Folytatódik fejlesztői interjúsorozatunk, ezúttal Lovas Endrével beszélgetünk, akinek egy ingyenes, parkolást segítő alkalmazása jelent meg az AppStore-ban Parkoló néven.

Mióta foglalkozol iOS programozással?

iOS programozással két éve kezdtem először foglalkozni. iPhone-om 2G óta van, elsők között kezdtem használni és azonnal nagyon megszerettem.

Hogy tanultad, milyen gyakorlattal jöttél?

Szakmám szerint gépészmérnök vagyok. Életemben egyetlen percet sem dolgoztam gépészként. Már akkor is az informatika világa vonzott, de 18 évesen hajlamos az ember mellényúlni, és nem látni, hogy az általa választott pálya téves. Programozni gyerekkoromban kezdtem. Alapvetően a Commodore magazin (ilyen is volt) hasábjain keresztül. Később különböző nyelveken kisebb programokat írtam, amik elég jó megélhetést nyújtottak az egyetemi bulikon. A diplomámat már VC++ írtam. Később .net-re váltottam és abban programozok mind a mai napig a legtöbbet.

Könnyen ment az átállás?

Az iPhone féle Objective-C-re való átállás igazi szívás volt. Tudásom egy részét ki kellett dobni az ablakon. Ez önmagában nem lenne gond, ha ugyanaz a feladat nem tartana kb. háromszor addig, mint C++-ban, vagy ötször addig, mint .net-es nyelvek valamelyikén. Az XCode finoman szólva gáz, még akkor is, ha ingyen van. Visual Studio-val összemérve pedig egy könnyed tíz év hátrányban van. Fura ezt mondani Macőrültként, de lassú, bugos, sose áll kézre, béna a GUI és még buta is. A három billentyűs shortcutok a kedvenceim (átállítottam őket Visual Studio stílusra).

Valamilyen könyvet használtál az átálláskor?

Megrendeltem Amazonon iPhone SDK és Objective-C könyveket (szám szerint hármat). Azokat szépen végigolvastam, nagyjából megértettem a logikát. A többit meg kigugliztam a neten. Nagyon lassan szállt fel a köd a fejemben, hogy mit hogyan gondolnak Apple-ék. Igazi self-made tudás, de jobb egy lelkes amatőr, mint egy lelketlen profi.

Egy programotok van az AppStore-ban, ez a budapesti parkolást segíti, teszi könnyebbé azzal, hogy automatikusan el tudja küldeni a parkolás elejét és végét jelző sms-eket a társaságoknak. Saját igény hozta létre a programot?

Mindig mobillal parkolok, aztán valamikor télen a nagy rohanásban már megint elfelejtettem leállítani a parkolásomat. Kábé tizedik alkalommal az évben. Gondoltam keresek valami túlparkolást elhárító programot a Store-ban és nem találtam egyet sem. Sőt egyetlen mobil parkolásra való programot se, ami az életemet megkönnyítette volna. Az egyetlen, ami hasonlított az általam elképzelt funkciókra a Cellum programja volt. Korrekt program végső soron, de a túlparkolás problémámra nem nyújtott megoldást. Úgyhogy elkezdtünk dolgozni a társammal a progin, ami most idáig jutott.

Hogy működik az app?

Hát ez igazán egyszerű. Elindítod és a GPS koordinátáid alapján azonnal felajánlja, hogy milyen zónában vagy. Ismeri az egész várost, ismeri az összes zóna összes díját, azt hogy mikor kell fizetni és mikor nem. Kiválasztod az autód rendszámát, amit persze a program megjegyez, és megnyomod az parkolás indítása gombot. Innentől már csak az SMS küldést kell jóváhagynod.

Persze ezzel nem ér véget. Két dolog kezdődik a háttérben. Egyrészt megjegyzi az autód helyét a program és a GPS alapján figyeli, hogy visszamentél-e az autóhoz. Ha visszaértél, akkor folyamatosan riaszt, amíg le nem állítod a parkolást. Ehhez el kell telnie 1 percnek az indítástól és 15 méterre kell eltávolodni legalább egyszer. A másik dolog ami elkezdődik az a költségfigyelés. Folyamatosan figyeli a program, hogy hány forintnál jársz és azt kiírja kis piros buborékba a program ikonja mellé. Nagy vonalakban ennyit. Van egy-két dolog még, de a lényegi dolgok ezek.

Ha jól értem, nem kell fizetni a fejlesztőnek semmiért, csak az értesítő üzenetekért.

Örülök, hogy szóba hoztad a témát. Ez csak jelenleg igaz. Se a program letöltéséért, se annak használatáért - jelenleg - nem kell fizetni. Amiért jelenleg pénzt kérünk az a visszatérés érzékelése. Az üzleti modell az volt, hogy a hozzánk hasonló feledékeny túlfizetőknek kelljen csak fizetni és csak a visszatérés érzékelésért. Ha bekapcsolod a visszatérés érzékelést, akkor zsetonokat fogyaszt a program és ezeket a App Store-ból lehet megvásárolni. Annak ellenére, hogy filléres tétel a zseton nagyon kevesen vásárolnak. Sokan -joggal- úgy értékelik, hogy szívesen fizetnek a programért egyszer, de többször nem. Parkolásonként 4-10 Forintba kerülne a funkció használata, amivel elkerülhetsz egy többezres túlfizetést. Bár a parkolás maga több száz forint, az a 4-10 Forint csepp a tengerben, a felhasználók mégis lehúzásnak érzik. Lehet, hogy igazuk van, de szerintem ezt alapvetően a jailbreakes közösségnek is köszönhetik.

Akkor váltotok fizetőre hamarosan?

Ha fizetős lenne alapból az app, akkor másnap a feltört változatot lehetne azonnal letölteni. Onnan pedig nincs visszaút. Az üzleti modell meg fog változni mindenképpen, mert egyelőre nem túl nyereséges. Más fejlesztőknek tanulságul mondom el: a felhasználói szokások is érdekesek, sokat elemeztük mostanában őket.

Mi az eredmény?

A programot közel tízezren töltötték már le. Ennek a fele indította el legalább egyszer és annak is a fele használta már parkolásra. Vagyis minden negyedik letöltő használja legalább egyszer a programot. Igaz, ezek nagy része, 80 százalék aztán újból használja. Állítólag 150 ezer darab iPhone van Magyarországon. Én ezt kicsit túlzó számnak érzem, de ha csak 100 ezer van, akkor jól mutatja az arányokat. Két hónap alatt kb. minden tizedik tulajdonoshoz juthat el egy ilyen "közhasznú" ingyenes program. Ezt egy olyan programnál érheted el, amelyik majdnem egy hétig a magyar top 25 listát vezette. Számomra a tanulság a következő: fizetős alkalmazást csak a magyar piacra elkészíteni bolondság. Senki ne vágjon bele, aki magyar specifikus alkalmazást fejleszt. Ha nem tudsz nemzetközi szintre lépni, akkor elfelejtheted az "egyszer fizetnek neked" modellt. Gondolj csak bele! 10 ezer felhasználó, úgy, hogy gyakorlatilag ingyenes a program és meglehetősen nagy felhasználói réteget céloz meg. Talán csak a fingóprogi aktuális verziójára van sokkal nagyobb igény. Amint fizetős a program, ezt eloszthatod tízzel. 1000 felhasználóra ha írsz egy 500 forintért letölthető programot - ez a pszichés határ, amennyit fizetnek -, akkor az kábé 350 ezer forint árbevétel. Ebből nem jön ki a munkadíjad, az tuti. Aki iPhone fejlesztésbe kezd magyar piacra, készüljön rá, hogy hobbiból csinálja, nem pénzért.

A programotok mögött nyilván sok szervező munka is van. Milyen cégekkel kellett kapcsolatba lépni?

Talán kezdjük azzal, hogy mibe is kerül nekifogni. Kis matek a kezdéshez: kell egy jó Mac. Alsó hangon 300 ezer forint. Nem árt egy szerver, bár nem létszükség. Developer tagság Apple-nél, 100 dollár per év. Domain név bejegyzés. Egy iPhone is kell, de még jobb kettő, különböző iOS-verziók miatt, és hogy a lassú 3G-s iPhone-on is tesztelhess. Újabb 200 ezer forint. És persze idő-idő-idő. Persze ezek ha mind megvannak eleve, akkor már sokkal jobban állsz. A programban az érték a térkép, és nem a kód. A kód sok időt felemészt, de a térképek elkészítése még többet! Budapestről nincs egy egységes parkolási térkép sehol. Amiket mostanában készítettek, és a neten megtalálsz tele vannak hibával, ráadásul nem tartalmaznak mobil parkoláshoz szükséges infót. Önkormányzati rendeleteket kell böngészni és nagyon sokat autózni a városban, utcáról utcára. Ez jelenleg a legnagyobb akadálya a program további fejlődésének.

A parkolási társaságok nem tudtak segíteni?

A program elkezdéséhez próbáltunk kapcsolatba lépni az EME Zrt-vel, aki a mobil parkolás elszámolását végzi, hogy tudnak-e zónatérképet adni. Nekik sincsen. Semmilyen segítséget nem kaptunk, igaz, hamar feladtuk. Kevesen tudják, de van egy meglehetősen innovatív cég az egész hátterében, akik a mobil parkolás technológiát fejlesztették ki és üzemeltetik azt - akik feldolgozzák a SMS-t végső soron. Nagyon ügyes csapat. Megkerestek minket, találkoztunk is velük, és a kezdeti előítéleteim ellenére nagyon pozitívan csalódtam abban, hogy mit is csinál egy ilyen cég. Egyedül ők voltak, akik értékelték az erőfeszítéseket - persze a felhasználókon kívül -, és talán lesz velük egy napon valamilyen együttműködés.

A program leírásában megemlítitek a felhasználók segítségét is.

A legtöbb segítséget végül a felhasználók adták. Tényleg rengeteget segítenek, nem tudunk elég hálásak lenni érte. Volt, aki első napon úgy belelkesült, hogy felhívott minket többször telefonon, és beszámolt arról, hogy milyen problémákat tapasztalt. Később betettük a hibabejelentést, és az emberek nem voltak restek be is jelenteni őket. Fantasztikus látvány, ahogy elkezdenek érkezni az emailek tucatszámra, hogy "itt rossz egy zóna, ott bugos a program". Mindenki nagyon konstruktív volt, öröm volt látni. Volt egy-két troll is, de őket nem kell neked bemutatnom, hiszen blogíróként te is megtanultad őket kezelni. Az összes emailt, bejelentést egytől-egyig megválaszoltuk. Az 1.4-es verzió, amivel csúszunk, már tartalmazni fogja az összes bejelentett probléma megoldását.

Milyen fejlesztések várhatóak? Meddig lehet fokozni a parkolás kényelmét?

A kényelmet lehetne fokozni, ha két dolog menne az iPhone-okban. Egyrészt az kellene, hogy a GPS pontosabb legyen. 60 méteres pontosság felhős időben a belvárosban, esetleg az autóban ülve, nem éppen azt segíti elő, hogy csak a GPS-re hagyatkozva parkolj. A visszatérés érzékelés is pontatlan sokszor emiatt. A felhasználók joggal panaszkodnak, hogy nem jelzett a program a visszatérésre. Mi viszont nem tudunk ellene semmit tenni, ennyit tud a GPS. A másik nagy lépés az lehetne, ha tudnánk a háttérben automatikus SMS-t küldeni. Ezt az Apple tiltja. Ideális esetben a program mindig fut. Leállsz az autóval, a teló ezt érzékeli, elküldi az SMS-t, majd visszatéréskor elküldi a másikat is. Sajnos a GPS technológia ezt még nem teszi lehetővé.

Lesz elérhető város Budapesten kívül is a programban?

A programot hamarosan országosra terjesztjük ki. Most megjelenő 1.4-es verzió már több várost fog tartalmazni. Kicsit okosabb lesz a dátumok kezelésével, ünnepnapokat is ismerni fogja. Igazi nagy változást már nehéz elérni, a problémák 80 százalékára megadtuk a választ, innentől már csak csiszolgatás és minden apró módosítás egyre több energiát emészt fel. Megváltoztatjuk a fizetési modellt, hogy legalább nullszaldósra kijöjjön. Akkor már boldog leszek. De vannak igazán nagy terveink is, erről talán majd egy másik alkalommal beszélek.