Az Apple tegnap kiadta az iOS 5-öt, és bár este 11-ra csak annyit tudtam elérni, hogy letöltöttem a Lion-csomagokkal együtt 2 gigabájtot kitevő fájlokat az egyre lassuló szerverekről, valahogy felimádkoztam a telefonra a rendszert. Sokan panaszkodtak, hogy nem megy a frissítés, nyilván a 250 millió iOS-júzer nagy része ugyanabban az órában esett neki a szervereknek, valahol érthető.

Most először indult el egyébként az iOS az OS X-hez hasonló módon. Az első indulás előtt beállításokat kérdezett, animált háttér előtt, kérdezte az Apple ID-t, hogy kérem-e az iCloudot, megosztom-e az iPhone-om helyzetét, és küldök-e az Apple-nek diagnosztikai adatokat. Olyan sajnos nem volt, hogy küldés, de csak wifin. Ez PC Free ficsör, vagyis hogy vezeték nélkül állíthatod be az új iOS-t, nem kell asztali iTunes hozzá.

Az új lehetőségekről röviden annyit, hogy könnyű őket megszokni. Ahogy az Apple-től várható, úgy kezdtem el használni őket, mintha mindig is rendelkezésre álltak volna.

Először a Notification Centerre buktam rá. Fentről lefelé söpörtem az ujjammal a kijelzőn, megjelent pár infó, a részvények, olvasatlan sms-ek, olvasatlan levelek. A Settingsben nagy nehezen megtaláltam a beállítási lehetőségeket: a Notification alatt vannak, ott, ahol eddig egész mást találtunk. Itt beállíthatjuk, melyik program küldhet értesítéseket és hova: csak a legördülő ablakba, vagy a Lock Screenre is.

Apropó, Lock Screen. Gyorsan kipróbáltam a fényképező új elérhetőségét. Kettőt kattintva a Home gombon előjön a fényképező ikonja a csúszka mellett, ezt elindítva a hangerőgombbal is exponálhattam, szuper. A videófelvételek viszont láthatóan csak iPhone 4S-ben kapják meg a stabilizálási lehetőséget, kézremegősöknek továbbra is szívás.

Ha a kamera appból nézzük meg a képeket, nem irányít át a Photos programba a rendszer. Ez utóbbiban van ugyanis csak a fotó szerkesztésének, az automata korrekció, a vörösszem-eltüntetés, forgatás, vágás lehetősége. Szóval ha készítesz egy képet, amit egyből szerkesztenél is, ki kell lépni a Camera appból, és átmenni a Photosba. Ezt kár volt bonyolítani.

Az elkészített képnek további új, izgalmas sorsa van: feltöltődik az iCloudba. A képek csak wifin másznak fel felhőbe, a dokumentumok és adatok esetében wifin vagy 3G-n is megtehetjük ezt, mi állíthatjuk be a Settings.app új üdvöskéjében, az iCloudban. Miután regisztráltuk magunkat a szolgáltatásra az iOS-ben és az OS X-ben is (nem nagyon kell keresni, hol kell, automatikusan felajánlja magát), ez a lehetőség megvan, de Maceseknek csak az iPhotón vagy Aperture-on keresztül. Windowsosoknak egyszerűen a Photos mappába másolja a képeket. Most irigylem őket, mert az iPhotót már jó ideje nem frissítettem, nem vagyunk jóban. A Macen is van Photos mappa, miért nem lehetett oda küldeni?

Az iCloud elindítása után rögtön szembesülünk azzal, mire nem elég 5 gigabájt tárhely. A telefon teljes biztonsági mentésére semmiképpen. A Settingben viszont ezt is finomhangolhatjuk, beállíthatjuk, melyik program adatairól készítsen backupot felhőbe a rendszer. Ne értsük félre, ez különálló csomag a korábban megismert Documents and Data vagy a többi, felhős szolgáltatástól. Szóval ki is lehet kapcsolni teljesen, ettől még lesz iCloud-szolgáltatás.

Közben jött egy email Csabától Frankfurtból, ahogy válaszoltam rá, láttam az iMessage szolgáltatást, amit a Messagesbe importáltak. Ha olyan embernek kezdesz el üzenetet írni, akinek iPhone-ja van a gomb és az üzenet színe átvált zöldről kékre, és innen már ingyen gépelsz. Elvileg. Mondom ezt azért, mert elküldtem az elvileg ingyen iMessage-et Csabának, kéken jelezte az üzenetet, aztán másnap reggel látom, hogy kékről zöldre váltott, és iMessage helyett Text Message van aláírva. Ez azért mesteri szívatás. Főleg hogy Csaba viccből a következő üzenet minden betűjét külön üzenetben írta le. Remélem, őt nem szívatták meg, mert azt nem ússza meg 60 forintból.

Kipróbáltam a Newsstandet is, ingyenesen tölthetőek le a magazinok konténerei, de a tartalomért természetesen már fizetni kell. Bevásároltam egy supermanes konténert, mert jól néz ki, ennyiben hagytam egyelőre a dolgot.

A Safari Readerje állat, ha a címlapokról cikkoldalra megyünk, kiszedi a szöveget és a képeket az oldalról, és olvasható, nagy betűkkel tálalja, remek. Mielőtt lemegyek a metróba, az olvasandó anyagokat becsapom a Reading Listbe, letöltődnek, a Readerrel meg szépen, olvashatóan kapom a tartalmat. Az adott oldallal pedig most már egy csomó mindent csinálhatunk, akár twittelhetjük is. Létrehoztam gyorsan egy @bloggeradam felhasználót, még nem tudom, használni fogom-e az így elém tolt lehetőséget.

Van még a Reminders, beállítottam reggelre egy értesítést az iPhone-omon, a telefonon csak a Lock Screenen kaptam egy szöveges figyelmeztetést. Amikor viszont kinyitottam a laptopot, az egyből sípolt az iCal, szóval éjszaka lekommunikálták egymással a dolgot.

Beállítottam magamnak egy @me.com-os email-címet, ezt az OS X-en a Settingsből kell, az iCloud alatt a Mail mellé tegyünk pipát, és már létrehozhatjuk is az új elérhetőséget. Nekem ez az ötödik postafiókom. Viszont automatikusan beépítette magát a Mail programba, nekem nem kellett felvennem kézzel.

Egyet észrevettem a 200+ ficsör közül, amit úgy emlékszem, nem említettek: a Weather app most már az adott tartózkodási helyünknek megfelelően, automatikusan mutatja az időjárást, és az ujjunk lehúzásával akár óránkénti bontásban láthatjuk a legvalószínűbb adatokat.

Ha ti láttok még újításokat, amiket nem említettek sehol, írjátok meg, egyelőre itt tartok.