Most egy olyan fotóst mutatok be nektek, akinek szenvedélyévé vált az iPhone-os fotózás. BetterZent az iphoneart.com közösség 2011.05.11-én a nap művésze címmel jutalmazta addigi munkájáért, augusztusban 30 kép között az ővét is beválogatták a chicagói AppleStore-ban rendezett kiállításra és "fotós konferenciára". Azóta saját közösségi oldalt hozott létre, amire leginkább iPhone-képeket töltenek fel, és könyvet is publikált az iPhone-os fotózásról.

Hogy jött nálad az iPhone-os fotózás? Mivel fényképeztél előtte?

Van egy Nikon D90 DSLR vázam, hozzá 4 különböző komoly tubussal amit imádok használni. De amikor megkaptam 2010 decemberében a 4-es iPhone-t, akkor valami megváltozott. Eleinte kicsit meg is rémített, de aztán nem tudtam és akartam küzdeni ellene, egyszerűen az iPhone 4 lett a mindennapi fotós társam. Mindenre elkezdtem használni, és annyit fényképeztem vele, mint azelőtt soha mással. Ahogy pedig elkezdtem megismerni a jobbnál jobb képfeldolgozó appokat, úgy mélyült el a kapcsolatom egyre inkább a készülékkel. Egyszerűen elképesztő. Szegény D90 a háttérbe szorult és "csak" cél feladatokra kerül elő időnként.A telefon mindig velem van, amint van 5-10 percem, máris elkezdek gyúrni egy-két képet, és kihozom belőlük azt, amit éppen a hangulatom és a téma inspirál. Nem kell asztali gép, nem kell Photoshop, amiket persze nagyon szeretek, de nagyságrendekkel időigényesebb. Ez egyszerűen szórakozás.

Egyből a négyessel kezdted?

Nem, az első iPhone-om egy használt 3GS modell volt, amit nagy kíváncsisággal kezdtem el használni a korábbi Nokia Symbian, majd egy kis Android kitérő után. Eleinte semmilyen komolyabb elszántság nem volt bennem a telefonnal fotózást illetően, de egy véletlen - amiben nem hiszek - úgy hozta, mégis elkezdtem. Gyerekkorom óta nem találkoztam imádkozó sáskával, kiváltképpen nem a kertünkben, így amikor megpillantottam a kerítésen ülve, azonnal vettem elő az első fotózásra képes eszközt, ami a kezembe került - ez pedig a 3GS volt történetesen. Elkezdtem vele befogni élesre a szépséget, és akkor esett le a tantusz, hogy hoppá itt bizony nem végtelen, hanem szelektív a fókuszpont. Na innentől elvesztem, mivel annyira megörültem a lehetőségnek, ami egy kis kézi eszközben is immáron adott volt. Mindenre lőttem, ami mozgott, de ami nem, arra is. Elkezdtem egyre több programot kipróbálni, hogy milyen különbségeket mutatnak, mivel miért jó esetleg fotózni a gyári fotó helyett és mivel jó feldolgozni a képet utána.

Mennyire nyúlsz bele a képekbe?

Eleinte csak minimálisan nyúltam bele a képekbe, mivel nem ismertem még a lehetőségeket. Elkezdtem ilyen témakörben keresgélni a neten, hogy lássam, ki milyen szinten űzi ezt a sportot, és így inspirációt és tapasztalatot szerezzek. Rengeteg szépséget és jó ötletet láttam amikre nem is gondoltam volna, hogy ki lehet hozni valahogy a készülékből és eközben fotóztam folyamatosan amikor csak volt egy pici lehetőség is. Fotózás, szerkesztés, próbálkozások.

Hogyan csöppentél bele az iPhone-os fotós közösségbe?

Rátaláltam az "IPA - IphoneArt" oldalra. Itt nagy fordulat következett, ugyanis az itt látott remekművek egy egészen más megvilágításba helyezték az addig megszerzett tudást. Beneveztem én is a közösségbe, bár láttam, nem állok még készen a dologra, de "mit veszíthetek" alapon, kipróbálom magam felkiáltással elkezdtem feltölteni a képeimet. Eközben természetesen folyamatosan szörföltem az IPA alkotók galériáiban és ellestem ki milyen programokat használ egy adott képhez, milyen tanácsokat adnak egymásnak. Ez egy nagyon nagyon konstruktív, nem maguktól elszállt alkotókból álló közösség, akik azonnal befogadnak, és biztatnak minden újoncot. Ez nagyon nagy erőt adott és fellélegeztem, nem kell trollokkal harcolni majd. Innentől kezdett el igazán kialakulni a saját látásmódom az alkotásban, és kezdtem egyre bátrabban alkalmazni az utómunkában akár 3-4 appot is a végeredményhez, amit előtte nem is gondoltam volna, hogy miként lehet és érdemes. Egy hónap telt el a regisztrációtól számítva mikor májusban jött az email: engem választottak a nap művészének az addig publikált alkotásaim alapján. Nagyon boldog voltam. Komoly érzés volt nagyon, hogy egy számomra példaértékű és inspiráló közösség ilyen elismeréssel jutalmazzon. Na innen már nem volt megállás, hiszen sorban jöttek a gratulációk és a rengeteg komment a képekhez, hiszen a site fő oldaláról sokaknak felkeltette a figyelmét. Befogadtak, elismertek és az újonnan jövők már gyakorlatilag a régi tagokkal azonos szintű alkotóként kezeltek, kezelnek ha véleményezek egy-egy képet. Az IPA tagok nagy része természetesen a Flickr közösségben is jelen van és bemutatja műveit, így itt is kialakult az a zóna amiben megfordulok. A Flickr-en belül sok iPhoneography group jött létre, melyek közül természetesen itt is megvannak a meghatározó, legnagyobb tag létszámmal rendelkezők. Amikor feltöltöm egy képemet a telefonról (FlickIt app) akkor a kliens egyből ezekbe a csoportokba is publikálja a képet.

Használsz kiegészítőket a telefonhoz?

Van ugyan pici állványom meg foglalatom is ami állványra csavarható de bevallom nagyon ritkán használom őket. Én inkább vagyok spontán fotós mint előre tervezgető, így amikor kellene akkor nincs nálam és a telefont sem szeretem állandóan kiszedni a kiegészítő akksis tokjából. Megpróbálok mindent kézből kivitelezni vagy amikor kell akkor letámasztok, lefekszem a földre, visszatartom a levegőt, kilógok egy ablakon és egyéb őrültségek. Amikor meglátok valamit, nem tudok elkezdeni átszerelni, mert addig a téma már sokszor ott sincs, így zsebből elő, app kiválaszt (de leginkább Camera+) és már csak kicsit állítok a fókuszon, expozíción és tüzelek! Ez a recept eddig nekem bevált.

Külső lencséim nincsenek, és egyenlőre nem is vágyok rákattanva. Nekem csoda az is, hogy egy ilyen pici beépített kamera képes arra amire az iphone4 kamerája, így az éppen még szép képet nem torzítanám. Persze soha ne mond, hogy soha és ha lesz igazán minőségi lencse a piacon amit könnyen lehet használni, akkor talán ki is próbálom. De akkor megint csak ki kell venni a tokból amikor fel akarom tenni... Minőségi lencsét én még nem láttam eddig, a jelenleg kapható termékek pedig nem ütik meg a szintet nálam, így lencsére cserélgetésben ott a verhetetlen DSLR vázam.

Mondjuk erre azért kíváncsi leszek. Itt a név kötelez nagyon!

A Chicago Apple Store prezentáción is szerepelt egy képed, amit iPhone-nal lőttél.

Két oszlopos IPA tag szervezte az eseményt amihez 2 hónap állt rendelkezésre beküldeni összesen három képet mindenkinek. Több száz kép jött össze, és végül ezekből választottak összesen 32 alkotást, melyekkel a legjobban tudták reprezentálni az iPhone fotográfiában rejlő komoly potenciálokat. Az enyém is ott volt.

(a fenti képet választották be)

Úgy tudom, te is létrehoztál egy kisebb közösségi oldalt

Igen, révbe ért újabb portfólió oldalam és egyben mint fotós közösségi site is. Nem csak iPhone fotóra van kihegyezve, sőt, de mégis látszik mennyire erős már az iPhoneography mozgalom, hiszen számos alkotás ebben a kategóriában szerepel itt is. Nemrég befejeztem és publikáltam első fotó könyvemet is.

Megkértem betterZent, írja le nekünk, miylen fotós appokat használ, mik a kedvencei és miért. Ez a lista következik most.

Kamera appok

Camera+

Számomra ez a fő kamera applikáció. Az esetek 99%-ban használom és nem tudok betelni vele. Szelektív fókusz és expozíció állítás, mindez lockolható, totál kontroll :) Nem utolsó sorban pedig zseniális utómunka lehetőségek ha klassz effekteket és szép kép kereteket keresünk. Folyamatosan fejlesztik, az app kitalálója és tulajdonosa egy fiatal fotós hölgy az államokból, így igen jó kezekben van.

Top Camera

Leginkább csak a szép HDR kép készítési képessége miatt használom, bár ez is egy teljes értékű fotó és video applikáció, csakúgy mint a Camera+ Sok a lehetőség benne utómunka terén is, de ebben nem mélyültem el mert sok az átfedés más appokkal és azok jobban kézre állnak adott funkciókhoz. A HDR készítés viszont nagyon klassz, jó a stabilizátor segítség hozzá a gyro szenzor alapján. Amennyiben sikerül stabilan tartani akkor csodás hangulatú képek készülnek vele, valós 2 expozícióból állítja össze a HDR hatást.

HDR Fusion

HDR varázslat egy másik megközelítésben, 2 mérési pont ami állítható, 2 expozícióból készül a végeredmény. Jó minőségű, viszafogott HDR hatású képet készít. Ajánlott app !

Hipstamatic

Ez talán az egyik legismertebb kamera app ami zseniális retro kamera effektekkel képes operálni. A régi műanyag, eldobható vagy nagyon olcsó de mégis "legendás" kamerák érzetét és képességeit hozza vissza egy nagyon szépen elkészített applikációban. Ritkán használom ugyan de jó vele játszani olykor csípőből lövöldözve :)

ClassicSAMP

A Hipstamatic apphoz hasonló ugyancsak roppant szórakoztató és speciális hatásokat előállítani képes olcsó kamerás megoldás, de multilencsés kivitelben. Nagyon jó szórakozás ez is :)

TinyWorld

Egy ugyancsak érdekes effektre képes kamera app, aminek eredményével más appokkal összedolgozva nagyon komoly kis alkotások születhetnek :)

Utómunka

Az itt említett appok is képesek szinte mind a közvetlen fotózásra, de erre egyáltalán nem használom őket, csakis utómunka céljából, effektezni veszem elő őket. Átfedések itt is vannak, de valamiért mégis kialakult nálam is az, hogy melyik elképzelésemhez melyiket használom, de akár kipróbálom egyikben is, másikban is.

GyroCropper

Ez az utóbbi idők legnagyobb királysága számomra, a képvágók királya! Ugyan "csak" egy kép vágó alkalmazás, de azt végre annyira precízzé tette a telefonon, hogy jobbat nem lehet kívánni, sőt felmerül a kérdés: a többiek miért nem így ? Rengeteget küzdöttem előtte az egyes appok vágó funkciójával de nem leltem békességre. Leginkább egy kép finom elforgatása az ami kritikus, hiszen ahogy elveszem az újjam a szerkesztő ablakról, a beállított érték elmozdul kicsit valamerre, köszönhetően a touchscreen és az újjunk szakításának. A GyroCropper előtt a PS Express-ben forgattam amit kellett, de idegesítően fennállt ez a hiba faktor. Ez a program azonban hála a fantasztik gyro szenzornak, a legfinomabb precízitást produkálja.

Nálam egy kép kivágása, megfelelő pozícionálása az első helyen szerepel minden effektezés előtt, mert ez adja meg a láthatatlan de tudat alatt érzékelhető szimmetriát és befolyásolja így a végeredmény hatását a szemlélőre. Sokszor látok potenciálisan nagyon jó képeket ahol pont a jó kivágást hanyagolta el a készítő és hagyta elveszni a lényeget ezáltal. Persze ez mind mind egyéni, kinek mi a látásmódja de nagyon sokat segíthet.

PS Express

Adobe termék, nagyon nem is kellene bemutatni, de ennek ellenére én szinte kizárólag csak a zajszűrés funkciója miatt használom, amit külön meg kellett venni hozzá. Zajszűrésben viszont nagyon ott van a szeren, gyönyörű selymes felületeket lehet vele készíteni, de finoman használva valóban alig észrevehetően tud zajt csökkenteni egy elveszettnek hitt képen is.

Iris Photo Suite

Jelenleg a legprofibb postprocess app a piacon. A felhasználói felülete ugyan hagy kívánnivalót maga után, és az editálás alatt sem a legegyszerűbb az ember dolga, mivel a szerkesztett kép nagyon kicsiben látszik csak és ez alapján kell eldönteni, hogy az alkalmazott beállítás valóban jól mutat-e. A tudását és precizitását tekintve azonban verhetetlen egyenlőre. Remélem hamarosan készítenek egy teljesen újragyúrt verziót, mert már kezd eljárni az idő felette UI tekintetében. Itt aztán van minden akárcsak egy asztali Photoshopban, több réteggel dolgozhatunk azokat egymásba ágyazva, csatornánként szerkesztve stb. A határ a fantáziánk. Ja és rengeteg csodás effekt is jár még mellé természetesen.

PhotoForge2

Ugyancsak egy vérprofi alkalmazás a hardcore editálóknak :) Nagyon finom munkát tesz lehetővé, csak ki kell ismerni. Nagyszerű UI jár hozzá, amit kb. így képzelnék el a fent említett Iris Photo Suitnak is. Szinte mindent tud ez is.

Snapseed

Új szereplő a palettán, nemrégen mutatták be, zseniális finom szerkesztési lehetőségek, ötletes GUI, szelektív finomhangolás a kép adott részén! Némileg bugos szerintem és a performance sem mindig az elvárt, de ez csak keveset von le az értékéből. Nagyszerű alkalmazás.

Speciális effektek

Na itt aztán már hatalmasra nyílik a mezőny és szinte lehetetlen mindent ismerni, hiszen mindenki kedve szerint merül bele és játszik el az adott applikációval. A kínálatban itt is szerepel természetesen pár meghatározó app, de kevésbé egy a cél mint a fenti csoportokban.

Juxtaposer

Maszkoló és montázs készítő, multi layer app. Nagyon nagyon jó de roppant időigényes is. Rosszul látóknak nem annyira előnyös ;)

Én pl. ezeket készítettem vele többek között:
http://www.flickr.com/photos/betterzen/6202013166/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/betterzen/5916762691/in/photostream

PicGrunger

Roncsolt, karcolt, régies, leharcolt képhatások és textúrák. Egyszerű de klassz kis app.

Részemről példa:
http://www.flickr.com/photos/betterzen/5897736982/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/betterzen/5897169989/in/photostream

ColorManager

Szelektív színkezelés 6 csatornára osztva. Könnyen tudunk vele kivonni színeket egy képről és ezáltal speciális hatást elérni. Szép, precíz, egyszerű és gyors.

Sorolhatnám még hosszasan, hiszen annyi van telepítve a telefonra, de nem igazán érdemes, mert úgyis mindenkit akit érdekel ez a téma, majd viszi a saját útján. Legyen ez csak egy kedvcsináló.