyezik az iPhotóból rendelhető eurós árak átszámított értékének. A kisebb még olcsóbb is 30 eurónál a mostani középárfolyammal számolva.

Nekem elég volt egy L-es, ez is egy rendes magazin mérete nagyjából. Az iPhotóval pofonegyszerű az összeállítás, bár vannak kompromisszumok. Az előre kiválasztott sablontól eltérni nem lehet, a képek sorrendjét és a kereten belüli helyzetét állíthatjuk, mást nem. 150 forint minden további oldal, ezekből még kértem párat, így is 10.000 forint alatt maradtam. A megrendelésnél felajánlották, hogy az APR-ekben is átvehető díjmentesen a könyv - telefonon értesítettek, hogy ez az opció még csak elméleti, vagy postán kérem a kiszállítást 1200 forintért, vagy átveszem személyesen a boltban, ami ingyen van. A bolt nincs messze a Nyugatitól, így inkább bemegyek - mondtam.

Főleg, hogy a Magyar Posta végzi a kiszállítást, velük meg már hallottam rossz tapasztalatot. András írta meg nekünk, hogy noha légbuborékos tasakban adták fel, a tasak szakadt volt, amikor átvette, a könyv borítója pedig gyűrött. Az iPhoto Book nyomtatását végző IHBDigital azonnal, szó nélkül cserélte a borítót ingyen.

A várakozási idő egy hét maximum, de nekem már két munkanap múlva jött a válasz, hogy mehetek a könyvért.

A borítót kérhetjük matt vagy fényes kivitelben, ez alapvetően meghatározza a könyv kinézetét. A boltban láttam egy fényeset, ami így fénylik:

A matt borító, amit én kértem, meg így nem:

Egyébként a borító tökéletes, könyvszerű, vastag és masszív. A belső oldalon hibátlanul lett visszaragasztva, az egyetlen negatív észrevételem, hogy az egyébként vibráló színűre szerkesztett fotó a matt borítón valahogy szürkének, színtelenebbnek tűnt. Külső borítót is lehet még kérni, de én nem vagyok híve a szép keménytáblák újracsomagolásának - nem kértem.

A belső, oldalak is kellően vastagok, a tizennégy oldalt u alakba hajtásához is kell kisebb erőt kifejteni.

A belső oldalak színei szépek, a háttérszínek ízléses árnyalatúak, és mivel mindenféle fényképezőgép képeit küldtem be, láttam az így tapasztalható különbségeket is. Alapvető szabály, hogy a monitoron lekicsinyítve, vagy egy iPhone kijelzőjén még esélyünk sincs eldönteni, hogyan néz majd ki a kép egy keret nélküli, full 28 cm × 22 cm-es nyomtatásban. Ha a kép jó minőségű, egy A4-es nyomtatáshoz az alsó határ a 3 megapixel elméletben - de lehet egy fotó 10 megapixeles is, ha nem jó minőségű, életlen, az sem fog jól kinézni. Ennek megfelelően az iPhone 4-gyel készített gyengébb fotók kissé életlenek voltak 28-szor 22-ben (viszont nem élvezhetetlenek), az effektekkel rásegített (Camera+ appal), éles, nappali képek viszont tökéletesen festettek nyomtatásban is.

A Panasonic LX 5-tel készült képek pedig kifogástalanok voltak teljes oldalnagyságban, a színek vibrálóak, a kép éles, remek minőség (a fotón a belső oldalak fényvisszaverése is látszik):

Egy kisebb, keretes, iPhoto Book szerkesztőjével effektelt fotó:

Összességében nagyon elégedett vagyok a könyvvel, masszív, jó minőségű papírra nyomtatták, és noha a borító színei nem vibrálnak, az egész könyvet kézbe fogva, kinyitva, forgatva érezni a minőséget. Ja, és a személyes átvétel mindenképp javasolt.

(disclaimer: az Apcom az Appleblog hirdetője)